RSS

En odelad värld

28 Jan

Första boken som berörde mig till tårarna i år!

UnDividedTitel: UnDivided
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #4
Sidantal: 384
Utgivningsår: 2014

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
De har varit på flykt i två år, de är landets mest efterlysta brottslingar och de har varit nära döden många gånger. Men nu har de äntligen ett vapen som kan slå tillbaka. Connor, Risa och Grace har fått informationen som de ville ha från Sonia och planerar nu sitt nästa drag. Vad de inte är medvetna om är att gamla fiender är dem på spåret och kommer snart att hitta dem. Lev är kvar i reservatet och försöker övertala indianerna att ta ställning, men hans röst är ensam och han vet att han måste göra något drastiskt för att få folk att byta inställning. Cams minnen är förändrade men hans mål är detsamma, att störta fienden så att flickan han inte längre minns faller för honom. Ensamma är de svaga, men om de samarbeta så kanske de har en chans att väcka folket från mardrömmen.

Tycke:
Så var det slut, efter fyra böcker har nu är det dags att säga adjö till Connor, Risa och Lev. Neal Shusterman har imponerat riktigt mycket på mig och Unwind-serien är utan tvekan en av de bästa dystopi-serierna som jag har läst. Och även om det bara är januari nu så tvivlar jag inte på att UnDivided kommer att tillhöra mina topp 20 böcker för i år.

Vad jag älskar med böckerna är att de är riktiga dystopier med samhället i fokus. Som jag nämnde i min recension av förra boken så är det inte en enda avgörande person, utan det är samarbetet mellan många karaktärer (medvetet eller omedvetet) som driver handlingen framåt.

Och yikes! Vad mycket action det var. Spänningen grep tag i en från första kapitlet och jag läste ut boken i två sittningar (det skulle ha varit en om det inte var för att jag var tvungen att jobba dagen efter). Man visste inte vad karaktärerna skulle råka ut för och jag var verkligen nervös flera gånger. De 50 sista sidorna fick också mina tårar att välla fram av både sorg, chock och glädje. Vilket avslut alltså! Storslaget och rörande på samma gång!

Författaren har även lyckats riktigt bra med antagonisterna, eftersom man får läsa från deras perspektiv så blev de levande och inte bara en genomond karaktär. Man förstår deras motiv även om man inte håller med dem. Starkeys delar är faktiskt bland de mest intressanta även fast jag avskyr honom. Cam växte också ännu mer i mina ögon men favoriten är fortfarande Lev.

Mer om vad jag tycker får ni läsa i spoilersektionen då jag inte vill spoila något. Kort sagt, UnWind-serien är annorlunda, tankeväckande och fruktansvärt bra. Läs den!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, vad jag grät när Lev blev skjuten. Jag trodde ju att han dog på riktigt! Sen blev jag så glad att jag grät av lycka när det visade sig att han inte var död.
  • Trodde först att Starkey skulle komma tillbaka och hämnas, tyckte att de kunde ha dödat honom direkt. Men jag antar att det ändå var bra att Connor fick träffa honom en sista gång innan han dog. Tycker dock att han förtjänar något hemskare.  
  • Jag blev riktigt chockad när Connor blev unwindad. Tänkte inte på att planen var att han skulle bli en rewind. Så fint när han kramade om sin familj, givetvis grät jag som bara den till den scenen också.   
  • Nu gillar jag ju Argent haha. Han är ju helt störd men numera är han ju på den “goda” sidan. Och tack vare honom klarade de sig! Och sättet han avslutade Nelson på, både hemskt och tillfredsställande på samma gång!
  • Så smart Cams kupp var! Har alltid undrat varför man inte spelar in fiendens bekännelser och sen göra dem publika i flera böcker. Det här var precis i min smak!

Handling: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Spänning: +1

Mest intressanta karaktär: Lev
Bästa scen eller del: De sista 100 sidorna är helt fantastiska!
Minnesvärt citat: No true hero ever believes that they are one.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en riktigt bra dystopi .

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om många berättarröster.

Betyg: 9/10

 

Andra delar i serien:
1. UnWind
2. UnWholly
3. UnSouled
4. UnDivided

Extraböcker
1.5. UnStrung

goodreads add

 

Tags: , ,

Leave a comment