RSS

Bara lyssna

11 Oct

I en värld som ständigt kräver din uppmärksamhet, hur ofta får du tid att lyssna på dig själv?

Titel: Just Listen
Författare: Sarah Dessen
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2006

Handling:
Annabel är tjejen som har allt, modellkontrakt, snygga kompisar och en härlig familj. Men när hon börjar i skolan igen efter sommarlovet har allting förändrats. Hennes kompisar hatar henne, hon tycker inte om att vara modell och hennes familj håller på att falla sönder. Annabel har sedan länge lärt sig att vara den snälla flickan, den som anpassar sig till andra, men så lär hon känna Owen. Owen med sin konstiga musiksmak och som inte tål några lögner. Och för Annabel som har levt i en lögn så länge, kan sanningen vara plågsam.

 

 

Omdöme:
Det är lite pinsamt men jag har läst tre Sarah Dessen böcker och alla tre har fått mig att gråta. Inte för att det är sorgligt (eller jo, lite) men oftast är det bara så enkelt att känna igen sig i situationerna och då är det enkelt att bli rörd.

Att skapa sympatiska och trovärdiga karaktärer är något som Dessen verkligen är bra på. Det spelar ingen roll om det är huvudrollen eller bara en bikaraktär, de känns så levande allihopa. Jag gillar också att hon i varje bok ta upp olika ”vardags”-problem och låter huvudrollen gå igenom dem. Jag älskar karaktärsutvecklingarna och hur nästan alla förändras genom berättelsens gång. Jag gillar även att Dessen i denna bok tar upp de mörka sidorna i modellbranschen och beskriver hur lätt det är att vara blind för sina egna ätstörningar.

Egentligen så behöver jag bara hänvisa till mina gamla Dessen-recensioner om jag vill berätta om vad jag tycker om boken. Det är underbara karaktärer, väldigt bra berättarröst, bra språk och intressant handling. Jag tycker inte att Owen är lika bra som de andra killhuvudrollerna men det beror mest på att han har så konstig musiksmak 🙂

Något negativt om boken är väl som sagt att handlingen är lite uttjatat, det känns som att alla Dessenböcker är skrivna med samma mall och man vet att nära slutet av boken måste tjejhuvudrollen göra något som pajar hennes förhållande med killen och hon återvänder till sitt gamla liv. Men av någon anledning så börjar hon tänka klart igen och då ställer hon allting till rätta. Det är jobbigt att man som redan läsare vet att det kommer att hända och man bara vänta på att hon ska falla så att hon kan resa sig upp och bli en starkare människa.

Trots att man i stort sett vet hur boken kommer att sluta så gillar jag den ändå väldigt mycket. Det är toppen att böckerna har ett budskap och de får mig alltid att uppskatta livet mer. Har du inte läst en Sarah Dessen-bok tidigare så är det dags att du gör det!

Karaktärer: +1
Berättarröst:+1
Språk: +1
Handling: +0,5

Betyg: 8,5/10

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

2 responses to “Bara lyssna

  1. Fia Filur

    October 11, 2011 at 20:17

    Jag blir så förvirrad av de här böckerna för de känns likadana allihop. När jag läser handlingen till den här, baksidestexten till Mycket mer än så och Mitt perfekta liv känns det som att det är samma bok fast namnen är utbytta.

    Borde man läsa i en viss ordning?

    Men det fanns väl inget att gråta till i Mitt perfekta liv?

     
    • Anna - Boktycke

      October 11, 2011 at 22:43

      Jag blandar ihop de engelska och de svenska titlarna för de är så olika :s
      I mitt perfekta liv tror jag att jag grät i slutet när hon sprang till wes, det var inte så att jag storgrät utan mest att jag blev så tagen och tänkte “äntligen”! Kom ett par tårar då 🙂

       

Leave a comment