RSS

Kommande svenska ungdomsböcker (2020 del 1)

23 Feb

För er som har följt Boktycke länge så kanske ni kommer ihåg att jag brukade lista kommande svenska ungdomsböcker. Jag har inte gjort det på nästan 2 år men nu känner jag att det är dags igen att dela med mig av några boktips. Så här kommer en handfull av årets svenska boknyheter.

 

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

Titel: De dödas skuggor
Originaltitel: A Skinful of Shadows
Författare: Frances Hardinge
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 2020-01-17

Har inte läst något av författaren tidigare men är sugen på att göra det, främst på grund av det svenska omslaget 🙂

_____________________________________________________________________________________

Titel: Sånger från hjärtat
Originaltitel: P.S. I Like You
Författare: Kasie West
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsdatum: 2020-01-24

Har läst flera böcker av Kasie West tidigare men inte denna. Älskar det svenska omslaget!

_____________________________________________________________________________________

Titel: Välkommen till Addamsville
Originaltitel: Now Entering Addamsville
Författare: Francesca Zappia
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 2020-03-05

Har tidigare läst Made You Up och Eliza and Her Monsters av författaren. Är nyfiken på denna.

_____________________________________________________________________________________

Titel: Det sextonde året
Originaltitel: The Grace Year
Författare: Kim Liggett
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 2020-03-06

Har nyligen läst denna på engelska och kan med säkerhet säga att den kommer att bli en av de bästa och mest minnesvärda böckerna i år. Rekommenderas! Jag ska lägga upp recensionen på den så småningom.

_____________________________________________________________________________________

Titel: Ganska nära sanningen
Författare: Anna Ahlund
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 2020-03-27

Jag läser ju allt jag hittar från Anna Ahlund så denna kommer jag definitivt att plocka upp när jag ser den i bibblan.

För fler ungdomsböcker som kommer ut på svenska kan ni kika här.

 

Leave a comment