RSS

Specialskola för trollkarlar och häxor

27 Sep

Nej, det är inte Hogwarts utan Hex Hall.

Titel: Hex Hall
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall 1
Sidantal: 323
Utgivningsår: 2010

Handling:
Sophie är en häxa och har kunnat använda magi sen hon fyllde 12. Hennes krafter har en tendens att slå fel, och detta har lett till att hon och hennes mamma behöver jämt flytta till nya städer för att undvika problem. På Sofies senaste skola råkade hon ställa till det rejält och Rådet tvingar henne att börja på Hex Hall, en skola för magiska varelser som inte klarar av att leva bland människor. Redan efter första dagen har hon blivit fiende med några av skolans värsta bitchar, blivit förälskad i skolans upptagna badboy, och hennes enda vän och rumskamrat, Jenna är en hatad vampyr.

Kommer Sophie att uthärdar livet på Hex Hall? Och stämmer det att Jenna är skyldig för morden som begås på skolan?

Omdöme:
Hex Hall är en bok jag har hört mycket gott om, och tyvärr måste jag säga att den inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Den är bra men inte så bra som jag önskade. Jag måste sluta ha så höga förväntningar på de böcker jag läser.

Sophie är en härlig karaktär och jag gillar att hon inte är rädd för att visa sig duktig, fast det oftast brukar få bakvänt effekt. Man förstår att hon egentligen är en snäll flicka som vill andra väl, men hon bits gärna tillbaka om någon gör henne orätt. Flera gånger skrattade jag högt åt hennes ironiska berättarröst. Resten av karaktärerna är okej, det är ingen som riktigt fastnar, utom möjligen Elodie.

En magiskola är ju inget nytt koncept men jag gillar att här är huvudrollerna äldre och det blir mer high school stämning över det hela. Haha, tycker om idén de måste trolla fram sina egna balklänningar. Mysteriet med morden är spännande och jag önskar att den kunde ha fått ännu mer fokus.

Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om slutet. Det kom för plötslig och allting blev så hoptryckt. Det finns en del lösa trådar som jag inte tycker om men jag gillade vad som hände vid slutet.

En sak jag inte förstod mig på är L’Occhio di Dios motiv. Jag uppfattar det som att de vill utrota alla övernaturliga varelser, men de har ju häxor och trollkarlar som medlemmar. Hur fungerar det ihop? Eller vill de bara döda de varelser som är hotfulla? Eller tänker de begå självmord när alla andra är döda? Jag saknar också begränsningar i magin. Det finns inga tydliga regler för vad man kan och inte kan göra vilket gör magisystemet ganska flummigt.

Nu när jag läser igenom det jag har skrivit så låter jag så himla negativ men det är faktiskt en bra bok. Jag njöt av berättelsen men önskade bara att den hade det lilla extra som skiljer en bra bok från en superbra bok. Gillar du övernaturliga saker som utspelar sig på en skolmiljö så lär du gilla denna.

Förresten, är det någon som vet vilka de tre tjejerna på framsidan ska föreställa? Hon med rosa luggen i mitten lär väl vara Jenna? Men vilken av tjejerna är Sophie? Och vem är den tredje?

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Fantasivärld: +0,5
Språk: +0,5
Orimliga händelser: -0,5

Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Hex Hall
2. Raising Demons (alt. Demon Glass)
3. Spellbound

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

7 responses to “Specialskola för trollkarlar och häxor

  1. Andréa

    September 27, 2011 at 21:40

    Tyckte Hex Hall var “bra” jag också, medan uppföljaren Demonglass är o-trolig.

     
  2. Miriam

    September 28, 2011 at 07:52

    Jo känner likadant, dumma förväntningar, men den är lättläst och bra. Så trevligt ändå, även om jag inte känner att den sticker ut eller har något speciellt originellt 😛

     
    • Anna - Boktycke

      September 28, 2011 at 15:18

      Hehe, eller hur är det jobbigt när man har så höga förväntningar. Jag märker själv att jag skriver negativa recensioner om böcker som jag har höga förväntningar på, och positiva recensioner om böcker som visar sig bättre än vad jag trodde. Båda kan få samma slutbetyg men är skrivna i helt olika toner.

       
      • Miriam

        September 28, 2011 at 18:57

        Ja verkligen! Böcker man inte hört så mycket om har mycket större chans att bli en superfavorit hos mig.

        Och känner igen mig om recensionerna, samma här!

         
  3. Andréa

    September 28, 2011 at 15:42

    SV: Jo, det är samma bok, bara den brittiska utgåvan.

     
  4. Alba

    June 8, 2013 at 21:00

    Kanske en av tjejerna är Elodie?

     
    • Anna - Boktycke

      June 8, 2013 at 22:41

      Ah jo, de borde väl föreställa Sophie, Elodie och Jenna 🙂

       

Leave a comment