RSS

Rekviem för kärleken

26 Nov

Är en framtid utan kärlek verkligen så bra?

RekviemTitel: Rekviem (eng. Requiem)
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #3
Sidantal: 388
Utgivningsår: 2013 (original 2013)

(obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma)

Handling:

Lena och gänget är återigen ute i vildmarken men de upptäcker snart att skogen inte är så fridfull som sist. Överallt lurar militären och de tvekar inte för att döda alla obotade de ser. Förutom att ha fullt upp med att överleva så slits även Lena mellan sina känslor för Alex och Julian. Hon vet att hon alltid kommer att älska Alex mest men numera verkar kärleken inte längre vara besvarad.

I Portland kommer Hana snart att gifta sig med borgmästaren. Hon vet att hon är lyckligt lottad och att de kommer att bli det perfekta paret. Men varför drömmar hon fortfarande nu när hon är botad? Och är Fred verkligen den han utger sig för att vara?

Tycke:
Lauren Oliver lyckades verkligen imponera mig med Pandemonium så trots att jag hörde att Rekviem skulle vara sämre än sin föregångare så trodde jag ändå att den skulle vara ganska bra. Men nej, den avslutande delen föll tyvärr inte mig i smaken.

Ett av skälen till varför Rekviem inte gick hem hos mig är huvudrollen Lena. Hon hade en enorm karaktärsutveckling i förra boken men i den här framställdes hon som både omogen och svartsjuk. Tycker så himla synd om Julian som förövrigt är min favoritkaraktär.

Nyhet för den här boken är att Hana, Lenas gamla bästis har en egen berättarröst och hon och Lena turas om kapitelvis att vara berättare. Jag gillade Hana i första boken men efter att ha läst e-novellen om henne så slutade hon att vara sympatisk i mina ögon. Kan inte direkt säga att jag gillar henne mer efter den här boken.

Takten upplevde jag som ganska seg. Det finns ett par spännande partier men dessa är få och förstördes av Lenas kärleksvelande. Slutet tyckte jag även var ganska otillfredsställande och hade gärna ett en epilog eller liknande.

Blev en gnällig recension den här gången men jag hade hoppats på så mycket mer! Speciellt när det är den tredje boken i en serie så vill man ju ha en storslagen avslutning. Nåja, jag kommer i alla fall att läsa Lauren Olivers framtida böcker. Håller tummarna för att de inte kommer att innehålla så mycket kärleksdrama och abrupta avslut.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Vad är det här för slut?! Känns som att det saknas 20 sidor eller något. Vad hände med Hana? Vad händer med Julian? Åh, stackare, han gav ju upp allt för Lenas skull och hon älskar inte ens honom.
  • Nu är det så längesen jag läste första boken men förklarade dem vitsen med boten? Jag trodde att operationen gjorde så att alla ”starka” känslor försvann, alltså inte bara kärlek utan hat, ilska och girighet. Så att alla tänker logiskt och inte låter känslorna styra. Men Freds girighet efter makt och kontroll är ju kvar. Och Hanas pappa kan ju fortfarande bli arg.

Takt/ otillräckligt slut: -0,5
Karaktärer: -0,5

Mest intressanta karaktär: Julian
Bästa scen eller del: Spoiler [När Lena och Coral mötte Lu]

Rekommenderar för:
Ni som vill avsluta serien.

Rekommenderar inte för:
Om du är trött på kärlekstrianglar och otillräckliga slut så skippa den här.

B4Betyg: 4/10

Andra böcker i serien:
1. Delirium
2. Pandemonium
3. Requiem (sv. Reviem)

Extraböcker:
0.5. Anabel
1.5. Hana
2.5. Raven

 

Tags: , , ,

7 responses to “Rekviem för kärleken

  1. Therése - Kattugglan

    November 26, 2013 at 17:31

    tycker det är tråkigt att Lauren Oliver inte klarade hålla serien hela vägen ut. Synd, eftersom både ettan och tvåan håller förhållandevis hög standard.
    Och ja, vad hände med Julian?! Stackaren!

     
  2. Elina

    November 26, 2013 at 18:45

    Alldeles för otillräckligt slut. Vad hände med alla?

     
  3. Josefin

    November 26, 2013 at 18:49

    Håller med dig helt och hållet! Kändes som att författaren bara ville få sista boken överstökad. Trist när de första böckerna ändå var bra.

     
  4. 23 minuter

    November 26, 2013 at 18:59

    Håller med dig, slutet var ingen höjdare och det kändes verkligen som att det saknade massa sidor. Jag blev riktigt besviken på den här boken.

     
  5. Carro

    November 26, 2013 at 19:03

    Håller med dig! Men skönt att ändå ha den avslutad.

     
  6. Josse

    November 27, 2013 at 01:30

    Säger inte emot! Blev jättebesviken på slutet! Dock va de inte de slutet jag trodde, så blev ändå “glad”.. Hoppas det slutar bättre i Allegiant. Hört att man gråter mycket? Får tyvärr vänta tills den släpps på Svenska 😦

     
    • Anna - Boktycke

      November 27, 2013 at 19:30

      Allegiant är såååååååååå mycket bättre 😀 Recension på den kommer på lördag 🙂

       

Leave a comment