RSS

Minirecensioner – Låtsaspojkvän och en gyllene son

19 Sep

The Fill-In Boyfriend av Kasie WestTitel: The Fill-In Boyfriend
Författare: Kasie West
Sidantal: 352
Utgivningsår: 2015

Minihandling:
Gia blir dumpad av sin långdistanspojkvän precis innan skolbalen och för att hennes vänner inte ska tro att hon har ljugit ihop honom ber hon en främmande kille låtsas vara hennes kille för kvällen.

Tycke:
Kasie West är en mästare på att få till romantiska och mysiga böcker och den här är absolut inget undantag. Även om huvudrollen skiljer sig en del från mig så var det ändå så lätt att sympatisera med henne. Killhuvudrollen är också lagom söt, snäll och mysig. Jag gillar Gias karaktärsutveckling och den spirande romansen mellan henne och Fill-In Bradley. Bec är också väldigt cool.

Men Gias vänner. Herregud, jag förstår mig inte på dem. Varför är de kompisar med varandra? Tyckte inte att det kändes riktigt trovärdigt där samt man fick inte riktigt någon klarhet.

Kortfattat en väldigt mysig bok, kanske inte den bästa som West har skrivit men vill ni ha något lättläst och mysigt så plockar gärna upp den här.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

________________________________________________________________________________

 

Gyllene sonenTitel: Gyllene sonen (original The Golden Son)
Författare: Pierce Brown
Serie: Red Rising #2
Sidantal: 475
Utgivningsår: 2015

Minihandling:
Darrow fortsätter sin kamp med att infiltrera de gyllene och förstöra dem inifrån.

Tycke:
Rött uppror är en av de bästa böckerna jag har läst i år och jag kunde inte läsa fortsättningen fort nog. Uppföljaren tar vid ett par år senare där Darrows fiender från första boken hotar hans uppdrag och liv.

Jag måste erkänna att jag hade glömt bort rätt många av namnen och det tog ett tag innan jag fick ordning på vem som var vem. Det störde dock inte läsupplevelsen alltför mycket och precis som föregången är handlingen spännande rakt igenom. Jag kan dock tycka att det är lite för mycket upprepningar och action hela tiden. Darrow lyckas chockera fienden varenda gång och till slut blir det lite för mycket action.

Intrigerna får också en på helspänn. Man vet aldrig riktigt vem man kan lita på och vem som kommer att förråda en. Möjligen kan jag tycka att Darrow är lite naiv ibland och gör fel val ibland, fast å andra sidan är det ju hans instinkter som har tagit honom så långt.

Romansen med Mustang tycker jag fortfarande känns lite vekt. Det kan ju ha sin förklaring i att de knappt pratar med varandra och boken fokuserar inte särskilt mycket på kärleksbiten.

Slutet är en riktig cliffhanger och jag vet inte hur jag ska stå ut med att vänta tills nästa år innan den tredje och avslutande delen kommer. Jag tror faktiskt att jag kommer att läsa den på engelska direkt för jag vill veta fortsättningen så fort som möjligt!

etikett-riktigtbra

Andra delar i serien:
1. Rött uppror (original Red Rising)
2. Den gyllene sonen (original The Golden Son)
3. Morningstar

 

goodreads add

 

Tags: , , , , ,

Leave a comment