RSS

Christine Riccio – Again, but Better

28 Feb

Att få en till chans att satsa på sitt livs kärlek.

Titel: Again, but Better
Författare: Christine Riccio
Sidantal: 373
Utgivningsår: 2019

Kort beskrivning:
20-åriga Shane reser till London för att försöka komma ut ur sin ensamma bubbla.

Tycke:
Denna var tyvärr inte min typ av bok. Den började okej men sen tröttnade jag på det “pratiga” språket och att 90% av innehållet beskriver vardagliga saker (typ vad som finns på hyllorna i affären, vad huvudrollen åt, hennes skol/jobb-uppgifter, vad hon läser, vad hennes vänner läser, vad de spelar för mobilspel, deras spontana resor, etc…). Det var som att läsa en ganska tråkig dagbok tills mitten av boken då en stor konflikt tog plats (som förresten kändes ganska framtvingad). Och sen helt plötsligt kom MAGI in i bilden… wut?

Okej, jag får väl skylla mig själv som inte har läst beskrivningen utan plockade upp denna bok enbart för att den var nominerad i fjolårets Goodreads Choice Award. Efter att ha läst klart boken så fattade jag att författaren är en känd booktuber med många fans, så det kanske inte är så konstigt att den blev nominerad.

Min största problem med berättelsen är väl att jag aldrig fattade varför huvudrollen Shane hade så svårt att skaffa vänner förut. Hon är en tjugoåring som känner ångest för att hon aldrig haft riktiga kompisar eller ens blivit kysst. Jag tänkte att hon skulle vara en introvert med dålig självkänsla men istället är hon supersocial, charmig, rolig, smart och passionerad. Jag får inte ekvationen att gå ihop.

Boken är även full med popkulturreferenser, först var det ganska kul, men sen blev det lite för mycket av det goda.

Jag gillade dock vissa av scenerna mellan Shane och Pilot, de hade bra kemi och var gulliga tillsammans.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag tyckte att tidsresandet ärligt talat var ganska löjlig och både Shane och Pilot verkade ta det så lätt. Och Shane är ju hur taskig mot sin pojkvän som helst, de har ändå varit ihop ett tag. Sen kanske det bara är jag, men om jag hade rest tillbaka i tiden så skulle jag ha satsat pengar på börsen/bitcoin och blivit asrik.
 

Tags: , ,

Leave a comment