RSS

Månadens bok – Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

29 May

Så var det dags för andra omgången av Månadens bok. Detta är en utförlig recension som kan innehålla spoilers så läs på egen risk. Delta gärna i diskussionen om du har läst boken.

Titel: Cirkeln
Serie: Engelsforstrilogin 1
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Sidantal: 516
Utgivningsår: 2011

Cirkeln är superhypad och rör man sig i bokbloggsvärlden så kan man knappast undgå att lägga märke till den. Recensionerna har i överlag varit positiva men nu har det blivit dags för en djupare analys av bokens delar.

Handling:
Engelfors, ett litet samhälle okänt samhälle, drabbas av en chock när en elev hittas död i skolans toalett. Onda makter samlas i skolan och sju utvalda elever måste stoppa ondskan, innan den förgör dem…

Karaktärerna:
Från början var jag skeptisk till de fruktansvärt stereotypiska karaktärerna. Till min förvåning så funkade det bra. Författarna har gett huvudrollerna så pass genomtänkta bakgrunder att de faktiskt kändes trovärdiga. Detta gäller framförallt Minoo, Vanessa och Anna-Karin eftersom det var dem man lärde känna bäst. Hade inte deras bakgrunder fungerat skulle jag bara ha tyckt att de var löjliga, men nu känns de helt okej, jag gillar dem till och med.

Det var även många karaktärer som introducerades i början och det var rätt rörigt att hålla reda på vem som var vem plus relationerna mellan dem. Flera gånger fick jag bläddra tillbaka för att komma ihåg vem som hette vad.

PoV (Point of View):
Det är 7 utvalda men bara 5 av dem får ett eget PoV (och ja, jag räknar med Elias PoV i början). Detta ledde givetvis till att man (eller åtminstone jag) delade in De utvalda i de-som-har-PoV-och-som-jag-kan-lita-på och de-utan-PoV-som-säkert-är-en-lömsk-fiende. Jag misstänkte väldigt länge att Linnea var ond just eftersom jag inte fick tillgång till hennes tankar. Det blir så enkelt att man litar på PoV-karaktärerna och misstänker alla andra för att vara ”the bad guys”.

Jag har funderat på varför författarna valde just bort Linnea och Ida. Personligen så tror jag att det var för att de inte ville ha för många PoV och Linneas och Idas roller var inte lika stora som de andras. Berättelsen skulle ha blivit annorlunda (åtminstone för mig) ifall de hade egna PoV. Om boken skulle ha blivit bättre eller inte vet jag inte, men jag skulle i alla fall ha känt en större lagkänsla.

Världen:
Jag gillar att Rådet verkar vara rätt värdelösa (till skillnad från det i mitt manus ^^). Magisystemet känns okej, jag vill ha lite mer förklaringar om hur det fungerar men jag antar att det kommer mer om det i uppföljarna.

Handlingen
För att vara över 500 sidor så innehöll boken ganska lite handling. För mig kändes det som att det var många transportsträckor och handlingen kom i fokus först efter halva boken.

Språket
För det mesta så tycker jag att språket fungerar och är anpassat för målgruppen. Något jag störde mig fruktansvärt på är alla ”dom”. Gud, det heter de/dem. Visserligen användes de bara i dialoger men varenda gång jag läste det ordet förstördes läsinlevelsen.

Inledning
Hela kapitlet med Elias var spännande och jag blev fast direkt. På det hela tycker jag att det är en bra inledning.

Upplösning
Slutet blev jag besviken på. Jag hade förväntat mig ett storslaget slag men det hände inte så mycket. Jag önskar att det hade varit mer samarbete mellan tjejerna.

Orimligheter
Kunde inte hitta några direkta orimligheter förutom att vissa av karaktärerna bedde sig så korkat. De flesta av dem verkade tycka att ha hemligheter för varandra var gynnsamt för deras överlevnad. Allvar nu tjejer, om era liv stod på spel och allt pekade på att ni måste samarbeta för att överleva så känns era försök att skydda stoltheten ganska meningslösa.

Jag tyckte först att kärleken mellan Minoo och läraren var superologisk men det hade ju sin lilla förklaring.

Titel och omslag
Väldigt fint omslag. Titeln tycker jag fungerar även om den inte är så catchy.

