RSS

En fransk kyss? Ja tack!

29 Nov

Här har ni en bok att bli kär i!

Titel: Anna and the French Kiss
Författare: Stephanie Perkins
Sidantal: 372
Utgivningsår: 2010

Handling:
När Annas pappa tvinga henne att spendera det sista gymnasieåret i Paris blir hon först förskräckt. Ett helt år i ett främmande land och hon kan inte ens någon franska! Framme i SOAP (School of America in Paris) känner hon sig som en utböling då de flesta som studerar där redan känner varandra. Som tur blir hon kompis med Meredith och genom henne lär hon känna Josh, Rashimiti och inte minst den snyggaste killen på hela skolan – Etienne St. Clair. Trots att hon vet att St. Clair redan har en flickvän så blir hon motvilligt kär i honom och efter en rad händelser blir de närmare och närmare kompisar. Men kommer känslorna att stanna där eller kommer de att leda till något annat?

Omdöme:
Låt mig börja med att säga att St. Clair slår alla andra killhuvudroller när det gäller swoonfaktor. Det är helt omöjligt att inte bli förälskad i honom. Han är bara så rolig och gullig, att han dessutom ser ut som en gud gör bara saken bättre.

Vad jag älskar med denna bok är att den är så trovärdig och så himla mysig. Kärleken mellan Anna och St. Clair växer långsamt fram och den känns så äkta. Från början är hon bara attraherad av hans utseende och det är i hans personlighet som hon blir förälskad i. Det är så en riktig bra kärleksroman ska vara! Vänskap som spirar till kärlek är hundra gånger mer trovärdig än kärlek vid första ögonkast.

Perkins har gjort ett fantastiskt jobb med Annas karaktär och berättarröst. Även om jag inte är en filmkritiker eller överhygienisk så är det inga problem att känna igen sig i henne. Hennes tankar är bara så roliga och scenerna med henne och St. Clair får mig alltid att le. De är så söta tillsammans. Jag tycker verkligen om att Anna är så naturlig när hon umgås med St. Clair. Jag är så trött på att läsa om tunghäftade, nervösa och svartsjuka tjejhuvudroller som inte gör något annat än att tänka på killen. Visst tänker Anna på St. Clair, men hon gör det på ett hälsosamt sätt och hennes tankar kretsar inte bara kring honom utan hon har kompisar och egna drömmar och intressen.

Miljön wow! Jag har varit i Paris två gånger förut, senaste gång då jag var 12 år gammal, och då tyckte jag inte att det var något speciellt. Men efter att ha läst den här boken så vill jag dit igen och besöka alla platser som Anna och St. Clair har varit på.

Jag har alltid föredragit böcker med övernaturliga element framför “vanliga” böcker och jag är så glad att jag gav Anna and the French Kiss en chans. Tack till alla ni som har rekommenderat den på era bloggar för annars skulle jag aldrig ha plockat upp den och därmed missat en av de bästa böckerna jag har läst.

Kort sagt, läs den! Den här är den absolut bästa kärleksromanen jag någonsin har läst! Läs den du med så kan vi swoona över St. Clair tillsammans 🙂

Karaktärer: +1
St. Clair: +1 (Han är så perfekt att han måste få en egen post för sig)
Miljö: +1
Berättarröst: +1
Språk: +1

Betyg: 10/10

 

Tags: , ,

10 responses to “En fransk kyss? Ja tack!

  1. Fia Filur

    November 29, 2011 at 21:34

    Är supersugen på att läsa denna! Ska lägga till den på min julklappsbeställning till mig själv 🙂
    Förresten kan inte du sammanställa en liten tipslista på läsvärda böcker som platsar i paket?

     
    • Anna - Boktycke

      November 30, 2011 at 21:40

      Jag funderade på att skriva en julklappstipslista men kom på att det bara är att kolla på vilka böcker jag har gett högt betyg. Hehe, vi får se om jag hinner fixa en sån lista.

       
  2. Andrea :D

    November 29, 2011 at 22:41

    Verkar mysig 🙂

     
  3. Ellen

    November 30, 2011 at 17:00

    Den verkar väldigt bra! Men har ingen större lust att läsa den på Engelska, så jag väntar nog! 😉

     
  4. Iktoro

    January 29, 2012 at 16:19

    Yupp, bara lovord och 10/10 överallt! Flera lovordar det mer än jag brukar lovorda Darkside-serien ( Och det är svårt), och den utspelar sig i Frankrike. Måste måste måste läsa den 😀

     
  5. BoKarin

    March 31, 2012 at 09:42

    Visst är den braaaa!!!!

     
  6. Rebecca

    May 21, 2012 at 20:21

    Jag fullkomligt älskar den här boken (St. Clair)! 🙂

    Lola and the boy next door är också väldigt bra, dock inte lika bra som denna.

     
    • Anna - Boktycke

      May 21, 2012 at 20:46

      Åh jag vill läsa Lola! Väntar fortfarande på att den ska släppas i paperback!

       
  7. minime

    February 1, 2013 at 20:24

    är det bara jag som tycker att den här påminner om “edies dagbok:kyssar i paris”? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 1, 2013 at 20:26

      Jag har inte läst den nämnda boken så jag vet inte 🙂

       

Leave a comment