RSS

Kär bok har många omslag – Tretton skäl varför av Jay Asher

04 Nov

Tadah! Så var arbetsveckan slut och det ska firas med lite omslagsbilder! Boken till granskning i dag är Tretton skäl varför av Jay Asher. Här kommer omslagen:

USA (inbunden/pocket)
Förutom att man får bättre kvalité på ryggen och så får man även mer färg om man köper den inbundna boken. VId första blick så gillar jag den svartvita men sen så tycker jag att den delen hon sitter på gungan ser jätteskumt ut. Tycker annars att bilden är rätt okej, inte jättesnygg men jag kan tänka mig ha den i bokhyllan.

USA(?), England
Vet inte om den första bilden tillhör US eller UK men den är på engelska i alla fall. Hade hon haft ett leende så skulle jag ha trott att det var en reseguide. Nu ser boken vara konstig ut. Englands gillar jag bäst hitills! Jag gillar de gråa tonerna och att tjejen tittar på läsaren. Det är den attityden Hannah har i mina tankar.

Holland, Italien
Whaaat? Vad föreställer ens Hollands bild? Ett träd? En gungställning? Och är det en människa i en torg på toppen? Blir ju nästan yr av att titta på den. Italiens omslag ser ut som en kick-ass vampyrbok som jag mycket väl kan tänka mig läsa. Men nej, så vass och emo kändes inte Hannah.

Katalonien, Bulgarien
Gillar den katalanska lite mer än den bulgariska. Ingen av dem är wow och jag stör mig på trasslet i den andra bilden 🙂

Portugal
Det är möjligt att jag har fel om vilket land en av dessa tillhör för som ni märker så är titeln olika. Hursomhelst så är den första väldigt tråkig och ser ut som en gammal filmposter. Den andra är inte särskilt snygg heller men jag kan tycka att den är rätt häftig.

Sverige (Inbunden,pocket)
Wee, jag kan stolt säga att Sverige har ett av de bästa  omslagen! Jag gillar den oskyldiga stämningen som vilar över den första bilden. Av den här bilden får jag intrycket att Hannah har gått vidare till en bättre plats. Den andra är rätt tråkig, jag antar att den ska föreställa cafégolvet och det är inget motiv som får mig att plocka upp en bok precis.

Tyskland
Ehh… har Tyskland missförstått bokens handling? Dessa ser ju ut som värsta skräckböcker ju! Gud vad besviken jag skulle ha blivit om jag hade köpt dessa på grund av omslaget och sen upptäckt att böckerna inte alls är skrämmande.

 Ungern, Serbien
Jag gillar Ungerns, vet inte riktigt om det passar bokens handling men den är fin. Jag får känslan av att flickan på bilden lever ett tragiskt liv med drömmar som kan krossas i vilken sekund som helst. Serbiens tycker jag inte om, varför har de målning som bakgrundsbild?

*****************************************************************************************************************

Denna vecka tycker jag faktiskt att Sveriges är bäst! Gillar Englands väldigt mycket men jag är ju lite partisk 🙂
Om jag bara ska välja bästa bild så tycker jag att Ungern vinner.

 Vilket tycker ni är snyggast?

 
12 Comments

Posted by on November 4, 2011 in Kär bok har många omslag

 

Tags: , ,

12 responses to “Kär bok har många omslag – Tretton skäl varför av Jay Asher

  1. Fia Filur

    November 4, 2011 at 19:38

    Gillar Sveriges (båda), USAs (inbundna) och Ungerns. Motivet i sig på pocketen är kanske tråkigt, men det som är kul är att ettiketterna är glansiga precis som riktiga ettiketter man sätter på kassettband. På framsidan står ju titel och namn på en ettikett och hela den är glansig precis som om den är fasttryckt på boken, likadant på pocketens rygg. Tycker väldigt mycket om sådana detaljer! Små men betydelsefulla!

     
    • Anna - Boktycke

      November 5, 2011 at 00:43

      Ah, just ja, tänkte ju inte alls på att pocketen har kassettbandsettikett. Åh, gillar också såna detaljer.

       
  2. naba

    November 4, 2011 at 19:56

    Den första av Portugals är Spaniens tror jag:)

     
  3. smartasanna

    November 4, 2011 at 21:01

    Okej finns det ett land som heter Katalonien, låter som påhittat tycker jag xD
    Tyckte Englands omslag var väldigt oplanerat. Texten uppe i hörnet förstörde allt. Sveriges var snyggast ;D

     
    • Anna - Boktycke

      November 4, 2011 at 23:40

      Nja… Katalonien är inget land utan ett område i Spanien, boken är iaf på katalanska 🙂

       
      • smartasanna

        November 5, 2011 at 13:01

        Iallafall xD

         
  4. aeskill

    November 4, 2011 at 21:39

    Tummen upp för USA, men kul att även Sverige är bra på omslag!

     
    • Anna - Boktycke

      November 5, 2011 at 00:44

      Svenska omslag har varit lite så där faktiskt. Tror att den här är första gången jag gillar den svenska bäst av alla.

       
      • Fia Filur

        November 5, 2011 at 01:12

        Ja, förutom när Sverige kör typ samma som USA som Wicked lovely och Shiver, de tycker jag är snygga. Men vissa andra är ju katastrofalt fula tyvärr. (Tänker främst på två vampyrserier, ni vet nog vilka)

         
  5. Ellen

    November 13, 2011 at 17:32

    Ungerns är verkligen vacker! Men Sveriges är inte heller dålig, vilket jag tycker Sveriges omslag har en tendens att oftast bli. Eller, kanske inte dåliga men inte särskilt bra 😉

     
  6. Iktoro

    February 8, 2012 at 19:39

    Ungerns och Sveriges, utan tvekan! Men Englands är också fint. Men cafègolv ( på Sveriges pocketutgåva) ? Jag tycker mer det verkar troligt att det är den där salen där Hannah gick på poesikurs 😛

     

Leave a comment