RSS

Att vara hjärtlös

09 Mar

… innebär att man upptäcker saker om personer man inte visste om.

HeartlessTitel: Heartless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #4
Sidantal: 385
Utgivningsår: 2011

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handling:

Att vara gravid är inte lätt, speciellt om man är själlös och bär på avkomman från en varulv. Efter att ha överlevt flera mordförsök har Alexia och gänget kommit på ett sätt att stoppa vampyrerna från att vilja döda det ofödda barnet – nämnligen att låta vampyren Lord Akeldama bli barnets gudfader. Nyheten om detta verkar få vampyrerna att lugna ner sig men det dröjer inte länge förrän nästa problem kommer. Ett spöke uppenbarar sig för Alexia och avslöja att någon är på väg att mörda drottningen. Vem, vad, när och hur får dessvärre Alexia inte veta men en sak är saker, de måste stoppa hotet och rädda drottningen.

Omdöme:
Eftersom jag tyckte att förra boken Blameless (sv. Hemlös) var lite seg så hade jag inte så höga förhoppningar på den här… och kanske är det just därför som jag älskar Heartless så himla mycket!

Handlingsmässigt så händer det faktiskt inte så mycket men det gör absolut ingenting för karaktärerna är bara så himla underbara! I den här boken får man veta mycket mer och vissa personers bakgrund och en hel del av den informationen gjorde mig verkligen förvånad. Speciellt Lyalls förflutna fick mig att rysa för det var så oväntat och så starkt. Han är ju en av mina många favoritkaraktärer i boken och jag uppskattade verkligen att man fick veta mer om honom. Älskar även att man fick se andra sidor av Lord Maccon, Akeldama och Biffy.

Tycker att Carriger har gjort ett mästerligt jobb med att väva in händelser från tidigare böcker. Saker som inte hade så stor betydelse då visar sig vara viktiga i den här. Nu när man har bilden framför så märker man verkligen hur bra allting passar ihop. Blir alltid lika glad när en författare lyckas få ihop händelserna mellan böckerna så perfekt.

Och slutet, wow, det var helt fantastiskt! Jag skulle nog vilja påstå att det är det bästa slutet jag har läst i år hittills, (har i skrivandet stund bara läst 30 böcker men ändå…). De sista femtio sidorna var både uberpännade och superhumoristisk på samma gång. Kunde verkligen inte slita mig loss och flera gånger brast jag ut i skratt för att situation var så himla bisarr och komisk. Mer om detta i spoilersektionen. Åh, Alexia är bara för härlig! Älskar att hon alltid prioriterar kakor och te oavsett i vilken livsfara hon befinner sig i.

Som ni kanske vet så har jag skrivit om att Gail Carriger kommer att ge ut en spin-off-serie med namnet The Parasol Protectorate Abroad. Enligt författaren själv så ska man kunna lista ut vad den handlar om när man har läst Heartless. Det kanske är jag som är trög men jag vet faktiskt fortfarande inte vad den nya serien kommer att handla om haha. Har mina gissningar och vilka de är kan ni se i spoilersektionen. Jag tyckte även att jag hittade hintar till den nya prologserien Finishing School, mer om detta i spoilersektionen också. Haha, känner på mig att det kommer att bli en lång spoilersektion den här gången.

Kort sagt så är att det är en mycket bra bok och hade det inte varit för att det fanns ett par lite segare bitar i början och i mitten så skulle den ha fått ännu högre betyg. Man fick se nya oanade sidor hos flera karaktärer och slutet var verkligen helt fantastisk. Rekommenderar verkligen den här serien om du inte har plockat upp den än!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Aww, tycker så synd om Biffy. Tycker synd om Lord Akeldama och Maccon också. Tänk att Maccon till och med grät i hemlighet för att han kände skuld för Biffys skull. Man fick verkligen se en ny sida av honom.
  • Lyall, omg. Hade aldrig gissat på att han hade det ihop med Alexias pappa! Och att det var han som iscensatte mordet på drottningen för att Lord Maccon ska lämna sin flock och utmana den gamla alfan för Woolsley. Himla långsökt plan egentligen, är imponerad över att den faktiskt fungerade. Måste säga att jag nu gillar honom ännu mer. Lömska och lojala karaktärer är min grej hihi.
  • Grrr, blir så arg på Felicity. Hur kan hon vara så himla dum? Jag trodde faktiskt att hon hade ändrat sig och engagerat sig i politik men så var hon bara en spion åt vampyrerna! Kan inte Alexia bara kasta ut henne på gatan?
  • Kan The Parasol Protectorate Abroad handla om Ivy? För hon var väl den enda som var utomlands i den här boken? Tycker förresten att det är så kul att hon egentligen är värsta smarta ”spionen” som bara låtsas vara dum så att folk underskattar henne. Sen kan jag även tänka mig att den nya serien handlar om Alexias dotter. Vad tror ni som har läst den här boken?
  • Formerly Lefoux måste väl ändå ha varit en lärare på Finishing School? Hon snackade ju hela tiden om att hon hade lärt ut saker och använde ordet ”finishing” flera gånger. Ska bli kul att se om hon är med i prologserien hehe.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +0,5
Humor: +0,5
Slut: +1

Mest intressanta karaktär: Alexia och Lyall
Bästa scen eller del: Finns så många, förutom de sista 50 sidorna så gillade jag även scenen i början när det virriga spöket skulle varna Alexia. Hihi, så himla kul att hon babblade en massa om mat hela tiden!
Minnesvärt citat: Lord Akeldama sighed. “You lovebirds, how will I endure such flirtations constantly in my company? How déclassé, Lord Maccon, to love your own wife.”

B9Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Soulless  (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

 

Tags: , , ,

3 responses to “Att vara hjärtlös

  1. annelie (boklotus)

    March 10, 2013 at 10:59

    Vad himla kul att det vänder och blir mer spännande/intressant igen!

     
  2. Karin

    March 25, 2013 at 19:25

    Haha, gud vad jag hatar Felicity, hon blir bara värre och värre.
    Blev också ganska förvånad när man fick reda det där om Lyall, det blev liksom att man tar för givet att han bara finns där för att vara snäll och till hands XD Älskar bara honom mer och mer 😀
    Du måste läsa Timeless! Den var, tyckte jag, en av de bästa böckerna i serien!

     
    • Anna - Boktycke

      March 25, 2013 at 20:36

      Jag blev jättesugen på den när jag såg ditt betyg på den Goodreads! Gah, har så många böcker jag vill läsa nu så jag vet knappt vad jag ska ta mig till. Ska iaf se till att läsa Timeless nästa månad!

       

Leave a comment