RSS

Den perfekta kemin

16 Sep

Kärlek som börjar med kemi är numera ett beprövat koncept

Titel: Perfect Chemistry
Författare: Simone Elkeles
Serie: Perfect Chemistry #1
Sidantal: 357
Utgivningsår: 2009

Handling:

Brittany är vit, rik, snygg, hejaklacksledare samt har en perfekt pojkvän. Alex (Alejandro) är mexikansk, fattig, tuff, gängmedlem och har en het men otrogen flickvän.  Det enda de har gemensamt är att de går på samma skola… och att alla rykten om dem inte stämmer alltid. Brittany är trött på att dölja problemen hemma med att sätta upp en vacker fasad. Alex spelar tuff för att ingen ska våga skada hans familj. När de tvingas bli labbpartner i kemikursen kollideras deras världar och snart även deras känslor.

 

Omdöme:
Hade det inte varit för alla hyllningar till den här boken som jag har sett så skulle jag aldrig ha plockat upp den. Sliskiga kärleksromaner är inte riktigt min grej och dessutom är omslaget inte så lockande. Och med det sagt så kan jag avslöja att jag gjorde helt rätt i att lita på boktipsen för det visar sig att jag gillar Perfect Chemistry väldigt mycket.

Redan efter 50 sidor var jag helt fast. Både Brittanys och Alexs berättarröster är så levande och det är så enkelt att föreställa sig dem. Älskar att attraktionen mellan dem inte är överdrivet i början, de spanar in varandra för att båda är snygga men annars så lever de i olika världar. Inget insta-love här inte. Bra gjort Elkeles!

Både språket och dialogerna tycker jag är väldigt bra. Alex slänger ofta ur sig spanska fraser och dialogerna i allmänhet känns väldigt trovärdiga. Jag gillar även att alla inte är små oskuldsfulla tonåringar utan det är mycket snack om sex och lite grövre skämt.

Början är fantastisk men efter cirka en tredjedel så började jag tröttna och ville bara att Brittany och Alex skulle fatta att de var kära i varandra. Handlingen är väldigt förutsägbar och man kan knappast kalla boken för spännande. Tyckte att det blev långdraget fram mot slutet och för mig kunde boken ha blivit 50-100 sidor kortare. Måsta även säga att jag fick starka flashbacks av både Twilight och Hush, hush när Brittany och Alex blev labbpartner. Verkar vara populärt att para karaktärer genom det sättet.

Letar ni efter något lättsmält och romantiskt så är Perfect Chemistry det perfekta valet för er. Visst var kärleken en aning sliskig och visst var handlingen förutsägbar, men det gör faktiskt ingenting, boken är bra ändå.

Språk/dialoger: +0,5
Charm: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Gillar Alex och Brittany lika mycket
Bästa scen eller del: Epilogen

Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. Perfect Chemistry
2. Rules of Attraction
3. Chain Reaction

 

Tags: , ,

5 responses to “Den perfekta kemin

  1. Maria

    September 16, 2012 at 15:20

    Jag gillade den överraskande mycket och tyckte också att förutsägbarheten var OK, men just epilogen blev lite för mycket för mig. Har precis lånat hem andra boken, Rules of Attraction.

     
    • Anna - Boktycke

      September 16, 2012 at 16:13

      Har också lånat hem den andra boken från bibblan :p Epilogen tyckte jag var så söt, kändes som att cirkeln knöts igen på något sätt. Var sådär härligt mysigt så jag gillade den 🙂

       
  2. Helenas bokhylla

    September 16, 2012 at 16:36

    Vilket slags skolprojekt som helst har väl alltid varit ett säkert kort i tonårsfilmer och -böcker om man vill få ihop två karaktärer som normalt sett inte skulle umgås. Inte så unikt kanske, men därmed inte sagt att det inte fungerar. Jag tyckte också oväntat mycket om den när jag läste den förra året.

     
  3. Miriam Tisander

    September 16, 2012 at 16:58

    Tyckte ungefär samma sak =)

     
  4. Fia Filur

    September 16, 2012 at 18:26

    Haha, tänkte också på det där med labbpartners, det används ju alltid i tv-serier också!
    Kunde de inte ha gjort omslaget lite snyggare…

     

Leave a comment