Personliga spekulationer:
Jag vet inte vad jag har att vänta mig från bok 2 och 3 faktiskt. Jag hoppas att alla utvalda får egna PoV och det bli mer lagkänsla. Jag hoppas också på mer handling då mycket av denna bok gick ut på att introducera karaktärerna.

Betyg:
Karaktärer: +0,5
Fantasivärld: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst (PoV): +1

Slutbetyg: 8/10

Andra delar i serien:
1. Cirkeln
2. Eld
3. Nyckeln

Extraböcker:
2.5. Berättelser från Engelsfors

 

Tags: ,

31 responses to “Månadens bok – Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

  1. Clara

    May 29, 2011 at 12:57

    Jag älskar verkligen Cirkeln, men jag började analysera lite mer nu när jag läste din recension. Kan hålla med om vissa grejer, men jag tycker ändå att det är en fullpoängare. Jag störde mig också på att de inte sammarbetade särskilt mycket. Eller, visst, när det blev dödligt allvar kanske, då gick det ju lite framåt, men de kunde ha varit LITE mindre fientliga, och kanske försöka att acceptera varandra. Även om man förstod hur de kände för varandra… Vissa av tjejerna kom överens ganska bra, och vissa kom lite mindre överens.
    Jag stör mig också på när det står dom, (jag är tretton, men tycker att det är så irriterande) visst, i dialoger kanske, dom är ju talspråk, men nej tack. De/dem är mycket bättre.
    Ska jag sammanfatta vad jag tycker i poäng så blir det 10/10!
    Ha det fint, och roligt med en djupare analys av en bok 1 gång i månaden, kanske något jag testar någon gång 😛

     
  2. Anna

    May 29, 2011 at 13:22

    Kanske valde de att inte ha med Linnéas perspektiv för då skulle det ju inte bli någon överraskning i slutet när hon berättade att hon kunde läsa tankar. Fast det är ju bara en gissning förstås.

     
  3. Nea

    May 29, 2011 at 13:27

    Älskar verkligen Cirkeln! Underbar bok! Och när jag var på en bloggträff med författarna antydde de något om att man skulle få följa Ida och Linnéa lite mer i Eld ;D

     
  4. aeskill

    May 29, 2011 at 18:23

    Hej och ”cred” än en gång för månadens bok. Det är verkligen en rolig idé. Nedan följer några reflektioner …

    Inledning, handling, värld: Den relativt råa inledningen var inte vad jag hade förväntat mig, men var intresseväckande och fungerade bra som avstamp. Världen är väl avgränsad, liten håla, skolmiljö – begränsat med personer i omlopp och de flesta känner varandra eller i alla fall vet vem den andra är (elementen har jag dock stött på en aning för ofta på sistone).

    Karaktärer: Likt du säger en aning stereotypiskt, men fångar upp ett brett spann av individer. Det bör finnas någon för de flesta läsare att identifiera sig med. Respektive karaktärs bakgrund ger djup, men jag hade gärna haft mer av någon som är svår att sympatisera med. Det känns som att huvudrollsinnehavarna, trots att de har svagheter, kan förlåtas det mesta.

    PoV: Jag funderade också över varför det är två medlemmar som inte får ett eget PoV. Det fick mig att spekulera i all möjliga banor. Jag saknar en kille i gruppen och tycker det är tråkigt att Elias var den som strök med först. De borde ha kunnat få till ett trovärdigt PoV med tanke på att den ena författaren är av just det manliga könet.

    Sammanfattningsvis: Det är en riktigt bra bok – spännande och medryckande. Jag blev positivt överraskad och hoppas det går bra för trilogin. Jag gillar att, för omväxlings skull, läsa något som inte är skrivet i ”jag”- form. Personligen tycker jag dock historien (än så länge) står för stadigt i verkligheten – vilket iofs är trovärdigt – men jag föredrar när det är lite mörkare, skitigare och ’udda’.

     
  5. boktycke

    May 29, 2011 at 19:56

    En sak till som jag tänkte på var att även männen kallas för häxor. Det kändes en aning konstigt för häxor är väl av kvinnligt kön? Heter det inte trollkarl eller häxmästare annars? Jag saknar också en killhuvudroll, eftersom det är så många tjejer så känns Cirkeln som en tjejbok.

