RSS

En bok som passar mig perfekt

26 Jan

Årets första fullpottare!

UnspokenTitel: Unspoken
Författare: Sarah Rees Brennan
Serie: The Lynburn Legacy #1
Sidantal: 370
Utgivningsår: 2012

Handling;
Kami är den konstiga flickan som ständigt pratar med sin låtsasvän Jared i huvudet. Folk tror att hon är galen och ibland så tror hon det också. När familjen Lynburn, stadens grundare, flyttar tillbaka blir det mycket prat och rykten. Kami som är envis och nyfiken av naturen försöker ta reda på mer om dem för att kunna skriva om det i skoltidningen men hon märker snart att stadsborna inte gärna talar om familjen Lynburn. Strax efteråt hittar Kami ett skjul med mördade djur i skogen och ryktena börjar gå igen. Var det familjen Lynburn som låg bakom? Kami får snart stifta bekantskap med de två killarna i familjen, Ash och Jared

Omdöme:
Jag har i skrivandets stund precis läst ut boken är fortfarande helt överväldigad av den så varning för en ganska flummig recension.

Karaktärerna är bara så himla underbara. De är överdrivna och udda, och det är därför jag älskar dem så fullkomligt. Varenda en av dem har en egenskap som gör dem oförglömlig, till och med birollerna. Brennan har tagit dem stereotypiska karaktärerna och gjort något nytt med dem. Vi har huvudrollen Kami som är den ensamma tjejen i skolan för att hon är så konstig så att ingen annan än bästisen Angela vill vara med henne. Givetvis ska bästisen även vara skolans snyggaste tjej. Låter som en kliché eller hur? Men det är här som Brennan kommer in och strör sin magi. Angela är hiskeligt lat och är otrevligt mot alla killar som försöker närma sig henne. Kami i sin tur är smart, envis och inte alls svartsjuk på Angela. Sen har vi även Holly som inte är blyg med att använda sin kropp för att få sin vilja igenom. Ash som är prinslik och beskyddande. Och sist men inte minst har vi Jared, åh underbara Jared, bad boy med attityd men ändå maktlös när det kommer till Kami.

Alla karaktärer är som sagt typiska men författaren har överdrivit dem så mycket att de känns unika, fräscha och minst sagt hysteriskt roliga. Humorn i den här boken passar mig som handen i handsken. Jag skojar inte när jag säger att vartenda kapitel i boken fick mig att brista ut i skratt minst en gång. Spänningen är konstant och jag var aldrig riktigt säker på vem som var skyldig förrän vid slutet.

Relationen mellan Kami och Jared tycker jag är en av de mest intressanta och finaste jag har stött på i bokväg. Deras band mellan varandra är så mycket mer än kärlek, det är snarare ett behov och en naturlig del av dem. De har känt varandra sedan de var barn har pratat med varandra hela livet utan att veta att den andra existerade på riktigt. De är varandras styrkor och svaghet. Kamis känslor för Jared tycker jag också gestaltades väldigt bra, att det både är tryggt och skrämmande att någon annan har tillgång till dina känslor och tankar.

Om jag nu ska ta upp något negativt med boken så är det väl trovärdigheten. Karaktärerna beter sig verkligen inte som normala människor skulle göra och jag kan tänka mig att man kan störa sig på det. Jag själv brukar ju vara känsligt för sånt men här är det en del av charmen så mig gjorde det inget. Man måste ha en viss typ av humor för att uppskatta skämten i boken och har ni inte det så lär ni nog uppfatta berättelsen som löjlig och barnslig. En annan sak är att berättarrösten hoppade över till Jareds PoV ibland. Först tyckte jag att det kändes konstigt men efter ett tag så insåg jag ju att Kami faktiskt kan läsa Jareds tankar, så egentligen så var man väl fortfarande kvar i hennes perspektiv fast man fick berättelsen berättad genom Jared. Haha, låter förvirrande jag vet men om ni läser boken så vet ni vad jag menar.

