RSS

Ät lite metall och lär dig att trolla!

14 Jun

Episk fantasy när den är som bäst.

MistbornTitel: Mistborn: The Final Empire
Författare: Brandon Sanderson
Serie: Mistborn #1
Sidantal: 672
Utgivningsår: 2006

Handling:
Det stora kungadömet The Final Empire är ett orättvist rike där den onda och allsmäktiga Lord Ruler härskar. Medan adelsmännen lever i lyx så behandlas resten av befolkningen som djur. Vin är en 16-årig gatuflicka som har blivit förrådd av sin bror och tvingas jobbar för en tjuvliga för att betala av skulden. Hon har överlevt genom att alltid hålla sig i utkanten och att aldrig dra till sig uppmärksamhet. Men när en grupp märkliga personer tar kontakt med henne och den karismatiska ledaren Kelsier berättar för henne om att hon är en mistborn – en person som kan använda magi tar Vins liv en ny vändning. Från att vara ett misshandlat gatubarn är hon nu med i gänget som planerar att störta den odödliga Lord Ruler.

Tycke:
Såååååååå bra! Det är väl vad man kan säga om den här boken. Brandon Sanderson gör en verkligen inte besviken och denna bok bevisar bara vilken fantastisk förmåga han har när det kommer till att skapa magisystem. Jag kommer inte att gå inte på det i detalj men magin här är som en strategi istället för något hokuspokus. I många andra fantasyböcker tenderar ju magi att vara något allsmäktigt vapen utan några begränsningar. Här blir det mycket mer intressant när det finns tydliga regler för vad man kan och inte kan göra!

Karaktärerna är väldigt bra också. Huvudrollerna Vin och Kelsier är komplexa båda två och jag gillar bådas karaktärsutveckling. Jag tycker också mycket om lärling/vän-relationen mellan dem. Resten av bikaraktärerna är också färgstarka. Till en början kan det kännas en aning överväldigande när en massa namn introduceras men när man väl fortsätter att läsa så är det inga problem att komma ihåg vem som är vem. Dialogerna är smarta, roliga och personliga. Älskar alla de gånger tjuvligan hade möte. Det finns så många karaktärer att gilla, till och med Lord Ruler är rätt intressant när man väl får veta mer om honom.

När det kommer till handlingen så är det ett stort gillande också! En tjuvliga som ska bryta sig in hos The Dark Lord. Hahah, vilken idé! Även om det inte är superspännande hela tiden så lyckas boken hålla mig trollbunden från början till slutet. Och slutet gahhhh, de sista 100 sidorna både krossade mitt hjärta och gav mig andnöd för det var konstant action. Och alla tvisterna!!! Längesen jag läste en bok som gav mig ett så tillfredsställande slut trots att det är FÖRSTA boken i en serie!

Eftersom jag inte vill avslöja för mycket av boken och vill låter er själva upptäcka hur fantastisk den är så nöjer jag med den spoilerfria recensionen här. Säger bra en sak, har ni inte läst något av Brandon Sanderson så har ni verkligen missat något!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Trodde inte mina ögon när jag läste om Kelsiers död. Nooooooooo! Och så var det hans plan hela tiden, att han skulle bli en odödlig symbol för revolutionen. Åhhh, Kelsier, du krossade mitt hjärta!
  • Älskar verkligen Vins karaktärsutveckling, från en superskraj gatuflicka till en kickass mistborn. Så himla coolt när hon bestämde sig för att döda Lord Ruler. Och Rend! Hatade honom i början men när man fick veta att han aldrig förrådde Vin så gillade jag honom nästan, men ändå… han hade väl inte behövt misshandla henne. Enda negativa jag kan komma på är att Vin föll för Elend så himla lätt och snabbt. Hon litar ju inte på någon! Sen får hon syn på honom en gång och tycker att han är speciell… instalove varning där…
  • Shit, hade verkligen inte väntat mig att Lord Ruler egentligen var Rashek. Den där loggboken var intressant!
  • Känns lite konstigt att Elend blev kung, han är ju superung! Ahh, är supernyfiken på hur hans och Vins förhållane kommer att utvecklas.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Handling: +1
Miljö/magisystem: +1
Tvister: +1

Mest intressanta karaktär: Vin men Kelsier kommer på en stark 2:a!
Bästa scen eller del: Sista 100 sidorna!
Minnesvärt citat:
“What? Is that boy crazy?”
“Most young men his age are somewhat crazy, I think,” Sazed said with a smile. “However, this is hardly unexpected. Haven’t you noticed how he stares at you when you enter a room?”
“I thought he was just creepy.”

Rekommenderar för:
Vill du läsa en riktigt bra episk fantasy med ett superintressant magisystem samt oväntade tvister så måste du plocka upp den här boken!

Rekommenderar inte för:
Ni som tycker om bra böcker eller tegelstenar.

B10Betyg: 10/10

Läsutmaning #38 – Läs en bok ur genren episk fantasy

Andra delar i serien: 
1. Mistborn: The Final Empire
2. The Well of Ascension
3.The Hero of Ages

Extraböcker: 
4. The Alloy of Law
5. Shadows of Self
6. Titel ej bestämd

Andra versioner av omslaget

Mistborn alt 1Mistborn alt 2Mistborn alt 3

 

Tags: , ,

12 responses to “Ät lite metall och lär dig att trolla!

  1. Malin

    June 14, 2014 at 15:33

    Har haft den här boken stående i bokhyllan ett bra tag nu, men det börjar definitivt bli dags att läsa den. Alla verkar gilla den.

     
    • Anna - Boktycke

      June 14, 2014 at 16:43

      Den är helt underbar! Tycker verkligen att du ska läsa den så fort som möjligt!

       
  2. Carolina läser...

    June 14, 2014 at 20:37

    Åh, jag sitter alldeles precis och läser de sista hundra sidorna på sista boken i trilogin, the Hero of Ages. Fortfarande lika fantastiskt twistigt bra…!! vill inte att boken ska ta slut – men måste veta hur det går.

     
    • Anna - Boktycke

      June 15, 2014 at 17:19

      Låter ju helt lovande att tredje boken också är fantastiskt! Måste verkligen ta tag i andra boken under inom kort!

       
  3. Helena, MsHisingen

    June 15, 2014 at 00:34

    Skriver upp den på läslistan, låter ju minst sagt intressant 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 15, 2014 at 17:20

      Gör det! En av de bästa böckerna jag har läst i år.

       
  4. Lisa

    June 15, 2014 at 11:47

    Den här boken är verkligen fantastisk 😀 Jag planerar själv att läsa sista boken snart! Ska bli spännande att se vad du tycker om andra boken!

     
    • Anna - Boktycke

      June 15, 2014 at 17:20

      Jag ska läsa andra boken inom kort (eller ja, inom ett par veckor). Har den redan hemma. Ska bli superspännande!

       
  5. Josse

    June 15, 2014 at 14:29

    känns som jag är den enda i världen som har svårt att komma in i boken? Är kanske inte inne i nån fantasy period just nu. 😦

     
    • Anna - Boktycke

      June 15, 2014 at 17:21

      Vad tråkigt! Men alla böcker passar ju inte alla 😦 De första 100 sidorna är ju mycket introduktion, men när det väl är över och handlingen tar vid så är den helt fantastiskt.

       
  6. Annie

    June 29, 2014 at 14:13

    Skulle gärna läsa något av honom! Vet du om någon bok har blivit översatt till svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      June 29, 2014 at 15:49

      Var jag vet så har inga av hans böcker blivit översatta på svenska tyvärr :/

       

Leave a comment