    Jag hoppas verkligen att Ida ska få större roll i nästa bok, jag skrev recensionen två veckor efter att jag hade läst ut boken och då hade jag glömt bort hennes namn.

    Sen fattar jag inte riktigt hur det där skyddet fungerar. Varför är alltid en utan skydd? Tyckte att förklaringen var luddigt.

     
  6. aeskill

    May 30, 2011 at 20:22

    Ja, det vore bra om Ida fick lite mer utrymme framöver.

    Jag var tvungen att googla häxa, men fick inget definitivt rätt/felsvar. Enligt Wikipedia är häxa en person som tros ha övernaturliga, magiska krafter.

     
  7. Fia Filur

    June 2, 2011 at 16:13

    Cirkeln är verkligen en välskriven bok med genomtänkta karaktärer och jag tycker att vi kan vara stolta över att den är svensk!

    Men trots alla förutsättningar blev jag lite besviken. Varför? Slog igen den klockan två inatt efter att ha sträckläst under kvällen och efter ett par timmars snurrande i sängen kom jag på varför. Det var för få killar med och alldeles för lite kärlek. Och med kärlek menar jag inte veliga tringeldraman som är så populära nuförtiden, utan jag vill ha mer underliggande spänning gärna toppat med lite svartsjuka. Det finns inga killar med som jag skulle vilja ha eller ens kan tänka mig att tycka om, inte ens lite fascinerad blir jag.

    Den enda underliggande spänningen jag lyckas hitta är mellan Vanessa och Linnea och därför blir de genast mina favoriter. För mig är vibbarna så uppenbara att jag inte fattar varför de inte fattar att de är kära i varandra? Väntar på att de ska slita kläderna av varandra eller åtminstone kyssas, men icke. Funderar på om jag läser in för mycket mellan raderna eftersom det inte händer någonting, men nej, det är ju så TYDLIGT!

    Minoo och Gustav hade kunnat vara roliga att följa om det inte varit för den lilla detaljen att de tror att han är ond, men jag känner stor utvecklingspotential för framtiden.

    Karaktärerna:
    Gillar Vanessa för hennes ironi, Linnea för spänningen med Vanessa och Minoo för att hon har så mycket PoV. Rebecka är för mesig, hon är ingen utan Gustaf bla bla, den har vi hört för många gånger nu.

    Anna-Karin orkar jag bara inte med. Det tar 400 sidor för henne att fatta att hon är en självisk fegis, ah, blir tokig på sådant. Vad som verkligen hade kunnat göra Anna-Karin intressant för mig är om hon hade missbrukat sin kraft på ett mindre uppenbart sätt. Jag fattar att hon är mobbad och vill hämnas, men hon kan ju vara lite smart. Det måste finnas några andra intressanta människor i den där skolan, varför tar hon inte blir vän/tvingar sig på dem istället och skapar sitt alldeles egna nya innegäng? Det hade jag kunnat respektera henne för, men nu, usch.

    Ida gillar jag till en början, hon säger sådant som andra bara tänker. Jag kan förstå det även om jag inte sympatiserar med henne, men sen säger hon något helt ologiskt som tar bort hennes trovärdighet. Nämligen att Anna-Karin borde ha tagit livet av sig. Varför säger hon det? I början var hon emot Elias så kallade självmord för om alla människor tar livet av sig blir det inga kvar. Varför säger hon då till A-K att hon borde ha gjort det? Ologiskt.

    Max trovärdighet försvinner när han säger: ”Jag har älskat dig sen första gången jag såg dig.” Då slutade jag bry mig om honom för sådant gör ju bara skumma människor, och om de till och med säger det högt till personen det gäller då tycker jag något är fel.

    Gillade många av Vanessas citat, men det var ett av Minoos som fastnade bäst: ”Vad bra att jag poängterade att jag förstod att det är en plansch och inte ett original.”

     
    • boktycke

      June 2, 2011 at 16:22

      Just Max replik: ”Jag har älskat dig sen första gången jag såg dig.” förstörde verkligen läsupplevelsen. Men, jag tyckte att det funkade sen när jag fick veta att Minoo var hans flickväns reinkarnation.