Och slutet, ahh, det höll på att döda mig. Känns som att någon tog en bit av mitt hjärta och krossade den. Brennan, du är så grym. Hur ska jag stå ut med att vänta tills slutet av augusti innan nästa bok kommer?!!

Okej, den här recensionen riskerar att bli hur lång som helst men jag tror att ni har fattat att jag fullkomligt älskar den här boken. Vet ni hur många böcker som fick fullpott av mig förra gången? En. En enda bok fick 10 stjärnor av mig och den boken blev även den bästa boken jag läste år 2012. Möjligen så är jag i skrivandets stund så förtrollad av boken att jag inte kan tänka klart. Möjligen så kommer jag om ett par dagar känna att den borde ha fått ett lägre betyg. Men just nu i detta ögonblick förtjänar boken alla sina 10 stjärnor.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag praktiskt taget skrek nej när Kami tog bort banden mellan henne och Jared. Och sista scenen med Jared krossade mitt hjärta. Grät igenom hela den. Personligen så tror jag (och hoppas) att Jared bara är så taskig för att han är så ledsen över deras band är borta samt att han är arg på Kami som dödade den. Håller tummarna för dem i nästa bok.
  • Gillade Ash faktiskt bättre i slutet än i början. Han var så tråkig och perfekt när han introducerades, uppfriskande vändning med att han också var maktgalen och medskyldig till brotten.
  • Blev förvånad över att Angela var lesbisk. Nu när man tänker efter så var det ju en del hintar om det men jag kunde inte alls förutspå det.

Karaktärer: +1
Dialoger: +0,5
Berättarröst:+0,5
Handling: +1
Humor: +1
Spänning: +1

Mest intressanta karaktär: Lika mellan Kami och Jared
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: Finns alldeles för många av dem men den här tyckte jag var väldigt kul (när Kami och Jared skulle förklara för de andra varför Jared var halvnaken när han räddade henne)

Jared had his back to the wall, which Kami thought was a reflex when he was uncomfortable. She wanted to shield him. “He was doing some—Zen jogging,” she claimed.
Jared flicked her an incredulous glance. “Yes,” he said slowly. “Zen jogging. I wasn’t wearing that many clothes because—that’s part of the process. You’re meant to commune with the elements. Normally, I wouldn’t have worn my jeans, but I put them on because I know the English are a modest people.”

Rekommenderar för:
Ni som gillar humor, överdrivna karaktärer, mysterier och spänning.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha utdragna kärlekstriangel, logiska beteenden och riktiga slut.

B10Betyg: 10/10

Andra böcker i serien
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade

Extraböcker:
0.25. The Spring Before I Met You
0.5. The Summer Before I Met You
2.5. The Night After I Lost You

 

Tags: , , ,

20 responses to “En bok som passar mig perfekt

  1. Lisa

    January 26, 2013 at 13:13

    Wow, högsta betyg! Måste läsa den här! 😀

     
  2. Petra

    January 26, 2013 at 13:42

    Vilken bra recension. Och högsta betyg dessutom! 🙂 Jag har ju boken hemma och nu har den genast kommit mycket högre på prioriteringslistan. 😀

    sv: Det måste du göra, den är verkligen jättebra. 🙂

     
  3. annelie

    January 26, 2013 at 13:54

    Oj det var en generös recension! Jag var bara lite intresserad av den pga det snygga omslaget (och att hon har en röst i huvudet), men efter detta hamnar den absolut på att-läsa-listan 😀

     
  4. Dola

    January 26, 2013 at 14:29

    Är jätte lockad av att läsa den här boken efter din jättebra recension!

