RSS

Neal Shusterman – The Toll

23 Jan

En utopi som börjar likna en dystopi

Titel: The Toll
Författare: Neal Shusterman
Serie: Arc of a Scythe #3
Sidantal: 627
Utgivningsår: 2019

Baksidestexten:
t’s been three years since Rowan and Citra disappeared; since Scythe Goddard came into power; since the Thunderhead closed itself off to everyone but Grayson Tolliver.

In this pulse-pounding conclusion to Neal Shusterman’s Arc of a Scythe trilogy, constitutions are tested and old friends are brought back from the dead.

 

Tycke:
En av mina mest efterlängtade serieavslut i för år 2019 och förmodligen den som jag hade högst förväntningar på. Neal Shusterman är en fantastisk författare och jag imponeras verkligen av hans förmåga att jonglera mååååånga berättarröster och berättarformer. Man får (förutom berättande text) ta del av konversationsloggar, officiella uttalanden, journaler etc. Han spinner flera trådar samtidigt och det är verkligen spännande att se hur han till slut väver ihop det hela.

Vad jag dock tyckte drog ner helhetsintrycket är alla informativa tolkningar av religionen, det var alldeles för realistisk och påminde för mycket om en faktabok. Precis som i de föregående böckerna så hade jag svårt att komma riktigt nära karaktärerna, vilket är inte så konstigt med tanke på författarens berättarteknik, så känslomässigt var jag inte särskilt påverkad av berättelsen.

Arc of a Scythe är helt klart en av de mest unika och spännande YA-serierna jag har läst på länge. Älskar konceptet och författaren går verkligen all-in och får utopisamhället att kännas logiskt och trovärdigt. Ser verkligen fram emot hans nästa verk.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Mina ögon var helt torra fram tills sista meningen. Åhhhh så länge Rowan har fått vänta på Cintra! Så glad att de äntligen får en framtid tillsammans!
  • Jag hade inte räknat med den lösningen på Scythe-problemet faktiskt. Trodde mer att det skulle gå i riktning mot att Scythe-orden skulle upplösas och alla skulle få leva i begränsat antal år.
  • Tyckte att Goddard dog alldeles för lätt! Han förtjänar ju ett värre slut med tanke på hur han har betett sig.  
 

Tags: , , ,

Leave a comment