RSS

Maggie Stiefvater – Call Down the Hawk

26 Jan

En ny början för drömmarna

Titel: Call Down the Hawk
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Dreamer Trilogy #1
Sidantal: 472
Utgivningsår: 2019

Baksidestexten:
Ronan Lynch is a dreamer. He can pull both curiosities and catastrophes out of his dreams and into his compromised reality.

Jordan Hennessy is a thief. The closer she comes to the dream object she is after, the more inextricably she becomes tied to it.

Carmen Farooq-Lane is a hunter. Her brother was a dreamer . . . and a killer. She has seen what dreaming can do to a person. And she has seen the damage that dreamers can do. But that is nothing compared to the destruction that is about to be unleashed…

Tycke:
Maggie Stiefvater är en av mina favoritförfattare och jag har i stort sett älskat allt jag har läst av henne under de senaste åren. Call Down the Hawk är inget undantag. Det tog dock lång tid att läsa klart boken, mest beror det på att jag inte har fått sova ordentligt på en månad (eller ja, snarare ett år) och dels beror det på att denna, liksom Stiefvaters andra böcker, är långsam i början.

Med det sagt så blev den riktigt bra när man väl kom in i berättelsen. Som vanligt är språket magiskt vackert och karaktärerna fängslande. Jag älskar sättet författaren skriver på och hur starka men samtidigt trasiga hennes karaktärer är. Jag hade gärna velat se mer av The Raven Boys-gänget men förstår att denna är Ronans serie och inte en uppföljare i samma stuk.

Nykomlingarna Jordan och Carmen är båda väldigt komplexa. Istället för en intressant huvudroll så får vi istället tre stycken! Jag gillar också att man får läsa mer om bröderna Lynch och deras broderskap. De sista 50 sidorna var riktiga bladvändare och när boken tog slut ville jag direkt har mer. Suck, ibland så vet jag inte varför jag plågar mig själv genom att inte vänta med att läsa tills hela serien är utgiven.

Och just ja, det sägs att man kan läsa Call Down the Hawk UTAN att ha läst de fyra böckerna i The Raven Cycle men det är verkligen inget jag rekommenderar. Boken utspelar sig efter händelserna i TRC och man kan bli ganska så mycket spoilad/förvirrad om man inte har läst den föregående tetralogin.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag fattar inte riktigt det där med Niall Lynchs kopia. Så deras pappa är inte ”orginalet” utan en kopia som kan drömma? Och jag antar att Aurora är baserad på Mór Ó Corra. Hoppas att man får svar på detta i nästa bok.
  • Åh, hade velat se mer av Adam! Det känns lite konstigt att han prioritera skolan före Ronan, fast på ett sätt så känns det logiskt ändå. Ronan skulle hata att vara i vägen för Adams framtid och Adam vet det.
  • Vem är Bryde? Jag trodde att han skulle vara någon man kände igen men det verkade inte så. Gah, vill verkligen ha fortsättningen nu på en gång!
  • Så synd om Matthew när han fick veta att han är Ronans dröm. Och så häftigt att Lindenmere/Ronan skapade mardrömshundarna för att skydda bröderna.
 

Tags: , , ,

Leave a comment