RSS

Att stjäla från en dröm

26 Feb

När man vaknar upp från en mardröm in till en annan.

The Dream ThievesTitel: The Dream Thieves (sv. Drömtjuvarna)
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #3
Sidantal: 439
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers från föregående delar i serien kan förekomma.

Handling:
Blues hemtrakter har alltid varit en magisk plats, men nu när ley-linjerna har blivit väckta händer det fler mystiska saker än någonsin. Gansey vägrar ger upp sökandet efter den mytenomspunna kungen och fastän de är trötta på letandet så hjälper de till. Alla bär på egna hemligheter och problem och värst av dem är kanske Ronans. Hans oförklarliga förmåga tillsammans med mörkret som sväva runt honom sätter både han själv och sina vänner i fara. Samtidigt är en yrkesmördare i staden… och han är ute efter det som en av korppojkarna har…

Tycke:
Så seg men så bra, det är min åsikt om The Dream Thieves. Som ni alla vet så avgudar jag Stiefvaters språk och hon gör mig sannerligen inte besviken. Vacker, stämningsfull och drömlik, det är vad den här boken är.

Om förra boken är Adams bok så är den här definitivt Ronans. Jag gillade honom faktiskt inte så mycket i The Raven Boys men efter att ha läst denna så förstår man honom mycket bättre. Gansey är fortfarande den solklara favoriten Ronan är också intressant på sitt sätt. Tycker så himla mycket om hur starka och bräckliga killkaraktärerna är. I vanliga fall så är jag rätt allergisk mot angst men här tycker jag att det funkar hur bra som helst. Stiefvater vet verkligen hur man få till sympatiska karaktärer!

Egentligen så händer det väl inte så mycket i boken, men The Dream Thieves är inte en bok man läser för spänningens skull, man gör det för att man är fäst vid karaktärerna. Berättarrösterna är lite hoppiga men distinkta och medryckande.

Kort sagt, ännu en väldigt bra bok av Maggie Stiefvater. Eftersom det är fyra böcker i serien så antar jag att nästa är Noahs eller Ganseys bok, tror dock att det lutar sig mer mot Noahs eftersom jag tror att Stiefvater vill spara Gansey till sista boken. Nästa bok beräknas komma ut i september i år och den kommer jag absolut att skaffa hem så snart jag kan.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Alltså slutet, buhh, varför måste den sluta just då när spänningen var på topp? Och varför stack Maura ner till hålet själv? Gahh, vill så gärna veta!
  • Suck på Kavinsky alltså, han var ju bara så jobbig. Vet inte om jag avskyr eller tycker synd om honom.
  • Shit vad läskigt det måste vara att besöka The Barn där allt och alla sover. Och deras morsa kommer från en dröm?! Woah, vilken upptäckt. Vad coolt att kunna ta med sig saker ut från drömmarna (så länge de inte är mardrömmar då).
  • Gillade faktiskt den gråa mannen. Även om man inte fick veta särskilt mycket om honom så var han rätt så intressant. Undrar om han kommer att bli Blues styvpappa? Dock tyckte jag att det var väldigt odramatiskt när han sköt sin bror.
  • Gillar väldigt mycket att alla i Ganseys familj är så givmilda. Det gör ju Gansey troligare som person.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Språk: +1
Stämning: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär:
Gansey
Bästa scen eller del: Spoiler [När Gansey och Blue kramar om varandra och bestämmer sig för att de inte kan vara tillsammans.]
Minnesvärt citat: Then there was the awkward moment that arrives when two thirds of the people in the room know that the other third is supposed to die in fewer than nine months, and the person who is meant to die is not one of the ones in the know.

Rekommenderar för:
Tycker du om Stiefvaters tidigare böcker så lär den här inte göra dig besviken.

Rekommenderar inte för:
Om du är ute efter action och spänning så passar den här boken definitivt inte dig.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. The Raven Boys (sv. Kretsen)
2. The Dream Thieves (sv. Drömtjuvarna)
3. Titel ej bestämd
4. Titel ej bestämd

Läsutmaning #63 – Läs en bok där omslaget innehåller ett flygande djur

 

Tags: , , ,

6 responses to “Att stjäla från en dröm

  1. En tjej som är kär i böcker

    March 1, 2014 at 14:56

    Om du gillar resten av hennes böcker så lär du gilla The Scorpio Races (om du inte redan har läst den)

     
    • Anna - Boktycke

      March 9, 2014 at 19:17

      Har redan läst och recenserat den 🙂 Den är dock den av hennes böcker som jag gillar minst tror jag.

       
  2. BookReader

    May 8, 2014 at 14:33

    Bara längtar tills den tredje kommer ut!!!

     
  3. Kimberly

    May 13, 2014 at 16:50

    Jag älskar action i böcker och tycker inte om romans, men ibland är det bra med något annat i mellanåt, så jag skulle rekommendera denna till någon som vill ha action i alla fall ! 🙂

     
  4. Bokmalen

    December 28, 2014 at 22:35

    När kmr den tredje boken ut på svenska?
    Hoppas man it behöver vänta länge tills den kmr ut.

     
    • Anna - Boktycke

      December 29, 2014 at 10:37

      Det finns inget officiellt utgivningsdatum för boken än, men den lär komma ut någon gång nästa år.

       

Leave a comment