RSS

Battle Royale?

11 Feb

Oj, jag menade visst The Hunger Games. Författaren Collins själv säger att inspirationen till boken kom från grekisk mytologi och Irak-kriget, men alla som har läst eller sett Battle Royale undrar nog om inte inspirationen kom från en annan källa.

Titel: The Hunger Games (Hungerspelen på svenska)
Serie: The Hunger Games 1
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 454

Handling:
Katniss är 16 år och för att skydda sin älskade lillasyster anmäler hon sig som frivillig till det blodiga hungerspelet. Tillsammans med Peeta, en kille som går i hennes skola ska de presentera Distrikt 12. För Katniss, en naturlig överlevare som i smyg har jagat i skogen i flera år, har hon faktiskt en chans i spelet. Vad som blir svårt är den växande vänskapen mellan henne och Peeta, kommer hon att klara av att döda honom när spelet börjar?

Omdöme:
Det är svårt att skriva om Hunger Games utan att dra in Battle Royale, men det är inte syftet med recensionen och jag ska behärska mig. The Hunger Games är väldigt bra, en bok som kan få dig att vända blad efter blad fast du borde ha gått och lagt dig för länge sedan. Min fråga är: vad är det som gör den så bra?

För det första – konceptet, ett spel där man måste döda för att överleva, ett spel med 12-18 åringar som deltagare. Inget nytt koncept egentligen, redan nämnt finns Battle Royal som boken är farligt likt, och även Flugornas Herre. Detta gör dock ingenting, Collins skildring av händelserna är så pass olik de andra böckernas att man inte tänkte på ordet ”plagiat” alltför ofta.

För det andra – karaktärerna, där har Collins verkligen lyckats till skillnad från herr Muchamore (Rekryten). Hela boken berättas ur Katniss perspektiv men jag fick inte bara lära känna henne, utan även Peeta, Haymitch, Rue, alla kändes levande och sympatiska. Katniss känslor överfördes till mig som läsare, jag delade hennes sorg, hopplöshet och beslutsamhet. I flera timmar var jag och hon ihopkopplade och vi upplevde hela spelet tillsammans. Detta är vad jag kalla inlevelse.

En bra bok har antingen en bra handling eller bra karaktärer, en suverän bok har båda och det är vad The Hunger Games är. Har du inte läst den redan så har du missat något!

etikett-fullkomligtälskar

Andra delar i serien:
1. The Hunger Games
2. Catching Fire
3. Mockingjay

 

Tags: , , ,

6 responses to “Battle Royale?

  1. Helena

    February 13, 2011 at 18:48

    Yay! Det är den bästa boken jag har läst på ett tag! Ibland ska man lita på bibliotekets rekommendationer hehe

     
    • boktycke

      February 13, 2011 at 19:24

      Jag håller med! Det var längesen jag gav en bok 5:a i betyg ^^

       
  2. Fia Filur

    March 31, 2011 at 09:55

    Den här boken är verkligen genial! Karaktärerna är levande och fängslar mig. Jag känner med Katniss och tycker att hon är smart, stark och beundransvärd. Jag gillar Peeta, även om jag inte fastnar för honom lika starkt som jag fastnar för Gale. Gale är inte med så mycket, men det lilla som finns räcker för mig och jag önskar att Katniss fått lite mer tid tillsammans med honom.
    Att väva ihop brutalitet, desperation, sorg och romantik på ett så här snyggt sätt är oerhört skickligt av författaren!

     
    • boktycke

      March 31, 2011 at 10:09

      Ja! Helt otroligt hur mycket man lär känna Gale genom Katniss minnen/tankar. Jag gillade också honom mer än Peeta :p
      Älskar verkligen romantiken i boken, den känns äkta, mest för att karaktärerna är så otroligt levande.

      Har du börjat läsa den andra boken? ^^

       
  3. Elinas bokliv

    March 26, 2012 at 20:10

    Nu har jag (äntligen) läst denna fantastiska bok! 😀 Håller på med Fatta eld nu, helt fast… inte bra när skolan blir lidande 😉 haha

    Men jag måste påpeka att du är mycket bättre än mig på att skriva recensioner! Jag håller helt med i det du skriver (har även jag redan från början tänkt på Battle Royale).. men du kan verkligen få ur tankarna ut huvudet! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 26, 2012 at 20:15

      Åh tack! Den här är en av mina första recensioner på bloggen så jag skrev den för över ett år sen. Hade jag skrivit den idag så skulle jag nog ha formulerat mig annorlunda (förhoppningsvist bättre) 🙂

       

Leave a comment