RSS

Vacker, fantasifull, perfekt läsning: Nightshade

07 Jun

Ibland ska man döma boken efter omslaget. 

Titel: Nightshade
Serie: Nightshade triology 1
Författare: Andrea Cremer
Sidantal: 452
Utgivningsår: 2010

Handling:
Calla är en varulv, beskyddare, alfahona och en 17-årig flicka som ska paras ihop med rivalflockens alfahane. Som om hon inte har bekymmer nog så räddar hon en mänsklig pojke i skogen och byter skepnad mitt framför ögonen på honom. Vad hon inte anar är att mötet med pojken kommer att förändra hela hennes liv och världsbild…

Omdöme:
Har du någonsin läst en bok som har fått dig att glömma tiden och vara vaken mycket längre än planerat? Har du sedan fått problem med att somna för allt du kan tänka på är den fantasifulla världen och vad du skulle ha gjort om du var en karaktär i den? Det är exakt vad som drabbade mig när jag läste Nightshade.

Världen i Nightshade är oerhört fascinerande och jag älskar den fullkomligt. Om det är en gammal idé så har Cremer förklätt den mer än väl, för den känns väldigt fräsch och annorlunda. Varulvar i denna värld kallas för guardians och är tjänare till magiker (keepers). De är lojala och lever under absolut lydnad. Människor är lågrankade, ovetande varelser och förtjänar inte någon större uppmärksamhet.

Calla är en stark karaktär, och nu menar jag verkligen stark. Hon är en alfahona, den naturliga ledaren av sin flock och dödar utan att blinka. Det är så härligt att läsa om flockens beteende när de går i skolan förklädda till vanliga tonåringar, både häftigt och äkta.

Sympatiska karaktärer finns det gott om i boken, och för en gångs skull gillar jag tjejerna i boken mer än killarna. Hur ofta händer det? Jag vet inte hur men på något magiskt sätt lyckas Cremer ge intryck med varje karaktär, och det finns många av dem. Tycker i stort sett om alla i flocken (både Rens och Callas) förutom möjligen Fey och Dax.

Språket är bra och det är så lätt att bara sjunka in i berättelsen. Cremer har gjort ett mästerligt jobb med att fånga läsaren, först genom den fantastiska världen och sen genom mysterierna. Det finns alltid något för läsaren att undra över och man vänder blad efter blad medan verkligheten glöms bort.

Det finns så mycket gott att säga om den här boken men jag ska försöka hålla inlägget kort. Redan innan jag hade läst klart första boken ville jag läsa tvåan och trean. Sist jag kände så var när jag läste Hunger Games. Nightshade är den bästa boken jag har läst efter Hunger Games. Älskar omslaget, månfaserna mellan kapitlen och den annorlunda texturen på sidokanterna. Hela designkonceptet är toppen.

Det enda negativa med boken är att det var lite väl för mycket kärleksvelande. Calla verkar ju bli tänd så fort någon kille rör vid henne ju. Å andra sidan kanske varulvar har starkare hormoner.

Säger bara en sak, läs den!

Fantasivärld: +1
Handling: +0,5
Berättarröst(PoV): +1
Karaktärer: +1
Spänning:+1
Språk: +1
Kärleksvelande: -0,5
Plus får den för det superläckra omslaget och månfaserna i boken.

Betyg: 10+/10

Andra delar i serien:
1. Nightshade
2. Wolfsbane
3. Bloodrose

 

Tags:

15 responses to “Vacker, fantasifull, perfekt läsning: Nightshade

  1. andréa

    June 7, 2011 at 19:06

    Tur att jag har den här i bokhyllan just nu då! Ska definitivt sätta igång med den när jag läst ut böckerna jag håller på med c:

     
  2. Fia Filur

    June 7, 2011 at 19:37

    Håller med dig om allting! Föll för omslaget och lät sedan boken stå oläst i bokhyllan i flera månader. Tänk om jag vetat vilken läsning jag sparade på!

