RSS

My Heart and Other Black Holes – Jasmine Warga

14 May

Två tonåringar som blir självmordskamrater.

My Heart and Other Black HolesTitel: My Heart and Other Black Holes
Författare: Jasmine Warga
Sidantal: 320
Utgivningsår: 2015

Handling:
Aysel har funderat på döden länge. Hennes mamma tittar på henne som om hon vore en tickande bomb och hennes halvsyster föraktar henne. I skolan har hon inga kompisar och hon är så rädd att hon en dag kommer att bli som sin pappa och döda någon. På en webbplats för självmordsbenägna människor kommer hon i kontakt med Roman, en annan tonåring som vill dö. Tillsammans bestämmer de sig för att bli självmordspartner och har en månad på sig att planera. Men ju närmare dödsdagen kommer desto mer inser Aysel att hon faktiskt har skäl till att leva. Hon börjar skymta ljuset men Roman är fortfarande kvar i mörkret. Ska hon försöka rädda honom… eller lämna denna värld tillsammans med honom?

Tycke:
Det har kommit ut en del böcker som berör självmord bland tonåringar på sistone och My Heart and Other Black Holes är helt klart den som jag tycker har bäst koncept. Självmordskompisar låter verkligen morbid men det är egentligen rätt vettigt när man tänker efter. Det är ju skrämmande att dö, så det är mycket lättare att göra det tillsammans med någon annan.

Det fanns hela tiden ett driv i berättelsen. Man var både nyfiken och fasade inför slutet. Kommer Aysel att dö med Roman? Kommer hon att fega ur? Dessutom ville man även veta vad som har hänt med Aysels pappa och varför hon var så rädd för att bli som honom. Allt detta gjorde att det jag läste klart boken i två sittningar, vilket är rätt så imponerande eftersom jag numera knappt har någon lästid.

Karaktärsmässigt så gillar jag alla. Både Aysel och Roman hade sina historier och var lätta att sympatisera med. Jag gillar även att deras familj har en stor roll i boken och familjemedlemmarna känns levande. Jag älskar också att relationen mellan Aysel och Roman började långsamt men byggdes snabbt upp när de lärde känna varandra.

Trots många fina scener så lyckades boken ändå inte beröra mig så mycket som jag hade hoppats på. Faktumet är att jag inte fällde en enda tår fast jag gråter väldigt lätt till böcker. Jag tyckte t.ex. att Aysel kom ut ur sin depression lite för lätt. Hon blev kär och världen blev ljusare igen bara sådär. Under större delen av boken får man inte veta vad det är som hennes pappa har gjort och när det väl avslöjades så var det rätt så antiklimax.

Sammanfattningsvis så tycker jag att My Heart and Other Black Holes är en väldigt intressant bok och gav mig inblick i hur en depression kan kännas. Kommer absolut att läsa mer av författaren.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag trodde ju att man skulle få träffa pappan men icke. Hade gärna läst om det mötet.
  • Samtidigt som jag är glad över att allt verkade ha ordnat sig så tyckte jag att det löstes lite väl lätt och lyckligt. Måste vara jag som ha läst alldeles för många deppiga böcker på sistone så att jag förväntar mig att allt ska vara tragiskt hah.

+ Berättarröst
+ Koncept
+ Familjen får en stor roll
+ Trovärdiga karaktärer
– Berörde inte mig så mycket
– Lite antiklimax

Mest intressanta karaktär: Roman
Bästa scen eller del: Zoo
Minnesvärt citat: If I have a boyfriend, his name is Death. And I’m pretty sure Roman is in live with him, too. It’s like a love triangle gone wrong. Or maybe it’s a love triangle gone right: we both get the guy on April 7.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha få en inblick i hur deprimerade unga människor kan känna sig.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha mycket action och spänning så lär den här inte passa dig.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

 

Tags: ,

5 responses to “My Heart and Other Black Holes – Jasmine Warga

  1. delena21

    May 14, 2015 at 23:20

    Verkar vara något för mig.Tror du att den kommer översättas till svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      May 16, 2015 at 20:49

      Ingen aning. Men det är en stor chans till det ifall boken blir en film.

       
  2. Zozzo och Emme

    May 15, 2015 at 23:30

    Vi har taggat dig i Liebster Award! Om du redan har gjort taggen (vilket du antagligen har, hehe) så behöver du såklart inte, men här har du en länk i alla fall 🙂 http://bokzoem.blogspot.se/2015/05/liebster-award-2015-zozzo.html

     
  3. Zozzo och Emme

    May 17, 2015 at 10:21

    SV: Haha okej, fullt förståeligt xD 😀

     

Leave a comment