RSS

Att vara själlös…

23 Feb

… är något man kan vara stolt över.

Titel: Soulless (sv. Själlös)
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate 1
Sidantal: 357
Utgivningsår: 2009

Handling:
Med sitt exotiska utseende och skarpa tunga är det svårt för Alexia att hitta en make. Trots hennes familjs höga ställning och hennes välformade kropp är Alexia, vid 26-års ålder, fortfarande ogift. Alla har redan gett upp hoppet om henne och för Alexia spelar det ingen roll, hon klarar sig alldels utmärkt på egen hand.

Under en fest blir hon attackerad av en vampyr, vilket inte borde ha hänt eftersom de övernaturliga varelserna i London känner till hennes hemlighet, Alexia är själlös, och hennes beröring kan upphäva alla magiska förmågor. Något farligt och förbjudet pågår, laglydiga varulvar och vampyrer rövas bort. Mot sin vilja blir Alexia indrageni det hela, och den största frågan är: Kommer det att finnas te och kakor?

Omdöme:
Låt oss börja säga med att den här boken överträffade mina förväntningar. Allt jag visste om den var att den skulle vara en kombination av steampunk och paranormal romance. Och wow, vilken mix. Har inte läst så mycket steampunk (bara Infernal Devices och Leviathan) men jag gillar det mer och mer, älskar den viktorianska tiden, modet, kulturen, ja allt 🙂

Förutom världen så imponerade även karaktärerna på mig. Huvudrollen Alexia är så underbart skön, hon är 26 år, d.v.s. alldeles för gammal för att bli gift. Älskar hur hon tänker på mat och te hela tiden, även när hon håller på att bli överfallen av en vampyr. Lord Macoon gillar jag väldigt mycket också, till skillnad från Jacob, Sam, Ren och resten av varulvspojkarna från diverse serier så känns Macoon som en riktig alfahane. Han är ingen vekling han inte, i alla fall när han inte är med Alexia.

Boken är skriven i allvetande form och för en gångs skull har jag inga invändningar mot det. Jag tycker till och med om det. Carriger har en så skojig och mysig berättarröst att det bara känns rätt att hon skriver i allvetande form. Jag tror faktiskt att jag skulle uppskatta berättelsen mindre om den var skriven i limiterad 3:e personsform, mycket av humorn skulle gå förlorad då.

Jag läser ju jämt böcker på engelska och nu för tiden så brukar jag inte ha några problem med språket. Visst dyker det upp några enstaka ord jag inte känner till då och då men man kan ju gissa vad det betyder. Men med Soulless var det annorlunda, det dök upp okända ord jämt! Ibland tre stycken på raken. Det var helt omöjligt att lista ut vad vissa meningar betydde, fick besöka tyda.se flera gånger. Tack vare Soulless vet jag bl.a. vad curmudgeon (snåljopp), cogent (övertygande) och desultory (osammanhängande) betyder 🙂

Boken kommer ut (enl. Bokus) på svenska den 20:e mars under namnet Själlös. Den får ni inte missa!

Karaktärer: +1
Handling: +1
Berättarröst: +0,5
Fantasivärld: +1

Mest intressanta karaktär: Alexia
Bästa scen eller del: Alla scener med Alexia och Lord Macoon

Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien
1. Soulless  (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

 

Tags: , , , ,

9 responses to “Att vara själlös…

  1. Författardrömmar

    February 23, 2012 at 15:28

    Jag tror jag ska läsa den här boken när den kommer på svenska 🙂

     
  2. Nelly

    February 23, 2012 at 15:39

    Vad kul den här vill jag verkligen läsa!

     
  3. Miriam

    February 23, 2012 at 17:27

    Har den hemma på engelska, men har inte läst ut den.
    Tyckte den var bra men tog så lång tid att läsa, antagligen för att språket var lite svårt emellanåt. Ska ge den ett till försök men funkar inte det så tror ja jag läser den på svenska istället…

     
    • Anna - Boktycke

      February 23, 2012 at 17:33

      Ja, språket är lite knepigt. Vet inte om det blev enklarare senare i boken eller om det bara var jag som vande mig vid att inte förstå allt. Efter halva boken så behövde jag bara slå upp några enstaka ord till skillnad från första halvan där nya ord dök upp stup i kvarten.

       
      • Nelly

        February 23, 2012 at 19:15

        Nej vad jobbigt. Är det svårt språk?

         
      • Anna - Boktycke

        February 23, 2012 at 19:46

        Nja… bara många okända ord för mig.

         
      • Miriam

        February 27, 2012 at 17:22

        Hmm ja det låter iallafall lite lovande ^^

         
  4. Bea

    February 23, 2012 at 21:51

    Gud vad roligt och skönt att du tyckte om boken! Jag har alltid sett den serien i sfbokhandeln och vart lite kluvet inställt till den. Men så köpte jag den för två veckor sedan och nu kan jag inte vänta efter att få läsa den! 😀

     
  5. Helena, MsHisingen

    May 17, 2014 at 21:25

    Fisticuffs var ett nytt ord som jag gillade! Ett så himla gulligt namn på knytnävsslagsmål 🙂

     

Leave a comment