RSS

Cirkusen som bara är öppen om natten

22 Jan

En magisk bok om en magisk plats!

The Night CircusTitel: The Night Circus (sv. Nattens cirkus)
Författare: Erin Morgenstern
Sidantal: 512
Utgivningsår: 2011

Handling:
Celia och Marco studerar magi under två lika lärare. Sedan barndomen har de fått veta att de en dag kommer att tävla mot varandra, en tävling där ingen av dem vet reglerna. Under hård träning med grymma metoder växer båda upp till skickliga magiker i en värld där ingen riktigt tror på magin. Ingen av dem vet den andras identitet när de får veta att spelplanen för deras tävling är cirkusen som snart ska startas upp. Celia tar värvning som illusionist, och Marco som assistent till ägaren. Detta blir starten på spelet båda tvingas att delta delta i, detta blir starten på fenomenet som kommer att bli världskänd. Detta blir starten på Nattens cirkus.

Tycke:
Den här boken var väldigt hypad för ett par år sedan, jag köpte den men sen så har den stått oläst i hyllan ända tills jag bestämde mig för att rensa bland hyllvärmare. Nu efter att ha läst den så kan jag glatt sälla mig till gruppen som gillar den.

Den här boken är bara så magisk! Författaren kan verkligen skriva och det är en fröjd att bara glida med beskrivningar och låta cirkusen bli levande i ens huvud. Åh, vad jag önskar att cirkusen finns på riktigt så att jag kan besöka den. Jag älskar konceptet, jag älskar språket, jag älskar idén att en match mellan två magiker kan påverka så många människor utan att de är medvetna om det. Och det är inte på ett negativt sätt utan tvärtom. Så mycket gemenskap, glädje och under den ger. Stämningen är så bra att man får rysningar.

Att komma in i boken kan vara något av en utmaning då man följer flera berättarröster i flera olika tidslinjer innan man ens har fått handlingen klar för sig. Ansträngningen man lägger ner betalas dock igen när bitarna faller på plats och man inser storheten i bilden.

Av beskrivningen så förväntade jag mig en massa magidueller och action, vilket det inte finns något av. Detta och takten är det som jag fann negativ med boken. Även om språket och stämningen är fantastisk så dras betyget ner av att det fanns flera långa sektioner i boken där det inte hände särskilt mycket. Det är även lite för många karaktärer samt för många tidshopp för att jag ska kunna bli riktigt fäst vid någon karaktär. Allting är som sagt väldigt drömlikt, vilket gör att berättelsen känns mer poetiskt än trovärdigt.

Allt som allt är The Night Circus en magisk och oerhört fascinerande bok. Vad jag vet så har inte författaren släppt fler böcker men jag är definitivt intresserad ifall hon släpper fler. Filmrättigheter till boken har blivit sålda. Håller tummarna för att det kommer att bli en filmatisering!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Blev väldigt chockad när Mr. Thiessen dog. Det hela kändes så oväntat, för att inte säga onödigt!
  • Åh, jag tyckte om Marcos och Celias relation väldigt mycket. Istället för att vara ärkefiender så blev de själsfrändrar. Det gör mig glad att de får vara tillsammans.
  • Önskar verkligen att man fick veta mer om tävlingen. Vem bestämmer reglerna egentligen? Och hur fungerar magin? Men jag antar att det är ovissheten som gör boken så charmerande och magisk.

Koncept/Handling: +0.5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +0,5
Språk: +1
Takt: -1

Mest intressanta karaktär: Tvillingarna
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: The finest of pleasures are always the unexpected ones.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en magisk bok.

Rekommenderar inte för:
Tycker ni inte om långsamma och till en början förvirrande böcker så kanske ni inte tycker om denna.

Betyg: 7,5/10

Andra versioner av omslaget
The Night Circus 2

goodreads add

 

Tags: , ,

11 responses to “Cirkusen som bara är öppen om natten

  1. Lena

    January 22, 2015 at 17:45

    Den här måste jag bara läsa någon gång.

     
  2. Carro

    January 22, 2015 at 18:26

    Jag köpte den också när den var hajpad men har ännu inte läst den 😉

     
    • Anna - Boktycke

      January 25, 2015 at 17:04

      Haha, det blir ju lätt så! Har flera sådana böcker olästa i bokhyllan 🙂

       
  3. Klara

    January 22, 2015 at 18:39

    Det är en riktigt bra bok! Håller med om den sista tanken i spoilersektionen! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 25, 2015 at 17:05

      Ah, jag vill så gärna veta mer men det känns samtidigt som att det är mystiken som är så lockande.

       
  4. Isabelle

    January 22, 2015 at 22:13

    Den är så drömmig!

     
  5. Veronica A.

    January 26, 2015 at 15:49

    En av mina favoriter, jag hoppas innerligt att det blir en film, kan tänka mig att den magiska världen som omfattar cirkusen hade platsat jätte bra som film 🙂

     
  6. Zozzo

    February 2, 2015 at 19:42

    Bra recension! Hörde mycket om denna när den väl släpptes men glömde bort den helt till slut haha, men nu blev jag lite intresserad igen 😀 Jag hoppas i alla fall på att den blir filmatiserad då jag antagligen kommer läsa den 😛

     

Leave a comment