RSS

Leigh Bardugo – Ninth House

10 Feb

Det du inte visste om Yale.

Titel: Ninth House
Författare: Leigh Bardugo
Serie: Alex Stern #1
Sidantal: 458
Utgivningsår: 2019

Kort beskrivning:
Alex kan se spöken och är en slags övervakare-praktikant över de hemliga och ockulta sällskapen på Yale. Men hennes mentor är försvunnen och det dröjer inte länge innan problemen växer sig stora.

Tycke:
Har läst många YA-böcker av Bardugo tidigare men denna är den första vuxenboken. Språket är hårdare, stämningen mörkare och karaktärerna mer brutala. Det svärs en del och flera scener var faktiskt riktigt jobbiga att läsa. Alexs uppväxt är ungefär så långt ifrån en dans på rosor som man kan komma och man kan inte låta bli att tycka synd om henne.

Idén med magiska sällskap som verkar i det fördolda på universitetet Yale gillar jag väldigt mycket. Tyckte även mycket om språket och hur Bardugo blandar nutid med dåtid. Sen har jag ju förkärlek för namnet ”Dante” också så det var extrakul att se det användas som en titel i berättelsen. Mysteriet var spännande och hade flera lager. Allting knöts ihop snyggt samtidigt som slutet ger en teaser för vad som ska komma i nästa bok (omg, ge mig den nu!)

Leigh Bardugo börjar helt klart bli en auto-läs författare hos mig. Boken vann förresten Goodreads Choice Award 2019 i genren Fantasy och det är en absolut värdig vinnare.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Omg, så Darlington har blivit en demon? Antar att det var hans farfar som han ”nåd”-dödade. Hoppas på att de lyckas få tillbaka honom i nästa bok.  
  • Alltså den våldtäktsscenen när Alex var liten, mådde så illa av att läsa den.
  • Jag hade på känn att Belbalm var inblandad på ett eller annat sätt. Jag trodde dock inte att det var hon som var slutskurken, trodde faktiskt att hon var godhjärtad och satt med i ledningen för Lethe eller något i stil med det. Nåja, rätt åt henne, Sandow och Blake att de alla dog.
 

Tags: , ,

Leave a comment