RSS

En detektivbyrå som undersöker övernaturliga fenomen

24 Jan

Något till oss som gillar Sherlock Holmes och fantasy!

JackabyTitel: Jackaby
Författare: William Ritter
Serie: Jackaby #1
Sidantal: 329
Utgivningsår: 2012

Handling:
När Abigail Rook går i hamn i USA år 1892 är hon i behov av ett jobb. Efter flertals försök återstår hennes chans hos en viss herr Jackaby, en mycket mystisk och excentrisk man som verkar leva i en helt annan värld. Direkt som testassistent får Abigail följa med och besöka en mordplats där offret har dött på ett brutalt sätt. Mordmysteriet blir Abigails introduktion till den övernaturliga värld som finns mitt ibland oss. Polisen tror inte på Jackabys teori om att det är ett övernaturligt väsen som är boven så det står upp till dem att ta fast monstret innan det skördar fler offer.

Tycke:
En Sherlock Holmes som löser övernaturliga fall? Ojoj, den här boken hade mig på fall innan jag ens började läsa. Och himla trevligt är det när den faktiskt lever upp till förväntningarna.

Jackaby är en så härlig yr person. Han är helt värdelös i sociala sammanhang och förolämpar folk utan att veta om det. Hans självsäkerhet och fascination för det övernaturliga gör honom till en mycket charmig karaktär för läsaren. Huvudrollen Abigail är den raka motsatsen till Jackaby och de kompletterar varandra väldigt bra. Jag är även väldigt imponerad av hur bra författaren har fått till Abigails berättarröst. Jackaby anställde henne för att hon är observant och det är något som märks i texten. Man får mycket beskrivningar av rum och personer vilket bidrar till Abigails trovärdighet och styrka.

Sen måste jag också nämna att jag älskar humorn i boken. Stämningen och karaktärerna (utom möjligen Jackaby) är allvarliga men vissa dialoger är så vimsiga att man bara inte kan låta bli att le. Det är en allvarlig bok med en humoristisk underton om ni förstår vad jag menar.

Själva mysteriet är bra och trots att det är första boken i en serie så är slutet väldigt tillfredsställande. Jag kommer garanterat att plocka upp nästa bok när den släpps. Rekommenderar den här till alla som gillar deckare som påminner om Sherlock Holmes.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag trodde först att Charlie var schizo al a Dr. Jekyll och Mr. Hyde. Jag var lite misstänktsam möt polischefen (på grund av hans metallskor) i början men sen så trodde jag att Charlies onda sida var boven. Tur att jag hade fel för jag gillar Charlie väldig mycket.
  • Haha, Douglas. Undrar varför han vill fortsätta vara en anka.  

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Handling/Spänning: +0,5
Humor: +1

Mest intressanta karaktär: Jackaby
Bästa scen eller del: När man fick träffa Douglas
Minnesvärt citat: This world is full of dragon-slayers. What we need are a few more people who aren’t too proud to listen to a few fish.

Andra verk som jag kom att tänka på:
The skrikande trappan av Jonathan Stroud – Detektivbyrå för övernaturliga fenomen i historisk miljö. Plus huvudrollen är en kvinnlig assistent.

Rekommenderar för:
Vill ni läsa om övernaturliga mordmysterier så har ni hittat rätt!

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha mycket kärlek och action.

Betyg: 7,5/10

 

Andra delar i serien
1. Jackaby
2. Beastly Bones

goodreads add

 

 

Tags: ,

6 responses to “En detektivbyrå som undersöker övernaturliga fenomen

  1. Mari G

    January 24, 2015 at 17:22

    Åh, den här lät ju lovande. Älskade dessutom Den skrikande trappan. Så nu måste jag lägga till den här på min önskelista. 🙂

    Mari

     
    • Anna - Boktycke

      January 25, 2015 at 17:06

      Åh, gillar du Den skrikande trappan så tror jag att du kommer att gilla Jackaby!

       
  2. Lena

    January 24, 2015 at 21:55

    Låter intressant.

     
  3. Petra

    January 25, 2015 at 09:31

    Åh vad kul att du gillade den här. Nu måste jag ju läsa den. 🙂

     

Leave a comment