RSS

Nytt i bokvärlden! (Juni 2014)

15 Jun

____________________ Boknytt ____________________

Ny bok av J.K. Rowling
Som ni säkert redan vet så skriver Rowling en deckarserie under namnet Robert Galbraith. De två första kapitlen i boken The Silkworm (uppföljaren till The Cuckoo’s Calling) finns tillgängliga för läsning på författarens hemsida. Länken har ni här.

Ännu en novellserie av Cassandra Clare
Att Cassandra Clare är väldigt förtjust i sin Shadowhunter-värld är ju väldigt tydligt när hon ständigt planerar nya serier i den. Den senaste är en novellserie som påminner om The Bane Chronicles. Den här gången är det dock karaktären Simon Lewis som kommer att stå som berättare.

____________________ Filmnytt ____________________

Nyligen sålda filmrättigheter

  • Love Letters to the Dead av Ava Dellaira (Fox 2000)
  • We Were Liars av E. Lockhart (Imperative Entertainment)

The Casual Vacancy 
Romanen av J.K. Rowling kommer att bli en mini-tvserie. Inspelningen kommer att börja den 7:e juli.

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children
Filmen baserad på Ransom Riggs bok kommer att få titeln “Miss Peregrine’s Home For Peculiars“. Filmen kommer att ha premiär i slutet av juli år 2015.

Pride And Prejudice And Zombies
Pride and Prejudice and Zombies av Seth Grahame-Smith kommer att bli film och huvudrollen Elizabeth Bennet kommer att spelas av Lily Collins som vi redan känner igen som Clary i The Mortal Instruments.

Insurgent
Härom veckan så har massor av skådisar för den kommande filmen blivit castade. Vi har fått vår Uriah! Bilderna är tagna från #Insurgent.

Insurgent Cast

 

If I Stay
Den första officiella postern för filmen har blivit släppt. Filmen har premiär den 22:e augusti. Vet dock inte om det datumet gäller för de svenska biograferna också.

If I Stay poster

Delirium
Som ni kanske vet så gjordes ett försök till att skapa en tv-serie baserad på ungdomsdystopin Delirium av Lauren Oliver. Projektet kom så långt som att ett pilotavsnitt spelades in men tv-bolaget tyckte inte att det var tillräckligt bra så det lades ner. För er som är nyfikna så har man nu släppt trailern för tv-serien och pilotavsnittet kommer att finnas tillgänglig på Hulu i en månad från och med den 20:e juni. Dock så är sidan inte öppen för Sverige (men med lite VPN-proxy så går det säkert, just saying~ 🙂  )

Trailern för serien har ni i alla fall här nedan. Efter att ha sett den så måste jag tyvärr säga att jag förstår varför tv-bolaget inte valde att satsa på den.

____________________ Omslagsnytt ____________________

Några av de nya bokomslag som jag har fastnat för.

Ensnared (Splintered #3) av A.G. Howard

Ensnared av A.G. Howard

Jag förmodar att killen föreställer Jeb vilket verkligen inte ser ut så som jag har föreställt mig honom. Även om det här omslaget är den jag gillar minst i serien så är jag väldigt glad över att den följer samma stil som de föregående delarna. Kommer att bli så snyggt i bokhyllan!

Waistcoats & Weaponry (Finishing School #3) av Gail Carriger

Waistcoats & Weaponry av Gail Carriger

Tycker väl egentligen att omslagen till den här serien är mer coola än snygga. Älskar dock författaren och handlingen så den här kommer jag att köpa så fort den kommer ut.

My True Love Gave to Me av Stephanie Perkins

My True Love Gave to Me av Stephanie Perkins

Fastnade för den på grund av att det är självaste Stephenie Perkins som är förläggaren. Jag gillar också många av författarna som medverkar så även om jag i vanliga fall inte är så jätteförtjust i novellsamlingar så kan jag absolut tänka mig läsa den här. Gulligt omslag också!

The Whispering Skull (Lockwood Co. #2) av Jonathan Stroud

The Whispering Skull Lockwood Co. 3 Jonathan- Stroud

Tja… inte på långa vägar lika snyggt som första boken (iaf det svenska omslaget) men den här passar väl bra ihop med titeln.

The Lightwood Legacy av Kassandra Kush

The Lightwood Legacy av Kassandra Kush

Haha, min första tanke när jag såg den här: Det måste vara en fan-fiction av The Mortal Instruments! Jag menar, kollar på titeln och författarens namn. Men nej, det är det inte 🙂

Andra böcker som har fått omslag

Omslagsnytt juni

 
2 Comments

Posted by on June 15, 2014 in Nytt i bokvärlden!

 

2 responses to “Nytt i bokvärlden! (Juni 2014)

  1. stina liffner

    June 16, 2014 at 14:49

    Trailern för delerium var inget vidare, iallafall om har läst den första boken

     
    • Anna - Boktycke

      June 16, 2014 at 14:53

      Nej så det var lika bra att de la ner försöket till tv-serien :p

       

Leave a comment