RSS

Allt jag säger brukar vara sant… mer eller mindre

08 May

Ett härligt språk som flyter fram!

Titel: Allt jag säger är sant
Författare: Lisa Bjärbo
Sidantal: 234
Utgivningsår: 2012

Handling:

Alicia, 16 år och med ett självförtroende större än solen är flickan som gärna går sin egen väg. Efter att ha suttit fastlåst i skolans toalett kommer hon fram till insikten att hon inte längre vill plugga. Utan vidare hoppar hon av skolan och skaffar ett jobb på ett café. Som om det inte vore nog så flyttar hon även hemifrån och bosätter sig hos sin mormor istället. Alicia trivs som fisken i vattnet och har dessutom förälskat sig i en av cafeéts stamgäster. Livet leker för Alicia, men när leken övergår till allvar så blir det inte lika kul längre.

 

Omdöme:
Jag är riktigt imponerad och avundsjuk på Lisa Bjärbos fantastiska språk! Det är så lätt att bara ryckas med i flödet och sen kan man inte slita sig loss från boken. Jag skulle nog vilja påstå att Lisa Bjärbos språk är bland det bästa jag har stött på när det gäller svenska ungdomsböcker.

Berättarrösten är också väldigt bra, vilket kanske är ganska väntat eftersom hela boken handlar om hur Alicia upplever omvärlden. Den är skriven i förstaperson vilket gör att språket är nära knytet till berättarrösten. Så det är egentligen inget konstigt att jag älskar berättarrösten lika mycket som språket.

Okej, nog talat om språket och nu kommer vi till något som både är bokens styrka och svaghet: huvudkaraktären Alicia. Hon är en person som man antagligen älskar eller stör sig förskräckligt på, och i mitt fall så gör jag båda, fast det lutar sig mer åt det negativa. Jag tycker att hon är väldigt stark och modig som vågar gå emot strömmen och inte låter andra bestämma över hennes liv. Hon är superrolig och väldigt målmedveten. Ser hon något hon vill ha så gör hon allt för att få det, även om saken/personen i fråga tillhör någon annan. Jag önskar att jag kunde få lite av hennes självförtroende.

Och nu kommer vi till det sämsta med Alicia, hon är så himla egocentrisk! I stort sett så tycker hon att hela världen kretsar runt henne och hon bryr sig inte om andras känslor. Hon ser ner på andra som inte tycker som eller håller med henne. Och visst är det fräckt av henne att hoppa av skolan och börja jobba, men skolan finns faktiskt där av någon anledning. Det är ju inte så att hon har något bättre för sig, hon tycker helt enkelt att skolan är tråkig så hon ville inte plugga mer. Jobbet skaffade hon först när föräldrarna tjatade på henne. Hade hon hoppat av skolan för att hon vill satsa på att bli artist, konstnär eller något liknande som hon brinner för så okej. Men att hoppa av skolan för att det är tråkigt, nej, jag ser inget beundransvärt i det, snarare tycker jag att det är idiotiskt.

Av alla karaktärer så gillar jag mormorn bäst. Åh, vilken härlig gumma. Relationen mellan henne och Alicia är så fin. Isak lämnade tyvärr inget bra intryck på mig. Han var intressant i början men sen… ja, ska inte avslöja något men jag slutade i alla fall tycka om honom efter sidan 160.

Så ja, en bok med ett mycket härligt språk. Det här är andra boken jag läser av Bjärbo och jag gillar den här mer än hennes debutbok Det är så logiskt alla fattar utom du. Även om jag inte kom överens med alla karaktärer så tycker jag att boken är väldigt bra och vill absolut läsa mer av Lisa!

Berättarröst: +1
Språk: +1

Mest intressanta karaktär: Alicia
Bästa scen eller del: Spoiler [När Alicia upptäcker mormorn i badrummet]

Betyg: 7/10

 

Tags: , ,

4 responses to “Allt jag säger brukar vara sant… mer eller mindre

  1. Fia Filur

    May 8, 2012 at 20:44

    Åh vad lika vi tycker om den här boken! Fullkomligt älskar Lisas språk, det flyter perfekt och känns helt rätt! Jag gillade första halvan lite bättre, då tyckte jag fortfarande Alicia var cool, sen tröttnade jag lite på henne även om jag samtidigt kan förstå henne. Isak lämnade inget stort intryck förutom irritation … Om han varit med lite mer kanske jag hade kunnat tycka om honom lite bättre. Eventuellt.
    Men jag håller med dig, tycker den här är bättre än förra boken. Fast jag gillade första väldigt mycket med!

     
    • Anna - Boktycke

      May 8, 2012 at 20:51

      Isak usch, gillar honom inte alls för det han gjorde, och inte Alicia heller egentligen. Men eftersom man läser från Alicias synvinkel så har man lättare att gilla henne. Tycker även att Isak är lite för gammal för Alicia, iaf när han är 22+ (?) och hon bara är 16. Haha, jag reagerar på det här men tycker att det är okej när en 500år gammal vampyr/varulv/halvgud/älva/demon blir ihop med en 16årig tjej 🙂

       
      • Fia Filur

        May 8, 2012 at 22:41

        Jag tyckte att han verkade extremt omogen! Det känns som att hon kan komma undan med det eftersom hon är så ung, men jag fattar inte riktigt varför han hängde på liksom. Haha, den där åldersskillnaden stör mig också! 🙂
        Egentligen är det väl inget ovanligt att yngre tjejer blir ihop med äldre killar, det händer ju typ hela tiden överallt, men jag har alltid undrat vad man har gemensamt.
        När jag och mina kompisar var yngre och festade så fanns det ofta nån snubbe på 24+ som var med och jag tänkte alltid: Men gud människa, har du inget eget liv, eller? Festa med tonåringar, den grejen har man liksom redan gjort när man är 24-25 och man borde ha tröttnat för längesen! 🙂

         
      • Anna - Boktycke

        May 9, 2012 at 18:20

        Han satt väl där och pluggade fick jag för mig. Tjejer mognar ju snabbare än killar så det är ju inte konstigt att de har mer gemensamt med äldre killar än jämngamla. Men 6 år i ålderskillnad när man är 16 är liiiiiite för mycket tycker jag. Hade Alicia varit 18 och killen 24 skulle det inte ha gjort mig något, men 16 och 22 är jag lite känslig för.
        Haha, ja, man fattar ju inte varför det alltid finns en “gammal” snubbe på tonårsfester. Han kanske vill uppleva ungdomen på nytt 🙂 Eller så gillar han unga tjejer.

         

Leave a comment