RSS

Så blev systrarnas öde

18 Feb

Syskonbråk är inget kul, speciellt om alla råkar kunna magi.

Systrars ödeTitel: Systrars öde (eng. Sisters’ Fate)
Författare: Jessica Spotswood
Serie: The Cahill Witch Chronicles #3
Sidantal: 312
Utgivningsår: 2015 (original 2014)

Obs, spoilers från tidigare böcker kan förekomma i handlingen.

Handling:
Cate är rasande på Maura och kan inte begripa hur hennes syster kan vara så grym. Kärleken mellan henne och Finn är vad som har hållit henne uppe och hon vet inte vad hon ska göra nu när Finn inte längre minns henne. Inte nog med det så har Brödraskapet blivit allt strängare, både oskyldiga och skyldiga döms till döden och Cate vet att de måste hjälpa flickorna. Men om de avslöjar sig själva för tidigt kommer allt hopp att vara ute. Sen har vi profetian som oroar Cate natt och dag. För bara ett år sedan skulle det ha varit otänkbart att systrarna Cahill skulle döda varandra, nu är hon inte så säker längre…

Tycke:
Så var den här, den avslutande delen om systrarna Cahill. Det är alltid både spännande och vemodigt att läsa sista boken i en serie man tycker om men jag tycker att Systrars öde är en värdig avslutning.

Boken tar direkt vid där den förra slutade och även fast det var ett tag sen jag läste Stjärnmärkt så var det inga problem med att komma in i boken. Språket är stämningsfullt och flyter på som len honung. Cates berättarröst är inlevelsefull och man känner verkligen hennes desperation och ilska. Även fast jag att hämnd inte kommer att löna sig så kan jag inte låta bli att heja på Cate när hon är småelak mot Maura. Och på tal om Maura, ahhh, så mycket hatkärlek till henne. Jag kan förstå varför hon har blivit som hon är men det hon gör är så fruktansvärt taskigt. Stackars Tess som får vara medlaren mellan sina systrar.

Det finns många bikaraktärer och ska jag vara helt ärlig så mindes jag inte alla från de tidigare böckerna, detta var dock inget som störde läsningen. Även om boken är en aning långsam så tycker jag om handlingen och ville hela tiden veta på vilket sätt profetian kommer att slå in. Uppbyggnaden inför slutet är också bra gjort och jag blev berörd flera gånger. Hela resan har varit så bitterljuv, slutet inkluderat.

Kort sagt, jag gillar boken och serien tillhör mina favoriter när det kommer till böcker om häxor. Har ni inte läst den första boken än så tycker jag att ni ska ge den en chans, om inget annat så kan ni beundra det vackra omslaget. Författaren kommer att släppa en ny bok i 2016 och den står redan med på min läslista.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så det blev Maura som dog alltså, jag trodde faktiskt att det skulle vara Cate som offrade sig och sen skulle hon blev återuppväckt av Tess. Kul att bli överraskad men även sorgligt för jag tycker synd om Maura i slutet. Hon var väldigt irriterande genom större delen av boken men jag förlät henne när Cate gjorde det.
  • Ah, så dumt av Cate att tappa kontrollen! Hon brukar ju annars vara så samlad och ansvarsfull att det kändes lite out of character för henne. Nåja, på nåt eller annat sätt behövde väl den dramaturgiska kurvan ökas.  

Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Karaktärer: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Elena
Bästa scen eller del: Spoiler [När Maura dog]

Rekommenderar för:
Ni som vill läsa om häxor i en historisk miljö.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha något lättsamt eller actionfullt.

Betyg: 7/10

 

goodreads add

Andra böcker i serien:
1. Farlig förmåga (eng. Born Wicked)
2. Stjärnmärkt (eng. Starcursed)
3. Systrars öde (eng. Sister’s Fate)

 

Tags: , , ,

2 responses to “Så blev systrarnas öde

  1. Hannah

    February 18, 2015 at 18:02

    Den här boken / serien har jag nyss fått upp ögon för .. Alltså på riktigt! Skulle vilja läsa den, för de flesta verkar gilla serien. Skulle vara kul att läsa om häxor, för har ej gjort det så mycket! Den omslagen är ju fantastiska! Tycker det är synd att böckerna inte är på båhon bokrea 😦

    Jag har i alla fall taggat dig att göra “I mustache you some questions”! Det är en tag! Kika in på min blogg för att se den, hoppas du vill göra den! /kram!!

     
  2. Azet

    February 18, 2015 at 18:05

    Jag har läst de andra två böckerna så jag ser fram emot denna…

     

Leave a comment