RSS

Att vara hemlös

28 Feb

… innebär en resa genom Europa!

Blameless

Titel: Blameless (sv. Hemlös)
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #3
Sidantal: 374
Utgivningsår: 2010

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen)

Handling:

Efter händelserna i Skottland har nu Alexia lämnat Maccon och flyttat hem till sin familj. Dock blir ryktena om otrohet alldeles för mycket och nu när hon inte längre skyddas av varulvarna så svävar hennes liv i fara. Tillsammans med Madame Lefoux och butlern Floote ger de sig ut på en resa till Europa för att komma undan mordförsöken samt för att försöka hitta information om barnet Alexia bär inom sig.

 

 

Omdöme:
Förra boken slutade så himla spännande att jag praktiskt taget ville springa springa till närmaste bibliotek för att låna hem fortsättningen. Jag visste inte vad jag hade att vänta mig av fortsättningen men det var nog inte riktigt det här. Jag har ju alltid tyckt att Maccon är ganska skoj men här sjönk han verkligen i mina ögon när han vägrade lyssna på Alexia och drog sina egna slutsatser. Hur dum kan man vara liksom? Sen tycker jag inte heller om att han dränker sin sorg i ”sprit” och är berusad hela tiden. Nåja, det är i alla fall bra att han sörjer.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att den här är den sämsta boken i serien hittills. Min favoritkaraktär är ju Alexia och i den här boken så var hon inte lika mycket i fokus för man fick läsa väldigt mycket om Professor Lyall i London också. I de tidigare böckerna så var ju Alexias och Maccons relation en av de sakerna jag gillade bäst men här så träffade de ju knappt varandra. Saknar verkligen smågnällen och kemin mellan dem.

Den här boken kändes mest som en transportsträcka, och med tanke på att det är den tredje boken av fem så kanske det inte är så konstigt. Jag hoppas att det här är bara den typiska ”seg-mittenbok-syndromet” och att fortsättningarna ska vara bättre. Tyckte inte att boken blev spännande och bra förrän under de sista 50 sidorna vilket är lite väl sent.

Angående titeln så tycker jag att den svenska versionen är väldigt bra. ”Hemlös” stämmer ju faktiskt in väldigt väl på Alexia i den här boken. Hade egentligen tänkt vänta på den svenska översättningen men som sagt så slutade förra boken så spännande att jag kunde inte hålla mig när jag fick chansen att låna hem den här.

Ja, nu ska jag väl försöka få tag på bok 4 och 5 då. Snart kommer ju även en prologserie som jag är väldigt nyfiken på. Dock så ska jag försöka läsa klart den här serien innan jag börjar på den.

Den svenska översättningen kommer preliminärt att släppas den 15:e maj i år.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så kul att drottningen är så himla cool och mäktig. Lord Alkedama hade ingen chans mot henne alls.
  • Tyckte att det var rätt uppenbart att Maccon hade skickat Major Channing efter Alexia, men det var ju inte så att det var ett mysterium heller.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Alexia
Bästa scen eller del: Spoiler [När Lord Alkedama återförenades med Billy, awww, tycker synd om dem]
Minnesvärt citat: “Floote, what is going on? Do they think I am contagious? Should I assure them I was born with a nose this size?”

B6.5Betyg: 6,5/10

Andra böcker i serien:
1. Soulless  (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

 

 

Tags: , , ,

4 responses to “Att vara hemlös

  1. annelie (boklotus)

    March 1, 2013 at 20:03

    Jag tyckte det var roligare att följa Lyall än Alexia i den här, det var mer spänning där och så beundrar jag hans ansträngningar. Överlag hade jag helt fel förväntningar och blev besviken, fast jag gav den bra betyg ändå för hur underhållande Gail skriver. Håller med om det där uppenbara i din spoilertext!

     
    • Anna - Boktycke

      March 1, 2013 at 23:30

      Jag tycker att Lyalls delar är rätt sega de med så Blameless är lite av en besvikelse. Men Heartless är riktigt bra 🙂

       
  2. bibblabella

    April 2, 2013 at 13:25

    Hej!
    Är nyfiken på hur du gör för att få texten “osynlig”? Jag använder också wordpress som bloggverktyg och är i stort behov av att kunna göra samma sak, eftersom även jag har en bokblogg där det förekommer spoilers… Tacksam för tips!
    Tack för fin blogg!

     
    • Anna - Boktycke

      April 2, 2013 at 13:41

      Hej! För att göra texten osynlig så sätter jag bara textfärgen till samma färg som bakgrunden. Hoppas att det var svar på din fråga 🙂

       

Leave a comment