RSS

Bunden till en person och förälskad i en annan

04 Feb

Tonåriga hormoner är svåra att styra även fast man vet att det slutar med döden

Fire flowerTitel: Deity
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Covenant #3
Sidantal: 330
Utgivningsår: 2012

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Efter händelserna vid förra rådsmötet vet Alex att hon måste ligga låg. Hennes känslor för Aiden är starkare nu än någonsin när han riskerar sitt hjälpa för att rädda hennes. Deras relation går dock inte minister Telly förbi. Han är fast besluten med att få bort Alex ur spelet och drar sig inte undan för att hota alla hon älskar. Alexs födelsedag närmar sig med stormsteg och ju närmare den dagen de kommer desto mer inser hon att Seth har döljt saker för henne. Kommer Alex att välja sitt öde som Seths partner, eller kommer hon att välja sin kärlek till Aiden?

Tycke:
Så var den tredje boken läst.  I den här takten så hinner jag ju klart med den här serien innan månaden är slut (vilket är nog på tiden med tanke på att jag har haft den liggandes i 2 år)!

Det är alltid svårt att skriva en spoilerfri recension när det gäller den tredjedelen i en serie men lite kort så kan man säga att den här är den mörkaste och allvarligaste boken i serien hittills. Samtidigt som jag gillar att handlingen nu kommer igång på riktigt (samt att likheterna med Vampire Academy numera är slut), så saknar jag humorn i de förra böckerna. Detta beror givetvis på att Seth inte fick en så stor plats.

På tal om Seth så sjönk han tyvärr i mina ögon i den här boken. Dock så tycker jag fortfarande mer om honom än Aiden. Vet inte om det är jag som är för kritisk men alla de gånger Alex och Aiden “råkar” hamna i hångelpositioner kunde jag inte låta bli att sucka. Herregud, ni vet att det ni vill göra är strängt förbjudet men både håller ändå på och velar hela tiden. Speciellt Aiden beskrivs ju som en mogen person men han verkar ju inte heller kunna hålla sina hormoner i styr.

Boken slutade i en (för mig) oväntad tvist och jag är väldigt glad över att saker och ting börja sättas i rullning. Jag tvivlar inte på att nästa bok kommer att bli ännu mer dramatisk och actionfullt och det ser jag fram emot att läsa!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så Alex blev “tagen” av kopplingen till Seth ändå. Jag som trodde att hon var enivs nog att kunna stå emot det.
  • Äntligen låg Aiden och Alex med varandra. Hellre det än att de hela tiden ska vela fram och tillbaka. Tycker ändå att det är okej att Aiden ändrar sin uppfattning efter Alexs död.
  • Jag som trodde att Lucian faktiskt var god. Så dumt att Seth låter sig bli utnyttjad!
  • Deacon och Luke, me like! Haha, gillar att Deacon är så öppen med förhållandet inför Alex.

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Handling/Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Deacon
Bästa scen eller del: Scenerna med Deacon

Rekommenderar för:
Vill ni läsa om övernaturliga varelser, kärlek och intriger.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha en intelligent och sansad huvudroll.

Betyg: 7/10

Andra delar i serien
1. Half-Blood
2. Pure
3. Deity
4. Apollyn
5. Sentinel

Extraböcker
0.5. Daimon
3.5. Elixir

goodreads add

 

 

Tags: , ,

2 responses to “Bunden till en person och förälskad i en annan

  1. Azet

    February 5, 2015 at 10:09

    Herregud, jag som tyckte om Seth.Så det verkar som om hon väljer Aiden då.Fy vad tråkigt.

     
    • Anna - Boktycke

      February 5, 2015 at 18:52

      Tja… vi får väl se, har ju ett par böcker kvar i den här serien. Föredrar också Seth framför Aiden.

       

Leave a comment