      Haha, jaså? Vanessa och Linnea säger du? Har faktiskt inte tänkt på dem på det sättet :p Jag tänkte mer att de var kompisar, ska bli kul och se om du ha rätt ^^

      Nej, Anna-Karin var bara patetisk, hon var en loser i början och en loser i slutet.

       
      • Fia Filur

        June 2, 2011 at 16:29

        Ja, jag hoppas verkligen på mer Linnea i nästa del, dels för att det vore roligt att följa en tankeläsare, men också för att se vad som händer med Vanessa. Blev superintresserad när Vanessa såg numret på mobilen, tänkte att nu börjar det hända något, och sen när kemin mellan de två kom så fick jag äntligen lite spänning. Just det där att de säger till varandra att de förtjänar någon bättre, att de säger att de är snygga hela tiden och så var det ju lite svårt för Vanessa att slita blicken från Linneas nakenhet där i lägenheten…. 🙂

         
    • Linda

      August 10, 2011 at 13:21

      Den här observationen är så himla skön:

      Max trovärdighet försvinner när han säger: ”Jag har älskat dig sen första gången jag såg dig.” Då slutade jag bry mig om honom för sådant gör ju bara skumma människor, och om de till och med säger det högt till personen det gäller då tycker jag något är fel.

      Kudos, kudos, kudos …

       
  8. Fia Filur

    June 2, 2011 at 16:18

    Vad jag gillar mycket med boken:
    Att relationen mellan tjejerna och deras vardag skildras på ett trovärdigt sätt, att deras bakgrunder är genomtänkta, att det förekommer en del klockrena citat.
    Personliga höjdpunkter: När Vanessa ser Linneas namn på Willes mobil och när Vanessa är osynlig i Linneas lägenhet. När Linnea avslöjar sin hemlighet och man kan kolla tillbaka tidigare i boken och se alldeles tydligt hur hon säger sådant som folk precis har tänkt på.

    Vad jag gillar mindre med boken:
    Att varenda liten biperson måste presenteras med för-och efternamn, det blir dubbelt så många namn att hålla reda på och det är väldigt många namn ändå, att allt som har med magin att göra är flummigt, att det där Rådet verkar fungera lika effektivt som Arbetsförmedlingen dvs inte alls, att ledsagaren verkar ha IQ badboll (vem annars skriver ett brev till sig själv utan ett egentligt innehåll?), att slutet är ett totalt antiklimax och att alldeles för många frågor lämnas obesvarade.

    Jag tror att den här boken hade blivit ännu mer suverän om den varit en ungdomsbok utan paranormala inslag, eller en paranormal romance utan fokus på tex Anna-Karins morfar. Nu känns det som om boken flyter runt lite mellan olika genrer och ingenting blir alldeles klockrent. Jag hade i alla fall gillat den mycket mer om de antingen fördjupat sig i antingen ungdomarna eller magin, nu blir det så halvdant.
    Eftersom allt om Rådet är så flummigt och eftersom tjejerna inte får reda på så mycket, så ger det illusionen av att världen inte är helt genomtänkt. Jag förstår att man inte kan få reda på allt eftersom det ”bara” är första boken, men det känns synd att handlingen går på tomgång. Vilket leder till frågan: Varför skrivs inga fristående böcker som ändå kan ingå i en serie? Jag tycker att en del i en serie ska kunna läsas för sig utan att lämna viktiga frågor som måste besvaras i nästa del eller nästa.

     
  9. Fia Filur

    June 2, 2011 at 16:25

    Ska snart sluta älta och gå vidare med mitt liv, men det är så mycket jag undrar över! Har till och med gjort en lista. Snälla, analysera lite med mig!