     
  5. Amanda

    January 26, 2013 at 15:01

    Har aldrig hört om boken förut, men blev nu väldigt sugen på att läsa den efter din recensionen! Frågan är bara om jag klara(/orkar) läsa den på engelska :/

    Vet du om den kommer komma på ut svenska? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 26, 2013 at 16:45

      Har inte hört något om att den ska komma ut på svenska tyvärr 😦

       
  6. Lena

    January 26, 2013 at 17:54

    Efter att ha läst recensionen så vill jag läsa den nu, nu! Låter som en bok som jag skulle kunna gilla mycket. Citatet ovan fick mig att nästan frusta i skratt haha 😀 Funderar på att prioritera denna vid bokbeställningen, blir galen på alla böcker man vill beställa hem xD

     
    • Anna - Boktycke

      January 26, 2013 at 20:05

      Om du gillar det citatet kommer du att älska den här boken! 🙂

       
  7. Cecilia

    January 26, 2013 at 20:31

    Men alltså Anna, jag har precis fått hem mina två asstora bokbeställningar. Nu måste jag ju köpa den här med! 😀

     
    • Anna - Boktycke

      January 26, 2013 at 23:23

      Haha, men man kan ju aldrig ha för många böcker :p

       
  8. Veronica

    January 27, 2013 at 19:49

    Klickade hem den på en gång jag läste din recension:)

     
  9. Linnea

    January 28, 2013 at 10:10

    Åh! Den lät verkligen intressant! Väldigt snyggt omslag också;)

     
  10. TinaO

    February 16, 2013 at 15:50

    Din blogg är helt förödande för min vill läsa-lista – varje gång jag vågar mig hit växer listan med minst ett par titlar! Du skriver galet bra recensioner som verkligen väcker läslusten! Keep it up!!

     
  11. Rebecca G

    May 8, 2013 at 17:19

    STOR SPOILER!

    [Läste ut boken för någon timme sedan och är fortfarande helt hysterisk. Alltså nej, jag bara satt och skrek (tack och lov att jag satt ensam hemma) och hade en knut i min mage som bara blev större hela tiden under de sista 20 sidorna. Och slutet som var helt fruktansvärt, hur kan författaren göra så mot en :/ Jag hoppas verkligen inte att Jared menade det han sa.
    Jag måste ha nästa bok snart!
    ]

     
    • Anna - Boktycke

      May 8, 2013 at 20:09

      SPOILER
      [Var exakt samma sak för mig. Bara storgrät i slutet. Samtidigt så tycker jag att det är ett väldigt bra slut för man längtar ju ihjäl sig till nästa bok trots att det egentligen inte är någon stor cliffhanger. Tror du förresten att Jared bara spelar när han säger att han inte känner något för Kami? Jag tror egentligen att det där i slutet var ett test och att han innerst inne ville att Kami skulle fatta att han fortfarande bryr sig om henne trots att han är så elak. Kami var ju den enda som kände honom på riktigt. Tycker så synd om Jared som nu är helt ensam.]

       
  12. Rebecca G

    May 15, 2013 at 21:27

    SPOILER!

    Det var vad jag först trodde också, men sedan läste jag en kommentar av Sarah Rees Brennan om Jared och Kami: “I would like to make it clear: I make no promises about them as A Romantic Pairing. Maybe they are in love, maybe one of them is in love, maybe they will fall in love with other people.”
    Och så läste jag den här utdragna delen ur Untold som hon lagt ut: http://sarahtales.livejournal.com/204819.html
    Och nu är jag ganska orolig och lite irriterad över att jag läste det. Du bestämmer själv ifall du vill läsa det eller inte, för det innehåller lite spoilers och jag blev väldigt frustrerad när jag läste det :/

    Men jag tror absolut att de bryr sig om varandra väldigt mycket. De har varit med om för mycket och vet för mycket om varandra för att det inte ska vara sant. Dock så tror jag att det kommer att ta lång tid innan de kommer över det.

     
    • Anna - Boktycke

      May 16, 2013 at 12:19

      Ahh vågar inte läsa utdraget haha. Är ju så himla rädd för spoilers. Men okej, då ska jag inte ha alltför höga förhoppningar om dem tillsammans då 😦

       
  13. Sara

    December 1, 2013 at 18:04

    Finns boken på svenska?
    Jag letade efter den, men den verkar bara finnas på engelska.

     

Leave a comment