RSS

Kommande svenska ungdomsböcker (2020 del 3)

09 Mar

Här kommer ännu fler svenska ungdomsböcker under vår/sommar som jag har fastnat för. Återkommer med dessa inlägg när det blir officiellt vilka böcker som kommer att släppas i höst.

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

Titel: Balladen om sångfåglar och ormar
Originaltitel:The Ballad of Songbirds and Snakes
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 2020-05-19

Alltså… en bok om President Snow? Jag vet verkligen inte, en del av mig vill sluka den här boken men den cyniska delen tänker “börja Collins få slut på pengar och behöver mjölka ur sina fans med en prolog?” Förmodligen lär jag väl läsa denna också eftersom jag älskar The Hunger Games. (åh, herregud, det var en av de första recensionerna jag skrev på bloggen och det tar faktiskt lite emot att länka den, så himla negativ jag var fastän jag tyckte att boken var fantastisk haha)

_____________________________________________________________________________________

Titel: Rebell
Originaltitel: Rebel
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 2020-05-25

Och på tal om författare som vill mjölka ur sina fans, eh, återse sina kära karaktärer … Marie Lu följer strömmen av YA-författare som släpper en uppföljare till sin redan avslutade Legend-trilogi.

_____________________________________________________________________________________

Titel: Valet
Originaltitel: American Royals
Författare: Katharine McGee
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 2020-06-05

Har redan läst denna och föll tyvärr inte för den, men för er som gillar drama och tjejer som ljuger för varandra så har ni en riktig pärla.

_____________________________________________________________________________________

Originaltitel: Tyrannens grav
Titel: The Tyrant’s Tomb
Författare: Rick Riordan
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 2020-06-09

Fjärde boken om Apollo som jag inte har läst än (men måste göra!)

_____________________________________________________________________________________

Titel: Jag glömmer dig aldrig
Originaltitel: The Rest of the Story
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 2020-06-12

De svenska omslagen till Dessen-böckerna är så fina och somriga, typ 100 gånger bättre än originalen. Den här har jag redan läst och tyckt till i det här inlägget.

 

För fler ungdomsböcker som kommer ut på svenska kan ni kika här.

 

Leave a comment