RSS

Sarah Dessen – The Rest of the Story

13 Feb

Sommar, sol och städjobb.

Titel: The Rest of the Story
Författare: Sarah Dessen
Sidantal: 440
Utgivningsår: 2019

Kort beskrivning:
Ändrade planer gör så att Emma får bo tillfälligt hos sin döda mammas familj som hon inte har träffat på många år. Det blir en sommar där hon lär känna både sina rötter och sitt hjärta.

Tycke:
När Sarah Dessen skriver en bok så vet man att det blir bra. The Rest of the Story innehöll precis det jag förväntade mig att den skulle göra: sommar vid kusten, nya vänskapsband som knyts, kärlek som blomstrar och familjeband som stärks. Även om de flesta av författarens böcker följer samma mall så är det ändå så himla mysigt. Det är så lätt att bara sjunka ner i berättelsen och glömma bort sin egen vardag. Är det något som Dessen är fantastiskt bra på så är det just att förmedla sommarkänslan. Dessutom så skapar hon även de bästa bokpojkvännerna, de som man hade velat träffa som tonåring.

I den här boken är det mer fokus på familjen och lite mindre romans jämfört med författarens tidigare böcker. Det ger även inblick i hur det är att driva ett motell (inget yrke som jag orkar med har jag insett).

Har sagt det tidigare och jag säger det igen: det blir aldrig fel med en Dessen-bok om man letar efter fluffig romans och sommarkänslor. Detta var precis vad jag behövde efter flera tunga böcker i vinterkylan.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Puh, var ju orolig för att något skulle hända med Emma i den där orkanen. Tur att det slutade bra!
  • Tycker att konflikten i slutet med Emma och hennes pappa blev lite väl överdrivet och tjatigt. Snacka om att han är sträng, Emma är ju ändå nästan vuxen.
 

Tags: , ,

Leave a comment