RSS

God eller ond? Det avgörs på 16-årsdagen

06 Sep

En paranormal romance från en killes perspektiv.

Titel: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles 1
Sidantal: 563
Utgivningsår: 2009

Handling:
Lena är den nya och annorlunda flickan som alla i skolan hatar. Ethan kan inte sluta tänka på henne och en dag vet han varför, hon är flickan som har hemsökt hans drömmer i flera månader. Mystiska händelser saker händer i hennes närhet och Ethan kan höra hennes röst i sina tankar. Hopplöst förälskar han sig i henne och kärleken blir besvarad. Men deras familjer är benägna att hålla dem isär och Ethan får reda på den hemska sanningen. På Lenas 16-årsdag kommer hennes öde att beseglas, om hon blir god eller ond, det återstår att se…

 

Omdöme:
Beautiful Creatures är en tjock bok på 563 sidor och jag är säker på att den kan förkortas med ett par hundra sidor. Handlingen är intressant men den sega takten dödar det mesta av spänningen. Det är synd, för jag gillar både språket och de magiska elementen.

Att man följer en paranormal romance från killens sida tycker jag känns fräsch. Det brukar alltid vara tjejen som får en övernaturlig pojkvän men här är det tvärtom. Jag har dock lite svårt att tro på Ethans PoV, ibland kändes hans tankar ”tjejigt” och det är inte så konstigt med tanke på att boken är skriven av två kvinnor. Tillexempel så har jag lite svårt att tro att en tonårig kille är insatt i tjejgängets popularitetshierarki eller tänker på hur tjejerna klär sig. En killkompis till mig märkte inte ens när flickvännen hade klippt sig och färgat håret, så bra koll har vissa killar liksom.

En annan sak jag har svårt att tro på är hur lugn Ethan är med tanke på allt övernaturligt som händer omkring honom. Okej, han drömmar kusliga drömmar om en främmande tjej och när han träffar tjejen i verkligheten så är han glad för att han har hittat henne. Det är kärlek direkt från hans sida och jag har svårt att tro på kärlek vid första ögonkast. Till och med när Lena börjar prata med honom i hans tankar så tycker han bara att det är praktiskt och häftigt, och då kände de knappt varandra. Hallå?

En bra sak med bokens längd är att man faktiskt glömmer bort hur ogrundad deras kärlek är vid de sista hundra sidorna. Där känns det som att de redan har varit ihop i flera årtionden.

Karaktärsmässigt är inte boken så utmärkande. Både Ethan och Lena är tillräckligt starka för att jag inte ska störa mig på dem men jag gillar dem inte direkt. Lenas familjemedlemmar har jag ingen bra koll på så jag blandade ofta ihop dem.

De magiska elementen var de som jag fann mest intressant i hela boken. Jag gillar att det finns olika krafter och det finns två sidor som strider mot varandra. Däremot så är jag tveksam till konceptet med godhet och ondska. I Castervärlden är allting vitt eller svart. Jag tycker inte att man kan helt och hållet vara god eller ond.

Sixteen Moons dikten tycker jag verkligen om. Inte för att jag fattar vad alla verserna syftar på men den rimmar så bra. Kunde inte låta bli att läsa dem högt varje gång de dök upp i texten.

Sammanfattningsvis så är Beautiful Creatures en läsvärd bok om man inte har något emot sega och långa böcker. Själv önskar jag att den är 200 sidor kortare. Uppfriskande att berättarrösten tillhör en ”vanlig” kille. Fantasivärlden är intressant och även om jag inte är sugen på att köpa nästa bok i serien så vill jag gärna läsa den.

Takt: -1
Fantasivärld: +1
Språk: +0,5
Handling: +0,5

Betyg: 6/10

 

Tags: , , ,

5 responses to “God eller ond? Det avgörs på 16-årsdagen

  1. Fia Filur

    September 6, 2011 at 17:55

    Haha, kul att det inte bara är jag som stör mig på precisa detaljer när det gäller utseende ur en killes pov. Kolla på det här från Den vita katten: ”Hennes bruna, lockiga hår ser oborstat ut och hålls på plats av ett sandelträdiadem.”
    Sandelträdiadem??? Killar brukar för farao inte ens veta vad ett himla diadem är för något. Eller hur var det nu Ron reagerade i Harry Potter? Det kändes mer trovärdigt i alla fall.

    Men hallå, en annan grej, att nån pratar direkt in i huvudet på en, lite otäckt va? Skulle jag verkligen tycka.

     
  2. Andréa

    September 6, 2011 at 18:17

    Gillade den här boken skarpt, men gud ja, Ethans synvinkel var alldeles för flickig för att vara trovärdig.

     
  3. boktycke

    September 6, 2011 at 20:12

    Haha, ja eller hur. Ethan var liksom för snäll och det var en massa beskrivning om varför tjejerna var olika populära etc. Hur ofta har killar koll på det?

    Men castervärlden är verkligen intressant. Var ju några veckor sen jag läste den här. Känner mig sugen på att läsa tvåan.

     
  4. Therese

    October 29, 2012 at 12:36

    Haha, jag köpte en film och fick med ett litet häfte med början av den här berättelsen. Jag började ju naturligt vis läsa den då och det tog ett tag innan jag fattade att huvudpersonen var en kille. Jag menar hans tankar var ju hur tjejiga som helst? ^^

    Eftersom boken var ju skriven i jag-form och fick man ju först inte veta om han var tjej eller kille utan det var först när någon sa hans namn som jag fattade att han var en kille och inte en tjej…

    Det stog ju inget på baksidan om handligen eftersom det var ett häfte så jag hade verkligen ingen aning, haha!

     
    • Anna - Boktycke

      October 29, 2012 at 16:09

      Haha, vad förivrrande det måste vara att upptäcka att huvudrollen har ett annat kön än vad man har föreställt sig. Jag kände samma sak med Maximum Ride av James Patterson. Huvudrollen där kallades för Max så jag antog automatiskt att det var en kille. 80 sidor senare växlade författaren PoV-person och det var inte förrän då som jag fattade att Max var en tjej. Blev ganska förvånad 🙂

       

Leave a comment