RSS

Och den lyckliga flickan som får prinsen är…

12 Jun

… ja, det får du reda på i The One.

The OneTitel: The One
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #3
Sidantal: 323
Utgivningsår: 2014

Obs! Spoilers för tidigare delar i serien kan förekomma i handlingen.

Handling:
Det är nära! Nu är det bara fyra flickor kvar som tävlar om att bli prins Maxons gemål. America har i stort sett bestämt sig för att vilja ha Maxon men hon är inte helt säker på att hennes känslor för Aspen har försvunnit. Under tiden blir också rebellernas attacker allt mer aggressiva och många oskyldiga liv spills. Både America och Maxon vet att riket inte kommer att hålla om de inte gör något men kungen har egna planer. Läget är farligt och hjärtan kommer att krossas. Kommer America att välja Maxon eller Aspen? Och även om hon gör sitt val, kommer hennes kärlek att vara besvarad?

Tycke:
The Selection för mig är serien med de supersnygga klänningarna på omslaget. Åh gud, ge mig den klänningen!

När det kommer till handlingen så tycker jag tyvärr att The One är den sämsta boken i serien. Förmodligen beror det på mina superhöga förväntningar men all tvekande och kärleksdrama går mig verkligen på nerverna. Suck på både America och Maxon alltså. Speciellt America som är för stolt att säga vad hon egentligen känner och istället är avundsjuk och börjar bråkar. Och så himla självisk hon är som inte bryter helt med Aspen så att han kan bli hennes backup-plan ifall Maxon inte väljer henne. Snacka om lömsk. Helt ärligt talat så tycker jag inte att hon förtjänar någon av dem.

Och både palatset och landet har ju hur dålig säkerhet som helst. Det känns ju inte ens som att de försöker kämpa emot rebellerna utan bara låter dem bete sig hur som helst. Var är polisen och militärstyrkan liksom? Det är inte mycket i samhället som känns logiskt…

Okej, nog klagat. Boken har faktiskt flera ljuspunkter och jag gillar flera av de romantiska scenerna med America och Maxon, så gulliga de är tillsammans när de inte bråkar med varandra!  Berättelsen är också väldigt lättläst och utan att man märker det så har man suttit där i tre timmar och läst ut boken i ett enda svep. Måste verkligen berömma författaren för hennes förmåga att trollbinda läsaren.

Så ja, en ganska bra bok och en helt okej avslutning på serien. Eftersom jag gillade de två första böckerna mycket så hade jag väntat mig mer. Tycker ändå om boken och kommer absolut att plocka upp nästa bok av författaren också!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Yes! America fick Maxon! Men jag tycker som sagt att hon är otroligt taskig som höll på med båda killarna samtidigt! Tyckte att det var rätt av henne att Maxon var så kylig mot henne. Nu löste de sig nästan för lätt, rebellerna anfaller alltid i de rätta stunderna… Samma sak med kungens död, yay, nu fick America honom ur vägen utan att behöva anstränga sig.
  • Tycker också att det känns lite onödigt att para ihop Aspen med Lucy, alla behöver inte sluta ihop med någon tycker jag. Och det här blir ju helt konstigt, så Aspen har haft det ihop med Lucy i slutet samtidigt som han fortfarande väntade på America?  
  • Åhh, gillar regnscenen på taket riktigt mycket. 

Kärleksdrama: -1
Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Koncept: +0,5

Mest intressanta karaktär: Maxon
Bästa scen eller del: Maxons brev

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en avslutning på serien och tycker att det är kul med överdrivet mycket kärleksdrama och kommunikationsproblem.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha en stark kvinnlig huvudroll som kan bestämma sig för vem hon egentligen älskar.

B5.5Betyg: 5,5/10

Läsutmaning #17– Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är av kunglig börd

Andra delar i serien:
1.The Selection
2. The Elite
3. The One

 

Tags: , ,

4 responses to “Och den lyckliga flickan som får prinsen är…

  1. Josefin

    June 12, 2014 at 17:11

    Jag tycker tyvärr också att den är sämst av böckerna. Jag hade jättehöga förväntningar, men allt gick precis som förväntat. Men den har iallafall det snyggaste omslaget i serien!

     
    • Anna - Boktycke

      June 12, 2014 at 19:25

      Håller med omslaget! Vill ha den som min bröllopsklänning! 😀

       
  2. ica

    June 13, 2014 at 18:12

    Spoiler! Fast Aspen slutade ju vänta på America redan i början av boken. Eller var det bara jag som tolkade hans “America, jag måste berätta en sak….” som att han ville berätta att han hittat en annan? Håller med om att America är en väldigt störande protagonist, men jag gillade ändå The One bättre än The Elite. Möjligtvis eftersom Maxon slutade bete sig som om America var en gudinna utan brister… Jag gillade slutet! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 13, 2014 at 22:14

      SPOILER

      Jag tror att Aspen redan har insett att hans känslor har förändrats och han ville berätta det (och himla störande att han aldrig fick chansen för America ville inte lyssna). Men däremot så tror jag att han skulle ha valt America ändå ifall hon hade valt honom. Aspen känns som en sån där kille som måste hålla sitt löfte till tjejen även fast han också har känslor för en annan tjej.

       

Leave a comment