RSS

Onda superhjältar som tagit över världen

05 Feb

Ännu ett imponerande verk av min favoritförfattare!

FirefightTitel: Firefight
Författare: Brandon Sanderson
Serie: The Reckoners #2
Sidantal: 432
Utgivningsår: 2015

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Rebellgruppen The Reckoners har tagit över Newcago men lugnet är långt ifrån över. Att de lyckades besegra Steelheart har gjort att andra epics numera ser dem som en fiende. En efter en kommer de till staden för att döda The Reckoners. Gemensamt för alla anfallen är att de är utsända av Regalia, tyrannen över staden Babylon Restored. Tillsammans med ledaren Jon och Tia åker David till Babylon Restored för att slå tillbaka. Men vilken är Regalias riktiga plan? Och har David fel när han tror att epics kan bli goda om de bara slutar använda sina krafter? Kan han rädda Megan innan mörkret eller The Reckoners förgör henne?

Tycke:
En av årets mest efterlängtade uppföljare är äntligen här! Om ni har läst min recension av Steelheart så vet ni hur mycket jag gillade boken. Som vanligt så fortsätter Brandon Sanderson att briljera och Firefight gör mig inte besviken.

Alltså David och hans metaforer är så roliga. Höll på att skratta ihjäl mig när han tänkte säga något snällt om Megan och jämförde henne med en potatis haha. Grejen är ju att de faktiskt är ganska logiska när han förklarar, vilket gör det hela ännu mer rolig. Jag är väldigt imponerad över hur mycket författaren har fått mig att gilla David. I 9 av 10 fall så suckar jag när huvudpersonen har allvarliga hemligheter för sina kamrater, men här tyckte jag att David gjorde helt rätt och tänkte inte ens på vilken fara han satte gruppen i. Snacka om att lita blint på huvudpersonen.

De nya karaktärerna är också bra, gillar speciellt Missy, Dawnslight och Exel. Megan var jag lite osäker på i förra boken men hon växte riktigt mycket i den här. Älskar också idén med lyckokakorna. Det måste väl ändå komma från Writing Excuses (en podcast om skrivande som Brandon Sanderson är med i). Vad jag kommer ihåg så var det ett avsnitt där de bollade idéer med varandra och då var det någon som kom på att en fånge skulle skicka meddelande till omvärlden via lyckokakor. Jag lyssnade säkert på det för flera år sedan, riktigt kul att se att idén har blivit verklighet.

Det enda negativa jag har att säga är att boken är alldeles för kort. Ahh, vilket jobbigt slut och tredje boken kommer inte förrän ut om ett år! Jag saknar också en mindblowing tvist. Missförstå mig inte, det finns många spännande tvister i boken, men det var ingen som var fantastiskt mindblowing. Nåja, det är väl jag som har blivit bortskämd efter att ha läst hans Mistborn-serie där varje bok har flera superstora tvister.

Kort sagt, ännu en bra bok av Brandon Sanderson. Firefight är en absolut värdig uppföljare och redan nu så längtar jag halvt ihjäl mig efter den tredje och avslutande delen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åhh, så Calamity är en epic! Jag misstänkte faktiskt det på boktiteln. Både bok 1 och 2 är ju döpta efter epics. Så jag tänkte att Calamity som trean heter kanske också är en epic. Men jag fattar inte riktigt, hänger hen i rymden? Hur kommunicera man med den? Hoppas på svar i nästa bok.  
  • Var lite orolig att David skulle bli en epic, fast å andra sidan så skulle det ha varit rätt coolt det också. Skulle Megan ha varit hans svaghet då? Eller hajar kanske haha.  
  • Hela den här boken var ju uppbyggt för att Jon skulle bli ond. Hade hoppats på att det skulle bli annorlunda.  

Spänning/Handling: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär: David
Bästa scen eller del: Alla Davids metaforer
Minnesvärt citat:
“So, uh,” I said, shuffling from one foot to the other, “want to go with me to check up on Obliteration? If you’re not doing anything else important, I mean.”
She cocked her head. “Did you just invite me on a date … to spy on a deadly Epic planning to destroy the city?”
“Well, I don’t have a lot of experience with dating, but I’ve always heard you’re supposed to pick something you know the girl will enjoy…”
She smiled. “Well, let’s get to it then.”

Rekommenderar för:
Ni som vill läsa en actionfull bok med onda superhjältar.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha mycket kärlek och drama.


Betyg: 8/10

Andra delar i serien:
1. Steelheart
2. Firefight
3. Calamity

Extraböcker
1.5. Mitosis

goodreads add

Andra versioner av omslaget
Firefight2

 

Tags: , ,

3 responses to “Onda superhjältar som tagit över världen

  1. Petra

    February 6, 2015 at 09:10

    Jag älskade den här boken. Ser sjukt mycket fram emot nästa bok! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 6, 2015 at 23:16

      Ahh, längtar så himla mycket! Längtar även efter uppföljaren till The Rithmatist, fick en smärre chock när jag såg att de hade ändrat utgivningsdatumet till någon gång under år 2017 när jag kollade förra veckan :/

       
      • Petra

        February 7, 2015 at 11:51

        Jag vet! Jag läste ju The Rithmatist nu i slutet av november, eftersom jag tänkte att det inte var så långt kvar till uppföljaren. Och sedan såg jag att man ändrat till 2017. Förstå vad less jag blev, allra helst när jag liksom hade varit så duktig och väntat.. :/

         

Leave a comment