RSS

Fördelarna med att vara en ”panelhöna”

25 Aug

Eller finns det en batter svensk översättning till ordet wallflower?

Titel: The Perks of Being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Sidantal: 231
Utgivningsår: 1999

Handling:
Charlie är en speciell kille. Han är tystlåten, lydig och uppmärksam, så uppmärksam att han förmodligen känner till fler saker om dig än vad du gör själv. Han bär på så många tankar inom sig och dessa kan han bara dela med sig till en hemlig brevvän. Och som tur så har vi glädjen att läsa hans brev och veta hur han betraktar världen.

Omdöme:
Ganska kort beskrivning jag vet, men alla som har läst den här boken kan nog hålla med om att det inte är lätt att skriva om vad boken handlar om. Handlingen kretsar runt Charlies liv, man får läsa om vad han tycker om skolan, familjen, vännerna, ja, om livet i allmänhet. Det kan låta ganska tråkigt men jag lovar, Charlies berättarröst är allt annat än tråkig.

Charlie lider av någon psykisk störning, jag vet inte vilken men jag skulle gissa på att han har någon lättare grad av autism. Det sades aldrig rakt ut i boken men av Charlies tankar och hans omgivning att döma så är han inte helt frisk. Det är en av sakerna jag älskar med boken, allting berättas verkligen ur Charlies synvinkel. Han tycker förmodligen inte att det är viktigt att nämna hans mentala hälsa, kanske vet han inte ens själv om att han är inte är som andra.

Okej, jag tyckte faktiskt inte att boken var så värst bra i början. Efter att ha läst 50 sidor så fattade jag inte varför alla verkar älskar den. Visst, den är intressant men knappast en fullpoängare. 100 sidor senare var jag helt fast. Jag vet inte riktigt själv varför, men plötsligt hade boken gripit så hårt i mig att minsta känslosamma scen fick mig att gråta. Det var helt sjukt hur mycket Charlie berörde mig. När han grät kände jag mig för att göra likadant, när han var nerstämd så var jag orolig för honom. Saken är den att man aldrig riktigt visste vart Charlie var på väg. Han är superkänslig och tänker så annorlunda. Han vill verkligen alla väl men folk misstar honom för att vara creepy. Det är så intressant att uppleva världen genom Charlies ögon och jag önskar att han fanns på riktigt så vi kan diskutera böcker ihop. Fast förmodligen skulle jag stå för allt pratande och han skulle bara lyssna.

Och slutet, i brist på bättre ord, det var helt MIND BLOWING! Jag såg hela berättelsen i ett nytt ljus och ändrade mig från att gilla boken mycket till att älska den. Jag känner mig sugen på att läsa om boken igen och det händer i stort sett aldrig! The Perks of Being a Wall Flower blev framröstad som en av de populäraste ungdomsböckerna genom tiderna. Den kom på 16:e plats och jag tycker verkligen att den förtjänar sin placering i listan. Har ni inte läst den än så tycker jag att ni ska plocka upp boken direkt!

Ps. Som ni kanske redan vet så kommer filmdramatiseringen av boken att ha premiär i september i år (tror jag). Jag kommer att se filmen men jag tror tyvärr att den kommer att skilja sig en hel del från boken. Det som gör boken så bra är ju Charlies berättarröst, men hur ska de få till den i filmen? Låta Logan Lerman (han som spelar Charlie) prata konstant genom filmen? Och hur ska de förmedla allt Charlie känner? Jag tror nog att det kommer att bli en bra film ändå, men den kommer som sagt att skilja sig från boken känslomässigt.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Herre Gud, blev fullständigt chockad i slutet när man fick veta att Helen har våldtagit eller sexuellt utnyttjat Charlie. Och genom hela boken så trodde jag att hon var en snäll faster och tyckte till och med synd om henne. Det fick mig verkligen att se boken i ett nytt ljus och nu vill jag läsa om den bara för att se om författaren har lagt ut några ledtrådar tidigare. Vad tyckte ni om det? Blev ni lika chockad?

Språk: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Slut: +1

Mest intressanta karaktär: Charlie
Bästa scen eller del: Epilogen

Betyg: 9/10

 

Tags: , ,

14 responses to “Fördelarna med att vara en ”panelhöna”

  1. Lisa

    August 25, 2012 at 15:07

    Håller på att läsa den här just nu, och har kommit ca 50 sidor. Är inte helt fast ännu, men det låter ju bra att inte du var det heller! Så då kanske även jag kommer att älska den snart! 🙂

     
  2. Jennifer

    August 25, 2012 at 16:04

    Åh, vad jag vill läsa Perks! Verkar såå bra!