    Saker jag funderar på:
    Först förstår jag inte meningen i Elias PoV ”Han skär på ett helt annat sätt än han gjort förut.” Om man blir tvingad att skära sig själv så kan man väl inte välja hur man ska lägga snittet? Men sen antar jag att det måste betyda att det är djupet på snittet och inte formen som avses.
    Varför stämplarna av mobbad, mobbare, plugghäst osv följer med från nian till gymnasiet? Är de så lite folk att det inte blandas upp och skapas nya grupperingar?
    Huruvida det är djurplågeri eller inte att gå runt med en kattunge i fickan i skolan? Antar att man har torrfodret i ena fickan och kattsanden i andra fickan. Blä.
    Vanessas osynlighet. Om hon har skorna på sig är de osynliga, sen antar jag att hon tar av skorna för att de inte ska lämna avtryck på golvet, men borde de inte vara osynliga så länge hon håller i dem? Istället lägger hon dem i en påse så att de blir osynliga. Jaha, men varför är påsen hon håller i osynlig, men inte skorna hon håller i?
    Varför rektorn väljer att komma tillbaka till huset just när tjejerna är där? Hon visste hon det? Antar att jag missade detta för så fort rektorn kom in i handlingen tappade jag intresset. Det blev så flummigt och orealistiskt att jag inte riktigt orkade hänga med.
    Varför är skolan ondskans plats? Det räcker väl inte att personen som ondskan använder vistas på skolan, platsen måste väl ha betydelse?
    Det där med cirkeln och skyddet. Hur kan ondskan veta vem som står utanför cirkeln? Är det någon ordningsföljd? Hur kan den oskyddade bytas ut utan att den första oskyddade dör? Trodde bara fokus byttes efter ett dödsfall.
    Varför de egentligen skulle vara en, men är så många som sju och varför bara en var kille? Gillar inte riktigt den där slumpen. Det måste väl finnas en betydelse till att just de är utvalda?
    Varför såg bara vissa den röda månen? Vad betydde egentligen den röda månen? Har antingen missat eller glömt detta.
    Varför står det på baksidan att människor ofta går vilse i skogen och försvinner? Vem har försvunnit?
    Varför världens största ondska är så lat att det tar ett helt år för att mörda två ungdomar?

    Slutsats: Jag påminns om varför jag ofta gillar böcker där det är en eller högst två tjejer i fokus och resten killar. Tjejer i grupp är nämligen rätt störiga. För att världen ska räddas tror jag att ytterligare 2-3 stycken måste stryka med.

    Gillar verkligen frasen ”Apokalypsen börjar i Bergslagen”. Men ärligt, om det här är början till apokalypsen så lutar jag mig tillbaka och avvaktar, för i den här takten lär det ju dröja ett antal år innan världen går under.

    Om jag gett betyg hade boken fått 6-7
    Plus för språk, karaktärer, magi, minus för flummighet och obesvarade frågor.

    Jag tyckte att den här boken var helt okej, riktigt bra till och med, men den hade inte det där lilla extra som jag hoppades på. Ändå engagerar jag mig helt galen. Känner mig lite galen nu. Det är rätt störande, när man känner det själv liksom.

     
  10. boktycke

    June 2, 2011 at 17:18

    Man kan väl skära på olika sätt, t.ex. hur djupt och var han lägger snittet. Kanske också om han gjorde det slarvigt, frentiskt, likgiltigt etc. Det var iaf något jag inte tänkte så mycket på.

    Jag tror att det är lätt hänt att stämplarna följer efter om man vistas med samma folk hela tiden, vilket man gör i en småstad.

    Haha, ah kattunge i fickan, nu har jag väldigt dålig bild av hur stor en kattunge egentligen är. Men jag föreställde mig värsta blottarrocken och en katt i fickan :p

    Det med påsen antog jag helt enkelt för att det är lättare att hålla i en påse än i ett par dojor. Jag tycker också att det är rätt flummigt där. Blir allting hon håller i osynllig? Blir huset osynlig om hon håller i väggen?

    De triggade väl larmet och rektorn kom? Det var ju ett tag sen jag läste så jag minns inte riktigt.

    Det kanske bara är en plats där ondkan lockas till. Kanske nån port till demonvärlden eller att slöjan mellan världarna är extra tunt.

    Det med skyddet fattar jag inte heller. Varför alltid en utanför? Men som svar på din fråga så vet ju ondskan vem som är utan skydd eftersom uh… de är utan skydd. De utvalda kanske ge ifrån sig nån doft/magispår och skyddet döljer det. Haha, känns som att jag bygger vidare på Cirkelnvärlden med min egna spekulationer.

    Varför det är sju utvalda vill jag också veta. Just nu tror jag att det för att det drar ihop sig för en slutstrid och den goda sidan satsar på kvantite istället för kvalite. Jag hoppas att man får veta svaret i de kommande böckerna.

