RSS

Att vara chanslös…

21 Dec

… kan vara rätt så jobbigt när man är van vid att vara odödlig.

ChanslösTitel: Chanslös (original Changeless)
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #2
Sidantal: 375
Utgivningsår: 2012 (original 2010)

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handlingen på tre meningar:
Något i London gör att både vampyrer och varulvar blir tillfälligt mänskliga och tappar alla sina övernaturliga förmågor. Som drottningens muhjah får Alexia uppdraget att undersöka vad det är som orsakar att de blir dödliga igen. Hennes efterforskningar tar henne till Skottland där även hennes make Maccon befinner sig för tillfället och det blir både dramatik och mordförsök.

 

 

Omdöme:
Först måste jag bara klaga lite på baksidestexten innehåller alldeles för mycket spoilers. Detta gäller inte specifikt för Chanslös utan för flera andra böcker som jag har läst på sistone. Visst är det bra med en beskrivning på vad boken handlar om men man behöver ju inte avslöja hela mysteriet…  Jaja, nog om det. Det kanske bara är jag som är känslig för spoilers och skyr dem som pesten.

Det är superhärligt att vara tillbaka i Carrigers övernaturliga steampunk-värld och träffar på Alexia igen. Älskar verkligen hur överdrivna och roliga karaktärerna är och att England är bebodd av både vampyrer och varulvar. Att öppna upp boken var som att kliva in i ett fik och träffa på gamla vänner. Jag vet att flera tycker att boken är seg och att det inte händer särskilt mycket och jag kan absolut hålla med dem på den punkten. Dock gör det mig ingenting för jag gillar karaktärerna så mycket att jag tycker att det är underhållande bara att läsa om dem.

I vanliga fall gillar jag inte allvetande berättarröster men här tycker jag att den fungerar alldeles utmärkt. Något annat jag tycker är riktigt bra är den svenska översättningen. Jag läste den första boken på engelska och tänkte fortsätta med serien på originalspråket för Carrigers berättarstil var så utmärkande. Men så vann jag den här boken på svenska och tänkte ”varför inte?”. Det visade sig vara helt rätt gjort för översättaren har gjort ett superbra jobb med fånga författarens berättarstil.

Om jag ska säga något negativt om boken så är det att karaktärerna kan ibland bete sig ganska ologiska. Detta hör i och för sig till med att de är så överdrivna och är en del av bokens humor. Sedan var det även ganska uppenbart om vem den skyldiga var och jag satt bara och väntade på att Alexia skulle fatta det.

Jag ska inte avslöja vad som hände vid slutet men OMG. Ge mig nästa bok nu! Jag vill jättegärna vänta på den svenska översättningen men jag vet faktiskt inte om jag orkar för jag är supertaggad på att läsa fortsättningen. Men å andra sidan har jag så många olästa böcker i hyllan just nu så även om jag beställer hem Blameless (Hemlös på svenska) som är nästa bok i serien så lär jag ändå inte läsa den förrän om ett par månader. Får väl se om jag orkar hålla mig till maj då den svenska versionen släpps.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att det var superuppenbart att det var Angelique som var den skyldiga. Men undrar vem det var som försökte förgifta och stal från Alexia på luftskeppet?
  • Så himla dum av Maccon som bara direkt drog slutsatsen om att Alexia har varit otrogen. Än sen om en varulv inte kan få barn! Alexia är ju en övermänniska! Så klart att saker och ting kan vara annorlunda med henne. Och han är ju faktiskt mänsklig när de har sex så varför skulle det vara omöjligt? Tyckte så synd om Alexia i slutet.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär: Alexia
Bästa scen eller del: När Alexia hälsade på Alkedama

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Soulless  (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

 

Tags: , , , ,

5 responses to “Att vara chanslös…

  1. Fanny

    December 21, 2012 at 14:53

    Jag försöker också att undvika spoilers, usch vad jag ogillar dem! Speciellt ogillar jag dem när folk skriver ut dem utan att skriva att de finns där. 😦

     
    • Anna - Boktycke

      December 21, 2012 at 21:57

      Ah, sånt är lite jobbigt ja. Jag är superförsiktig när jag läser recensioner. Är det en ny bokblogg där jag inte känner igen recensentens stil så måste jag läsa någon recension där jag har läst boken i fråga först för att se om han/hon brukar ha spoilers i sina recensioner :p

       
  2. annelie (boklotus)

    December 21, 2012 at 15:18

    Jag hade inte heller något emot att den var lite “seg”, det var ju ändå aldrig tråkigt 🙂

     
  3. Dola

    December 21, 2012 at 16:09

    Jag gillade verkligen inte slutet! För det första: En STOR chliffhanger, så nu bara måste man läsa nästa del. För det andra: Varför skulle det bli som det blev mellan (SPOILER VARNING) Alexia och Conall. Alltså herregud vad tänkte Conall med, varför skulle hon gifta sig med honom, och sen vara otrogen? Jag grät i slutet, för det var stackars Alexia, hatade slutet 😦

     
    • Anna - Boktycke

      December 21, 2012 at 21:56

      Håller med! Så himla korkat gjort av Maccon!

       

Leave a comment