RSS

Rödluvan i dystopisk miljö

08 Dec

Dystopi + fairy tale retelling är en utmärk kombination

ScarletTitel: Scarlet (Advanced Reader Edition)
Författare: Marissa Meyer
Serie: Lunar Chronicles #2
Sidantal: 464
Utgivningsår: 2013

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen)

Handling:
Cinder har med hjälp från doktorn flytt från fängelset och fick dessutom den charmige men inte så smarta Kapten Thorne med sig. Hela armén är ute efter henne och hon bestämmer sig för att göra efterforskningar om hennes mystiska ursprung.
I Frankrike har piloten Scarlets farmor förvunnit under oklara omständigheter och Scarlet är säker på att hennes släkting har blivit kidnappad. Hennes farhågor besannas men polisen är värdelösa och istället får hon hjälp av gatukämpen Wolf. Men är Wolf den han utger sig för att vara och kan hon verkligen lita på honom?

Omdöme:
Jag kan fortfarande inte fatta hur mycket tur jag hade när jag hittade den här i en bokaffär i Los Angeles. Cinder är en av de bästa böckerna jag har läst i år och jag kunde inte tro mina ögon när jag såg förhandsversionen av andra boken i serien fanns till salu. Skuttade bokstavligen runt av glädje i bokhandeln tills en av personalen kollade lite skumt på mig.

Det här är alltså en advanced reader edition eller ARC (Advanced Reader Copy) som det även kallas. Hur mycket den skiljer sig från den slutgiltiga versionen som ska släppas i mitten av februari nästa år vet jag inte men vad jag vet så brukar det inte skilja så mycket, mestadels är det felstavningar som stryks bort eller omformuleringar av meningar. Och jag hoppas verkligen inte att mycket ändras, för Scarlet är redan väldigt bra som den är.

I den här boken introduceras en hel del nya karaktärer och den viktigaste av dem är givetvis Scarlet (Rödluvan). Hon tillsammans med Cinder är bokens huvudpersoner trots att de inte känner varandra och befinner sig på varsin sida om jorden. Förutom Scarlet har vi även Wolf (man kan ju inte ha en omtolkning av Rödluvan utan stora stygga vargen) och Thorne.

Min favoritkaraktär är fortfarande Cinder för hon är så härligt bitter, ubergrymt på mekanik och numera även tankemanipulation. Hon är målmedveten, lojal och gör det hon har bestämt sig för att göra, verkligen en stark och beundransvärd tjejhuvudroll. Scarlet gillade jag i början men det var tills jag insåg att hon och Wolf var ännu ett typisk paranormal romance-par. Eller egentligen så är de ännu värre. Deras relation pendlade väldigt kraftigt mellan främlingar, fiender, vänner och kärlekspar på knappt en vecka. Väldigt schizo i mina ögon. Av nykomlingarna är den självklara favoriten Thorne Han är bara så härlig yr och kläcker ur sig så roliga kommentarer. Hans och Cinders dialoger fick mig att le flera gånger.

Handlingsmässigt tyckte jag att Cinders delar var överlägset mer spännande än Scarlets berättelse. Cinders berättelse var spännande rakt igenom mellan Scarlets började okej, hade en seg mitt men bra sista tredjedel. Älskar hur författaren väver ihop berättelserna och jag är grymt sugen på att läsa fortsättningen.

På tal om fortsättningen så är det officiellt att tredje boken ska handla om Rapunsel och den fjärde och sista om Snövit. Eller handla om och handla om, Cinder är ju fortfarande en av huvudpersonerna. Det ska bli superkul att se hur hela berättelsen kommer att utveckla sig och om Meyer kan hålla samma höga klass på den här underbara retelling-serien.

Det värsta med att ha läst förhandskopian är att det dröjer mer än ett år innan den tredje boken kommer att släppas. Ah, det är ju en mindre evighet dit! Längtar, längtar, längtar!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Hade redan gissat på att Kai kommer att gifta sig med drottningen men det var så himla spännande ändå när han bestämde sig för att göra det. Kan det vara Nainsi som är spionen förresten?
  • Aww, blev så himla glad när Iko kom tillbaka! Haha, älskar när de skämtar om hennes nya storlek.

Karaktärer: +1
Koncept: +0,5
Handling: +1
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär:
Scarlet
Bästa scen eller del: Sista 50 sidorna

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

 

Tags: , , ,

9 responses to “Rödluvan i dystopisk miljö

  1. Iktoro

    December 8, 2012 at 15:32

    Åh, är del 2 redan släppt? *Håller tummarna för att den snart översätts till svenska*

     
    • Anna - Boktycke

      December 8, 2012 at 17:01

      Nej, det är en förhandskopia som jag skrev 🙂 Boken släpps inte förrän i februari nästa år.

       
      • Iktoro

        December 9, 2012 at 16:49

        Ja men ändå 😀 Det är bättre än ingenting alls!

         
  2. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    December 8, 2012 at 16:19

    säger som Iktoro.. vill ha svenska NU ^^

     
  3. Bella

    December 8, 2012 at 17:13

    Åh jag är så jävla nyfiken! Vill ha!!! 😀

     
  4. Lisa

    December 8, 2012 at 23:29

    Aaahhh, vad avis jag blir! 🙂 Längtar tills boken släpps på riktigt sen! Jag undrar som du hur mycket den här versionen egentligen kommer skilja sig från den “riktiga” versionen sen.

     
  5. Fia Filur

    December 9, 2012 at 16:01

    Åh! Längtar efter den svenska! Mycket spännande koncept och ska bli kul att se vad som händer i de andra delarna 🙂

     
  6. LolloQ

    July 15, 2013 at 00:36

    Jag vill inte låta som en besserwisser men är det inte enklare att låna boken på ett biblotek eller nåt? Jag menar, man läser ju en bok en gång( det är vad jag gör iaf).

     
    • Anna - Boktycke

      July 15, 2013 at 08:42

      Jag lånar mycket från biblioteken men om det är en bok jag gillar så vill jag helst köpa den. Dels för att det känns bra att ha den i bokhyllan samt att jag vill visa min uppskattning till författaren. Sen är det ju långt ifrån säkert att biblioteken har boken också, sen även om den finns i biblioteket så lär man ju inte vara ensam om att vilja låna den :p

       

Leave a comment