    Röda månen är väl nån mystisk grej som bara magikunniga kan se?

    Vem som har försvunnit vet jag inte heller. Haha, kul att de har missat detta, jag har inte läst baksidetexten.

    Jo, håller med dig att situationen inte riktigt kändes så desperat. Om ett gäng bitchiga tjejer kan besegra den så har den nog inte så mycket att komma med.

     
  11. Fia Filur

    June 2, 2011 at 19:35

    Ja, just det, det där med husväggen och osynlighet är jätteintressant! Om man håller i en annan person, kan den också bli osynlig? Kanske flera personer? Kan man påverka något annat förutom sig själv, tex hålla i nåt som blir osynligt medan man själv är synlig? Hoppas på fördjupning av krafterna i nästa bok för det är mycket info man saknar. Det jag tänkte främst med skorna var att en lyftes upp i luften och försvann, jag läste det som att skon var synlig tills hon la i den i påsen, men det kanske är tolkningsfråga.

    Det var säkert nåt tyst larm de triggade då. Jag minns inte. Men vad tyckte du om rektorn? Jag tyckte hon var intressant tills man fick reda på vem hon var. Gillade inte att det var så luddigt kring Rådet. Helt plötsligt är alla häxor också. Inte bara de utvalda, utan det finns tre andra på samma lilla ort. Konstigt. Hur många häxor finns det egentligen i världen?

    Jo, det där med skyddet var ju också luddigt, för vad är det egentligen för skydd vi pratar om? Kan ondskan välja vem som är utan skydd? För hur kunde de annars attackera en (M) och sedan skona henne och försöka mörda nästa (AK)? För det var ju först när den utan skydd dödades som nästa hamnade utanför cirkeln. Logiskt sett skulle de inte kunna gå på nästa förrän den innan var död.

    Det måste ju ha varit förr i tiden folk försvann i skogarna, för jag märkte ingen som försvann nu i alla fall.

    Har lite dålig koll på tiden, men det går snabbt framåt, jag fattar det som att ett helt läsår går? I så fall tycker jag att karaktärerna utvecklas väldigt lite. En bok brukar oftast utspela sig under en eller högst ett par månader.
    Jag fattar liksom inte att de här tjejerna inte är mer sugna på att utforska sina krafter. De har så fullt upp med sina tonåriga problem att de inte verkar bry sig. Varför samarbetar de inte? Varför tränar de inte? Varför är allt så oorganiserat? Först till hösten ska de få lära sig att försvara sig, lite sent påtänkt tycker jag. Rådet pratar om en slutstrid som ska äga rum i framtiden, men de vet ingenting. De utvalda måste finnas av en anledning (för att stoppa ondskan), men ondskan måste väl vara ute efter något? Så länge ondskans plan inte presenteras så känns det inte som att det går att ta hotet på allvar. Eller är ondskan bara ute efter döda de utvalda? Varför då i så fall, då måste ju de utvalda kunna göra något som ondskan vill förhindra? Eller?

     
  12. boktycke

    June 2, 2011 at 19:50

    Hmm, bra fråga, det kanske är lättare att göra plats osynlig än läder (eller vad nu skorna bestod av för material).

    Rektorn trodde jag var ond först, tänkte liksom “omg, vadå genomskinligt.” Hon gjorde inte så mycket sen, hon var liksom bara där. Kändes litegrann som Katniss mentor i hungerspelet.

    Jag uppfattade skyddet som ett täckmanteln för att dölja vilka de var från ondskan. Så de hittade Elias och Rebecka och dödade dem. Sen hittade de Minoo men hon dog inte. Anna-Karin hittades för att hon visade upp sin kraft hela tiden i skolan? Hmm jag vet inte, det känns som att jag hitta på en massa egna förklaringar, sen tror jag att det är den riktiga förklaringen hehe.

    Tiden har jag inte tänkt på, men det stämmer nog att det har gått ett läsår, det var väl skolavslutning i slutet? Vet dock inte riktigt när boken började.

    Rådet känns ju väldigt väldigt mesigt.De hade ju knappt några mäktiga häxor lät det som. Brist på samarbete var det jag störde mig mest på också.

