RSS

En dystopi med superhjältar

05 Apr

Lär dig att frukta människor i tajta kläder och mantlar.

SteelheartTitel: Steelheart
Författare: Brandon Sanderson
Serie: Reckoners #1
Sidantal: 384
Utgivningsår: 2013

Handling:
När personer med övernaturliga förmågor dök upp började en ny och mörk era i mänsklighetens historia. Epics, som man kallar dem för, tog snart över världen och härskade över städerna. Tonåriga David har sedan sin fars död ägnat sitt liv åt att ta hämnd och döda tyrannen Steelheart, en av de mäktigaste personerna i landet. Men för att lyckas med det måste han hitta andra som är villiga att offra sitt liv. Och det hela blir ännu svårare när ingen vet vad Steelhearts svaghet är…

 

Tycke:
Steelheart är den tredje ungdomsboken jag har läst av Brandon Sanderson och än en gång lyckas han imponera stort på mig med ett roligt koncept och en oförutsägbar handling. Superhjältar är ju väldigt inne just nu, och idén med onda superhjältar som tar över världen är så himla spännande!

Karaktärsmässigt finns det många att gilla och huvudrollen David är så gullig med sitt vapennörderi och sina dåliga metaforer. Dessutom är han så otroligt passionerad om att hitta svagheterna hos Epics och det gör honom till en sympatisk karaktär. Kärleksintresset Megan fastnar jag inte riktigt för men annars så tycker jag om alla i Reckoners-gänget. Jag tycker till och med antagonisten Steelheart är rätt intressant också.

Vad jag gillar bäst med boken är handlingen. Gahh, så himla spännande. Även om en del saker var uppenbara så hände det ändå flera saker som jag inte hade förutspått. Som läsare blev jag helt engagerad i deras uppdrag och hejade på dem hela vägen. Vilken var Steelhearts svaghet? Hur ska de lyckas med sin plan? Och tvisterna i slutet, omg!

Man fick inga förklaringar till varför vissa personer helt plötsligt fick superkrafter men det tycker jag inte behövs heller. I och med att karaktärerna fokuserar på att leva i nuet så gjorde man även det som läsare och tänkte inte så mycket på det förflutna.

Kort sagt är Steelheart en mycket bra bok och har ni inte läst något av Brandon Sanderson tidigare så MÅSTE ni göra det. Vuxenböcker eller ungdomsböcker, episk fantasy eller dystopi, den mannen kan verkligen skriva. Fick nu en smärre hjärtattack när jag såg att andra boken Firefight ska först komma ut år 2015. Buhhh, så länge man måste vänta 😦

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag trodde efter prologen att Steelhearts svaghet var att man bara kunde skada honom om man egentligen inte vill skada honom. Men sen trodde David att det var så och då visste man att det måste vara något annat. Tänkte dock aldrig på att det var brist på rädsla som var svagheten trots att man fick flera ledtrådar om det.
  • Räknade ut ganska tidigt att Megan och Prof var Epics men jag trodde dock aldrig att Megan var Firefight.

Karaktärer: +0,5
Handling: +1
Koncept: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär:
David
Bästa scen eller del: [När David kom på Steelhearts svaghet]
Minnesvärt citat:
”Please,” I managed to whisper. ”The heroes. You said they’ll come. Let hem stop him.”
”Sometimes, son,” my father said, prying my fingers free, ”you have to help the heroes along.”

Rekommenderar för:
Vill du ha spänning, action och en välskriven bok i en fantasifull framtidsvärld så är den här boken helt perfekt!

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om bra böcker.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien
1. Steelheart
2. Firefight
3. Calamity

Extraböcker:
1.5. Mitosis

Läsutmaning #32 – Läs en bok ur genren dystopi

 

Tags: , ,

6 responses to “En dystopi med superhjältar

  1. Camilla

    April 5, 2014 at 16:36

    När kommer nästa svenska översättningar att längta efter 2014?

     
    • Anna - Boktycke

      April 5, 2014 at 21:34

      När det har kommit ut information om vilka böcker det är som kommer att släppas under hösten/vintern :p

       
  2. Klara (klaraasbooks)

    April 5, 2014 at 19:41

    Med tanke på att jag nyligen köpte hela Mistborn-triologin av samma författare utan att egentligen veta något om dem så känns det lovande att du gillar honom. Kankse får lov att kolla in den här serien också!

     
    • Anna - Boktycke

      April 5, 2014 at 21:43

      Mistborn har jag planerat att läsa under det här året. Ser mycket fram emot det 🙂

       
  3. Lisa

    April 6, 2014 at 09:51

    Ahh, blev verkligen supertaggad på att läsa Steelheart nu efter din recension 😀 Älskar The Final Empire av författaren och har de återstående delarna i den serien + The Rithmatist hemma, så det blir väll att läsa dem först. Men sedan kommer jag nog med sannorlikhet att beställa hem även denna!

     
    • Anna - Boktycke

      April 9, 2014 at 08:57

      The Rithmatist är jättebra också! Ska läsa The Final Empire under påsken har jag tänkt så det ska bli spännande! 🙂

       

Leave a comment