RSS

När två onda systrar vill utnyttja en

01 Jul

… så kanske man kommer undan genom att inte ha några magiska krafter. 

Titel: Spellbound
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #3
Sidantal: 327
Utgivningsår: 2012

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Den övernaturliga delen av vår värld är i kaos. Rykten går om att häxjägare har gått samman och dödat rådsmedlemmarna men Sophie och hennes vänner vet sanningen. Det är häxsystrarna Casnoff som ligger bakom dåden för att de vill ha en anledning för att kunna fortsätta förvandla folk till demoner. De måste stoppas men vad ska man göra när alla andra tror på dem?

Men Sophie är inte den som ger sig i första taget. Med eller utan sina demoniska krafter ska hon sätt stopp för systrarnas onda planer.

Omdöme:
Antingen så har Hawkins språk förbättrats eller så är det jag som har lärt mig att ignorera de små logiska luckorna i berättelsen för jag tycker att böckerna i Hex Hall-serien blir bara bättre och bättre!

Hela handlingen gick i superhög fart. Det blev inte tråkig en enda sekund och det var oerhört svårt att slita ifrån sig boken. Man tänker hela tiden att man ”bara” ska läsa ett kapitel till och vips så har en halvtimme gått. När det var cirka 50 sidor kvar av boken så började en ny tråd och jag var helt säker på att jag hade fått fel information för Hex Hall kunde inte vara en trilogi. Det fanns ingen chans att Hawkins skulle hinna avsluta berättelsen på de få kvarstående sidorna. Men på något magiskt sätt så fick författaren ihop slutet ändå, mycket imponerande.

Sophies berättarröst och dialogerna i allmänhet är så underbart sarkastiska att man inte kan låta bli att le åt dem. Om Cassandra Clare och Rachel Hawkins någonsin skulle skriva ihop så vill jag gärna se Sophie och Jace i samma bok. Åh, de kommer att döda motståndarna med bara dialoger 🙂

Det enda negativa boken jag har att säga är att allt är för glatt och fluffigt, vilket också var min kritik mot de tidigare böckerna i serien. Även under sorgliga scener så kände man inte särskilt mycket, möjligen så undrade man om det hela var ett skämt och tänkte att allt skulle lösa sig ändå.

Kort sagt, Hex Hall är en serie som jag vet många älskar från första boken. Jag tycker att serien blir bättre för varje bok och det är riktigt synd att den är slut nu. Dock så kommer Hawkins ut med en ny bok, Rebel Belle, nästa år och den kommer jag absolut att läsa.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Blev lite misstänksamt på Cal när de var i underjorden för att han var den enda som inte såg syner som var direkt kopplade till honom. Tänkte att han på något sätt var med i synerna ändå och hade någon mörk hemlighet.
  • Blev förvånad över att Cal dog, men superfint att han kom tillbaka som spöke. Men han och Elodie? Nääääääh!

Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Takt: +0,5
Spänning: +0,5
Dialoger: +0,5

Mest intressanta karaktär: Elodie
Bästa scen eller del: Spoiler [När Cal kom tillbaka som spöke och helade marken]
Minnesvärd citat: (Sophie) ”Right, so no plans at all, then?”
Jenna frowned. ”Other than rocking in the fetal position for a while?”
“Yeah, I was thinking about taking one of those showers where you huddle in the corner fully clothed and cry,” Archer offered.

Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Hex Hall
2. Raising Demons (alt. Demon Glass)
3. Spellbound

Andra versioner av omslaget
 

 

Tags: , , ,

Leave a comment