     
  13. Fia Filur

    June 2, 2011 at 21:25

    Nej, rektorn var mest högtravande och störig, fick väldigt svårt att koncentrera mig när hon var med. Gillade bättre i början när hon snodde hårstrån och man trodde att hon var ond. Sen blev hon bara menlös. Hon hjälpte ändå inte till med något.

    Jo, fast det stämmer nog som du säger att skyddet var som en täckmantel. Men det ställer nya frågor för hur i all världen kunde de veta att Elias var utvald? Hur hann de märka det? Och varför trodde de att Minoo var utvald, hon hade ju inte ens ett element? Eller kanske provade de alla och den som blev påverkad av rösten var den som var utan skydd? De sa nog att de hittade AK för att hon visar krafterna öppet, men jag köper det ändå inte riktigt för jag fattade det som att de bara kunde ge sig på en i taget. Den som stod utanför skyddet var tvungen att dö för att nästa skulle bli utan skydd. Eller så är det roterande. Typ som Final Destination, en undkommer döden då är det nästas tur att dö…

    Det var skolavslutning i slutet, och i början höst tror jag, direkt efter sommarlovet, det var varmt och alla sprang runt i shorts utom AK som var klädd i träningsoverall och blottarrock med kattunge i fickan 🙂

     
    • boktycke

      June 2, 2011 at 22:25

      Jag tyckte iofs att det var bra att rektorn inte visade sig vara ond för det skulle ha varit så ospännande. Däremot misstänkte jag vaktmästaren och Linnea för att vara onda :p

      Deras krafter satte väl igång redan innan den röda månen så de onda hittade Elias innan alla möttes. Jag tänker att de utvalda ger ifrån sig någon sorts aura och skyddet döljer det. Men som sagt så fattar jag inte varför en måste alltid vara utanför. Är formeln alltid X-1 eller? Vad händer om det är 1 kvar, blir hon utan skydd då? Iofs var skyddet ämnat för 1 person.

      Haha, j, nu när jag tänker efter så gick det ju tid åt att deras träning. Fast det kändes inte som att ett helt år kan ha gått.

       
      • Fia Filur

        June 2, 2011 at 23:40

        Ja, jag fattade det som att om det bara är en person kvar så är hon skyddad. Av okänd anledning var de sju och det funkade inte. Knäppt att det inte löste sig efter första mordet, att skyddet istället dras inåt som en snara och liksom låter en vara utanför hela tiden. Snacka om mobbing 🙂

        Och förresten, väldigt oseriöst att inte ens Rådet vet varför de var så många och att de måste förlita sig på en bok där sanningen syns när man minst anar det. I alla världar finns det ju någon slags makt som styr och den brukar vara organiserad. Oftast brukar väl rådet bestå av både goda och onda också för att ha en balans. Nu har jag kanske kollat för mycket på Förhäxad, men Book of Shadows kunde man lita på!

         
  14. Linda

    June 2, 2011 at 22:16

    Den här boken blev jag riktigt nyfiken på. Måste nosa reda på mitt närmaste bibliotek så jag kan låna den 🙂

     
    • boktycke

      June 2, 2011 at 22:19

      Hehe, det är nog stor risk att den är utlånad/reserverad för den så hypad och nysläpp.

       
  15. Fia Filur

    June 3, 2011 at 09:41

    Kom på en lös tråd jag inte vet om det gavs svar på: Varför Linnea egentligen ringde till Wille?

    Angående “dom” så störde jag mig faktiskt inte så mycket på det. Däremot hittade jag 3 korrfel, men det var inte så farligt ändå med tanke på att boken är så lång.

     
    • boktycke

      June 3, 2011 at 15:32

      Hm, när ringde Linnea till Wille? Måste ha missat detta helt :p

       
  16. aeskill

    June 3, 2011 at 16:52

    Vilken diskussion!

    Jag kommer också ihåg att Linnea ringde Wille – kan inte minnas att den frågan besvarades.

    Instämmer angående killarna – fler tack! Den spänning som finns är, som Fia säger, mellan Linnea och Vanessa. Den ska bli kul att följa.

    Jag blev lättad att Gustav inte var ‘bad guy’, gillar att han är snäll.

