RSS

Elizabeth Klehfoth – Det slutna sällskapet

20 Nov

Beroendeframkallande läsning om internatskola och en försvunnen mamma.

Titel: Det slutna sällskapet (original All These Beautiful Strangers)
Författare: Elizabeth Klehfoth
Sidantal: 427
Utgivningsår: 2019 (original 2018)

Baksidestexten:
Charlie Calloway har ett liv som andra skulle döda för. Trots att hon bara är 17 år befinner hon sig i toppen av samhällets näringskedja. Men hon plågas fortfarande av sin mammas försvinnande för tio år sedan, och hon kämpar med familjens mörka historia.

I ett försök att slå sig fri från sitt förflutna kastar sig Charlie ut i studentlivet på den prestigefyllda skolan Knollwood som samlar New Englands unga elit. Snart blir hon en del av skolans innersta krets. Dessutom uppvaktas hon av »A-gruppen«, ett hemligt elitsällskap, ökänt för att terrorisera fakulteten, administrationen och sina fiender.

För att bli medlem måste Charlie delta i Spelet, en utdragen och diabolisk lek som kommer att äventyra hennes vänskaper och rykte liksom hennes plats på skolan. Snart börjar nuet och det förflutna att smälta samman, och Charlie tvingas konfrontera fruktansvärda sanningar om sin familj, sin skola och om sitt eget liv.

Tycke:
Först och främst, jag är tacksam över att jag fick denna som recensionsexemplar för annars så skulle jag förmodligen aldrig ha plockat upp den och därmed missat en väldigt bra bok.

Det slutna sällskapet är en beroendeframkallande thriller där man från början inte förstår något till slutet då allting knyts ihop. Skolan, A-gruppen, mysteriet med mammans försvinnande, det finns så många spännande element. Förutom huvudrollen Charlies perspektiv så får man även kortare glimtar från mammans och pappans synvinklar vilket gör att man förstår det förflutna mycket bättre. Jag brukar i vanliga fall inte tycka om tidshopp men i den här boken fungerar det utmärkt och störde inte läsupplevelsen alls.

Sen måste jag säga att jag älskar hur smart, modig och manipulativ Charlie är. Hon har visserligen höga tankar om sig själv och lätt för att se ner på andra, men det är inte så konstigt med tanke på hennes uppväxt. Hon känns trovärdig helt enkelt.

På tal om trovärdighet så kom jag att tänka på en sak några dagar efter att jag hade läst klart boken. Mer om det i spoilerdelen.

Det slutna sällskapet är som en blandning mellan The Disreputable History of Frankie Landau-Banks och Gossip Girl fast med deckar/thriller-bitar. Rekommenderas!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Alltså, varför har Margot behållit resväskorna? Som nån slags sjuk trofé eller? Sen förstod jag inte riktigt heller varför hon dödade Grace, hon hade ju redan sabbat deras äktenskap. Och vad skulle ha hänt ifall Grace inte hade badat ensam vid vattnet den kvällen? Skulle Margot bara ha spionerat på huset då eller? Vad gjorde hon där egentligen?
 

Tags: , , ,

Leave a comment