RSS

Om Törnrosa skulle ha blivit väckt idag

11 Apr

Är det normalt att kyssa sovande främlingar?

Titel: A Kiss in Time
Författare: Alex Flinn
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2009

Handling:
Jack föräldrar tvingar honom att resa runt i Europa så att han kan vidga sina vyer. Dag ut och dag in tvingas han att gå på tråkiga museer och snart står han inte ut längre. Tillsammans med sin kompis så åker de till stranden istället… förutom att de inte kommer till en strand utan till en vildvuxen skog. Fast besluten om att havet finns bakom träden tränger de igenom taggbuskar… och hittar en stad där alla sover. I ett rum på slottet hittar Jack den vackraste flickan han någonsin har sett. Utan att tänka sig för så kysser han henne… och hela staden vaknar till liv.

 

Omdöme:
Som framgick av handlingen så är den här en omtolkning av Törnrosa. Jag har tidigare läst Cloaked och Beastly av Alex Flinn tidigare och kan tyvärr inte säga att jag är jätteimponerad. Visst, de är väldigt mysiga att läsa men det är ingen wow-faktor. A Kiss in Time överträffade dock alla mina förväntningar och visade sig vara riktigt bra.

Jag gillar verkligen Talias karaktär och berättarröst. Hon är så gullig och så snäll samtidigt som hon är intelligent och smålömsk. Hon har gott om självförtroende och jag uppskattar det väldigt mycket. Jack är också bra men är lite blek i jämförelse med Talia. Och jag kan fortfarande inte låta bli att tycka att han är creepy som börjar hångla med en sovande tjej.

Humorn i boken tycker jag är härlig. Att se hur vi har det nu från Talias synvinkel tycker jag både är rolig och tankeväckande. Speciellt så reagerade jag på att hon tänkte att människorna var mycket mer rädda nu än förr och det fanns poliser och vakter överallt. Riktigt skoj att läsa om alla hur hon som levde för 300 år sedan uppfattar världen som den är nu.

Liksom många fariytales retelling så är logiska händelser inte bokens starkaste sida. Här gör det dock ingenting för jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt ändå. A Kiss in Time är den bästa fairytale retelling jag har läst hittills och jag hoppas på att Flinn kommer att skriva fler böcker som denna.

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +0,5
Humor: +0,5

Mest intressanta karaktär: Talia
Bästa scen eller del: Middagen när alla har vaknat

Betyg: 8/10

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

4 responses to “Om Törnrosa skulle ha blivit väckt idag

  1. Fia Filur

    April 11, 2012 at 21:27

    Den här låter ju lovande! Har hon skrivit fler än de tre du läst eller är det bara Kendra-böckerna annars?

     
    • Anna - Boktycke

      April 11, 2012 at 22:14

      Flinn har skrivit rätt mycket, kanske 9-10 böcker i dagsläget. Men vad jag vet så är det med Beastly som hon blev känd på riktigt eller vad man nu ska säga.

       
  2. Iktoro

    April 12, 2012 at 10:50

    Om Törnrosa skulle ha blivit väckt idag…så skulle antagligen ha blivit sur.

     
  3. Anna

    April 12, 2012 at 17:15

    Sv: Ja, det skulle vara så jobbigt om man inte gillade boken :/ Jag är i alla fall väldigt rädd för att bli besviken! :p

     

Leave a comment