    Angående att mobbare etc följer med från högstadiet till gymnasiet kanske har att göra med att de bor på landsorten – uppblandningen torde i alla fall vara aningens mindre än i storstäderna (såg precis att Boktycke redan svarat på det). Det som förvirrar en aning är ju att i gymnasiet väljs inriktning och då brukar det som du, Fia, säger skapas nya grupperingar.

    Nej, nu måste jag ut i solen igen. Trevlig dag!

     
  17. Fia Filur

    June 4, 2011 at 11:14

    Det som jag undrar över är i så fall hur litet/stort Engelsfors verkligen är. Det beskrivs som en liten håla, men eftersom det finns en gymnasieskola med mer än en inriktning så kan orten inte vara så himla liten iaf för då skulle eleverna aldrig räcka till, till att fylla skolan. Hur är det med småorterna runt omkring? Kommer det fler elever utifrån? Kan de inte välja en annan skola? Jag tycker bara det är lite konstigt att Kevin och Robin fortsätter att vara ”mobbarna”, de borde drunkna i mängden av idioter på skolan. Likadant med bitchiga Ida. Hon borde försvinna i havet av andra bitchar. Men detta var bara ett oväsentligt sidospår eftersom jag själv kommer från liten ort och när jag började gymnasiet nollställdes allt och blandades ut.

     
    • aeskill

      June 4, 2011 at 17:05

      Du har en poäng.

      Jag är också uppvuxen på småort (cirka 3000 invånare), men gymansiet låg i mindre storstad så där hamnade enbart jag (+ min kompis) i samma NV-klass.

      Vet inte hur det är norrut dock 😛

       
  18. meylis

    June 4, 2011 at 13:52

    Det där med skyddet, som några av er snackat om, varför en alltid blir oskyddad? Alltså cirkeln är ju gjord för bara en person, så den blir ju lite överarbetad om den ska ta hand om 7 pers (eller senare, 5). Jag tyckte iaf det var en logisk förklaring som de skrev i boken.
    Vad lättad jag är över att jag inte var den enda som kopplade Vanessa/Linnéa! Trodde jag hade blivit helt bortkollrad först.
    Undrade också över det med försvinnandet på baksidan. De ville väl bara poängtera att staden ligger i en stor skog. Eller nåt. Jaja, tyckte om boken och längtar till uppföljaren.

     
    • Fia Filur

      June 5, 2011 at 22:42

      Alltså jag kan köpa att skyddet inte klarar 7 personer samtidigt när det är skapat för en person, men jag tycker det är lite mystiskt att det kryper inåt. Om sex personer är skyddade och en dör, då är får det bara plats fem personer. Då tycker jag att de som är kvar borde vara bättre skyddade eftersom de är färre. Och jag förstod inte hur den kunde byta från att ha Minoo oskyddad till Anna-Karin.

      Vanessas och Linneas relation var ju jättekul att läsa! Bästa spänningen i hela boken! 🙂

       
  19. Fia Filur

    June 4, 2011 at 22:07

    Haha, komiskt! Då är vi uppväxta på exakt lika liten ort med ca samma invånarantal.
    När jag gick i nian fanns sex klasser. En gymnasieskola fanns på orten, men endast en linje. Ville man inte gå där fick man välja på tre olika orter och en av dem är en stad och där fanns 6-10 olika gymnasieskolor. Detta gjorde ju att alla blandades ut enormt. Jag hamnade i samma klass som tre andra från nian. De andra som valde samma skola, men inte samma linje såg jag typ aldrig till trots att vi gick på samma skola. Det stämde inte med raster mm plus att man höll sig i olika korridorer.

    Eftersom tjejerna springer på varandra hela tiden, vid skåp och på toaletterna mm känns skolan rätt liten, men det måste ju finnas fler linjer för alla gick väl inte i samma klass? Det var väl bara Minoo, Anna-Karin och Rebecka som gick natur? Vad gick de andra för nåt?

     
  20. Lucy

    December 30, 2011 at 23:54

    Trilogin heter Engelsforstrilogin 🙂
    Fast det kanske du vet nu, bara inte ändrat. ^^

     
    • Anna - Boktycke

      December 31, 2011 at 11:50

      Åh, det visste jag inte, tack för upplysningen 🙂

       

Leave a comment