RSS

Är tretton skäl nog för att avsluta sitt eget liv?

30 Oct

Kan man någonsin ha tillräckligt många skäl för att ta livet av en person, även om den personen är en själv?

 

Titel: Tretton skäl varför (eng. Thirteen Reasons Why)
Författare: Jay Asher
Sidantal: 298
Utgivningsår: 2010 (original 2007)

Handling:
Clay är den snälla killen som en dag får 7 kassettband av en okänd sändare. Han börjar på skoj lyssna på dem och upptäcker att de kommer från Hannah Baker, skolkamraten han har varit hemligt kär i och som begick självmord för ett par veckor sen. Hannahs röst säger att hon kommer att berätta om sig, och Clay har fått banden för han är ett av de 13 skälen till varför hon tog sitt eget liv.

 

Omdöme:
Först och främst, den här är verkligen ingen bok man kan slöläsa. Hannahs och Clays PoV (Point of View) växlas stup i kvarten och det enda som skiljer dem åt är att Hannahs är skriven i kursivt. Det är alltså inga styckeindelningar utan ena meningen kan vara från Hannahs PoV och nästa från Clays. När jag läser brukar jag slappna av och låta texten skapa bilder. Här blandade jag ihop Hannahs och Clays PoV så fort jag slappnade av. Det hände ofta att jag var tvungen att läsa om flera stycken för att jag inte bytte PoV i huvudet när texten gjorde det. Som sagt, det gäller att vara vaken. Berättarrösterna i sig tycker jag är rätt bra, men man ska kunna hålla reda på dem också.

Som beskriven i handlingen så får vi alltså följa Hannahs liv genom de 7 banden, en kassettsida för varje skäl och person. För att vara deprimerad så tycker jag att hon låter förvånansvärt positiv, möjligen beror det på att hon redan har gett upp och har inget att förlora längre, men jag hade svårt att tro på henne. Clay tycker jag inte har någon personlighet alls. Han gråter mest och skyller på sig fast jag tycker inte att det är hans fel att Hannah dog.

Ärligt talat så tycker jag inte att något av skälen var ”tillräckligt” hemska för att man ska vilja ta livet av sig. Ibland blir jag bara så sur på Hannah, varför väljer hon att ge upp? Hon hade föräldrar som älskade henne och några ytliga kompisar i skolan. Hon var absolut inte ensam, det är hon själv som har valt att hålla andra ute. Och vilket jobb det är att spela in 7 band och rita en karta. Kunde hon inte använda den energin till att göra något mer givande istället? Okej, jag har aldrig varit i den mörka situationen som Hannah har varit så jag kanske är helt ute och cyklar, men personligen så har jag svårt att köpa hennes skäl till självmord.

Det underliggande temat är något jag verkligen gilla – man ska inte döma en människa efter utseende och rykten, och en småelak gest mot någon annan kan såra långt mer än vad man kan ana. Trots att jag inte tycker att boken är fantastiskt bra så förstår jag varför den har vunnit flera priser.

Tema: +1
Berättarteknik: -1
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +0,5

Betyg: 6,5/10

Läs även Fia Filurs recension av boken!

 

Tags: , ,

4 responses to “Är tretton skäl nog för att avsluta sitt eget liv?

  1. Fia Filur

    October 30, 2011 at 16:10

    Jag gillar också tanken bakom och temat, det är det andra som stör mig. Jag köper inte riktigt skälen till varför Hannah kände sig tvungen att ta livet av sig. Jag köper inte att hon orkar spela in kassettband och tvinga en person att se till att alla tretton personerna får banden. Det är för avancerat. Men det som är bra med boken är att den är speciell och tankeväckande.

    Sen fattar jag inte varför folk alltid väljer piller. Har för mig att jag läste i Rachel Cohns “Du vet var jag finns” att många trodde att det var ett snabbt och smärtfritt dödssätt, att bara somna in, men i själva verket kvävs man av sina egna spyor. Fräscht!

     
    • Anna - Boktycke

      October 30, 2011 at 17:09

      Näh, skälen köper jag inte heller. Och sista skälet du vet, personen i fråga är ju helt oskyldig tycker jag. Hannah gav ju honom/henne aldrig en riktig chans.

      Eww, men finns det inte olika sorters piller? Finns väl säkert såna som man bara “somnar in” av tror jag. Är inte så insatt i ämnet :p Men jag har för mig att gasa ihjäl sig är annars rätt populärt också.

       
  2. Fia Filur

    October 30, 2011 at 18:04

    Jag vet, den sista personen verkade vara avgörande på något sätt, men det är ju omöjligt att lägga skulden enbart på den personen. Jag fattade faktiskt inte det om jag ska vara ärlig.

    Det finns säkert olika piller och följden är säkert inte alltid samma. Men som jag fattade det i den boken så var det att kroppen blev förgiftad och kunde inte ta emot så mycket på en gång och därför försökte göra sig av med det=kräkning, men att det sen rann ner i luftstrupen istället. Fast då kanske man redan är medvetslös så man kanske inte märker det. Är heller inte så insatt … som tur är har man ju en del andra intressen!

     
  3. Klara

    December 14, 2012 at 12:49

    Ja, tretton skäl är nog för att avsluta ett liv, i alla fall sitt eget. Det är många som faktiskt tar självmord, vem har sagt att de har jättehemska anledningar? Vad ska man leva för om det inte känns som att det finns de som uppskattar än? Vad ska man leva för om det är mer jobbigt än roligt?

     

Leave a comment