    Det jag gillar med boken är att den har karaktärer man gillar, spännande värld och en intressant intrig. De flesta böcker tycker jag ofta har antingen eller. Antingen gillar man karaktärerna och läser vidare för deras skull, eller så är dramaturgin uppbyggd så att man vill veta svaret på gåtan, men den här boken har allt. Den känns så genomtänkt och även om hon håller på detaljerna så gör det inget för man får veta tillräckligt mycket för stunden. Dessutom lär man känna karaktärerna tillräckligt bra för att de ska bli trovärdiga.

    Om jag får jämföra lite så påminner själva flockbeteendet och den sexuella undertonen om Blod & Choklad. Men det är en väldigt, väldigt liten del, för Cremer har verkligen byggt upp en helt egen värld.

    Störde mig också på Callas hormoner, antagligen har varulvar väldigt starka drifter! Lite tråkigt att det alltid ska velas mellan två olika killar. Språket är fantastiskt och även om jag tycker det är lite märkligt att Calla går i taket så fort en kille nuddar henne så är det väldigt snyggt skrivet!

    Mer sådana här böcker säger jag bara! Tycker de ska översättas till svenska också!

     
    • Bokmalen

      May 16, 2015 at 12:56

      Jaa, håller verkligen med dig om att översätta de!

       
  3. aeskill

    June 7, 2011 at 20:11

    Roligt med en bok som ror hem full pott!

     
  4. boktycke

    June 7, 2011 at 20:43

    Ah, än så länge är det bara den och hunger games som har fått en 10:a. Tycker fortfarande att Hunger Games är bäst men den här ligger väldigt nära.

     
  5. Fia Filur

    June 7, 2011 at 21:54

    Tycker det är jättekul med böcker som verkligen har allt man vill ha. För mig gäller det även Shiver, Linger och VA 5.

     
  6. Amelie

    June 8, 2011 at 08:15

    Verkar bra! Ska lägga den på minnet 🙂

     
  7. Andrea :D

    September 30, 2011 at 18:25

    Boken verkar bra,och jag gillar att författaren har samma förnamn som jag 😀
    Nej jag skojade bara!
    Men den verkar verkligen bra!

     
  8. Andrea :D

    October 15, 2011 at 16:33

    Men den finns inte på svenska eller?
    Men jag ska iallafall snart till London och då kan jag passa på att köpa många böcker som du recenserat som bara finns på engelska,istället för att beställa hehe!

     
    • Anna - Boktycke

      October 15, 2011 at 16:41

      Nope, den finns inte på svenska. Åhh, vad kul att du ska till London! *avundsjuk* Jag vill också dit! Tycker absolut att du ska köpa Nightshade och Wolfsbane! Båda är så himla bra!

       
  9. Andrea :D

    November 29, 2011 at 16:41

    Åh! Aldrig hade jag trott att jag skulle gillat en bok så mycket,och hittat den pågrund av förnamnet! Nu låter jag såklart väldigt självisk,men den kom direkt på min andraplats,på topp fem listan,och jag har inte ens läst 100 sidor än! Mest av allt berodde det på din fantastiska recension,om man recenserar dåligt är det inte lika intressant att läsa! 😛

     
    • Anna - Boktycke

      November 29, 2011 at 16:57

      Åh vad kul att du gillar den! Du måste läsa fortsättningen Wolfsbane också, den är minst lika fantastisk!

       
  10. Bokmalen

    May 16, 2015 at 12:54

    Wow, tycker också den var väldigt bra. Ska precis börja med wolfbane. Meen när du skrev att Calla har starka hormoner trodde jag inte att de skulle vara såååå himla starka. Förstår inte hur den tjejen klararav en hel vardag hahah. Är på team Ren. Shay tyckte jag för mesta delen var ganska tråkig. Men okej.

     
    • Anna - Boktycke

      May 16, 2015 at 20:47

      Håller med! Tycker att Ren är så mycket mer intressant.

       

Leave a comment