     
  3. Mimsan

    August 25, 2012 at 18:05

    Åh vad jag vill läsa den!

    Sv: Tror jag har klickat in på din blogg lite snabbt någon gång förut, men aldrig kollat på den ordentligt 😉
    Jag började bokblogga för några månader sen. Innan bloggade jag om vardagen och sånt. Men så började jag läsa massa bokbloggar och kände för att själv skaffa en 🙂

     
  4. Amelie

    August 26, 2012 at 00:05

    Ska läsa denna snart 🙂 Blir intressant!
    Synd bara att filmen inte kommer att visas i Sverige som det ser ut i nuläget … :/

     
  5. Författardrömmar

    August 27, 2012 at 18:58

    Ska beställa hem den boken. Den verkar så bra! tror att filmen kommer vara väldigt bra den också.

     
  6. Therese

    October 24, 2012 at 15:42

    Har precis börjat läsa den och den bra, är som sagt inte helt fast ännu men jag har inte läst så mycket än. Jag undrar bara varför den har blivit uppmärksammad nu, den gavs ju ut 1999. Är det för att filmen kommer nu i september? Undrar varför de inte gjorde filmen tidigare, någon som vet?

     
    • Anna - Boktycke

      October 24, 2012 at 18:21

      Jag antar att boken blev populär igen på grund av filmen. Själv vet jag inte varför filmen inte gjordes innan, men det är väl författaren själv som regisserar den? Kan tänka mig att det är för att han inte haft tid eller känt sig mogen för att filma sin egen bok förrän nu. Det är min gissning 🙂

       
  7. Therese

    October 24, 2012 at 15:49

    Jag gick in på sf.se och kollade om det stämmde att filmen inte ska visas i Sverige men det ska den! Den har biopremiär första januari nästa år!

     
    • Anna - Boktycke

      October 24, 2012 at 18:22

      Whaat?! Åh vad glad jag blir!!!!! Har hört väldigt positiva saker om filmen och så den ska jag absolut se. Men januari… det är ju mer än två månader dit 😦

       
  8. Therese

    November 7, 2012 at 16:39

    Hej! Haha, det är jag igen! (Min tredje kommentar på raken, förlåt för spammingen, haha!)
    Men i alla fall, jag läste som sagt ut boken för några dagar sen och jag kan bara säga slutet, slutet, slutet! (Liten varnig bara, den här kommentaren är en riktig spoiler) Jag trodde igenom hela boken att hon var världens snällaste faster, så som Charlie beskrev henne ända till slutet. ( Extra present, besöken vid hennes grav etc.) Jag blev som sagt otroligt överraskad och jag anar att fler blev det. Det avslöjades ganska subtilt, som sagt. Här är en diskusstion på goodreeds där det visar sig att ex antal läsare inte förstog slutet alls, haha stackare!
    http://www.goodreads.com/topic/show/864217-charlie-s-sexual-abuse

     
    • Anna - Boktycke

      November 7, 2012 at 18:15

      Haha, det är absolut ingen fara 😀

      MEGASPOILER!

      Jaaaaaa! Samma här, blev superchockad, tyckte att det var så skickligt gjort. För om Charlie blev sexuellt utnyttjad när han var ett barn så kan det ju vara anledningen till varför han är som han är (autistisk?). Men what? Är det folk som inte fattade det? Tyckte att det var väldigt uppenbart även om det aldrig skrevs rakt ut i texten. Knasigt, då missar man ju hela woah-effekten :/

       
  9. Julia

    June 9, 2015 at 01:19

    Du säger att han har en mentalsjukdom och att du tror att han har Autism. För det första använder man inte ordet mentalsjukdom längre utan psykiskt störning. För det andra är Autism ingen sjukdom överhuvudtaget. Det är en Neuropsykiatrisk funktionsNEDSÄTTNING. Ville bara göra dig uppmärksam på det med tanke på att folk(i alla fall jag haha) tar illa upp – bara för att du yttrar dig om något du inte kanske har tillräcklig kunskap om.
    Jag säger inget om vad du kan och inte kan, men ditt sätt att framställa Autism gör mig upprörd med tanke på att jag har närstående med sådan problematik.

     
    • Anna - Boktycke

      June 9, 2015 at 09:01

      Du har helt rätt i att jag inte kan särskilt mycket om de korrekta benämningarna när man pratar om psykisk ohälsa så tack för upplysningen. Har ändrat i texten nu.

       

Leave a comment