RSS

Måste vara väldigt varmt bland en miljon solar

20 Dec

Jag har hittat en ny favoritserie!

A Million SunsTitel: A Million Suns
Författare: Beth Revis
Serie: Across the Universe #2
Sidantal:386
Utgivningsår: 2012

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handling:
16-årige Elder är numera ledaren på Godspeed och nu när befolkningen inte längre är neddrogade är det många som ifrågasätter hans auktoritet. Samtidigt får han reda på att skeppets energikälla har problem och snart kommer maten inte att räcka till. Folket blir argare för varje dag som går och det kommer inte att dröja länge förrän en revolution bryter loss. Under tiden som Elder försöker få ordning på skeppet är Amy upptagen med att knäcka ledtrådarna som Orion har lämnat kvar till henne. Och hon måste få reda på hans hemlighet snabbt innan tiden för skeppet rinner ut.

Omdöme:
Wow, här har vi verkligen en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig. Jag öppnade upp den vid 22:00 och tänkte att jag skulle läsa en halvtimme och sen gå och lägga mig. Det slutade med att jag satt uppe till nästan 01:00 för jag var bara tvungen att få reda på hur det slutade. Seriöst, om jag hade haft tredje boken till hands också så skulle jag förmodligen ha börjat läsa den på direkten. Och detta gjorde jag en vanlig onsdagskväll, det gick åt mycket concealer dagen därpå för att dölja påsarna under ögonen.

Andra boken i en trilogi har ju en tendens att vara en seg transsportsträcka men här var det spänning rakt igenom. Det var bara så lätt att leva sig in i situationen trots att jag aldrig har varit ombord på ett rymdskepp. Jag kände mig stressad på riktigt när revolutionen hotade att bryta loss och kände mig både nervös och irriterad varje gång någon ifrågasatte Elders ledarskap. Amys del när hon följde efter Orions ledtrådar var riktigt spännande och avslöjandet av vissa hemligheter fick mig att rysa.

I de flesta böcker jag har läst som handlar om en revolution så brukar man oftast följa rebellernas sida, här är det tvärtom och det är verkligen en annorlunda känsla. Jag tyckte att folket var så himla korkade som inte insåg hur hårt Elder jobbade utan bara skyllde allt på honom. Efter halva boken förstod jag verkligen varför ledarna hade drogat ner befolkningen och önskade nästan att Elder skulle göra samma sak för att få slut på eländet.

På tal om Elder så både störde jag mig på och tyckte om att han verkligen kändes som en tonårig ledare. Han är vilsen, arg och gör misstag. Jag hade väldigt gärna sett honom som mer karismatisk och självsäker men i så fall skulle han inte alls vara samma person. Amy var min favorit i den här boken. Hon var smart, modig men hade samtidigt sina brister hon med. På det hela taget så gillar jag karaktärerna.

Och nu kommer vi till det som jag tyckte var bokens största svaghet – trovärdigheten. Varför, varför, varför var du tvungen att tala i gåtor och lägger ut en massa ledtrådar Orion? Kunde du inte bara ha berättat om Godspeeds hemlighet för Amy och fått det överstökat. Visst, det är superspännande men samtidigt väldigt löjligt. Det är inte så att han tvingar Amy att gå igenom stora prövningar och hinner utvecklas på vägen så att hon kan hantera hemligheten bättre när hon väl få reda på den. Här behövde hon ju bara springa runt på skeppet och lösa klurigheter. Gud, varför kunde han inte bara berätta det på en gång?

På det hela taget tycker jag att det är en väldigt bra bok och Across the Universe är definitivt en ny favoritserie. Jag struntar i att omslagen inte passar ihop, jag måste ha den tredje boken direkt när den kommer ut!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Alltså, Doc är ju typ den sämsta ledtrådsförstöraren som finns. Om han nu vill hindra Amy och Elder från att hitta svaret kunde han väl ha döljt Orions spår bättre. Vilket halvtaskigt jobb han gör.
  • Jag trodde att det var antingen tjejen eller doktorn som var den skyldiga, tänkte faktiskt inte på att de samarbetade.

 

Handling: +1
Spänning: +1
Tvister: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +0,5
Ologiska saker: -1

Mest intressanta karaktär: Amy
Bästa scen eller del: Slutet

B9.5Betyg: 9/10

 Andra delar i serien:
1. Across the Universe
2. A Million Suns
3. Shades of Earth

 

Tags: , , ,

4 responses to “Måste vara väldigt varmt bland en miljon solar

  1. Ella

    December 20, 2012 at 17:35

    Åh den låter bra, blev en impulsbeställning från Adlibris på första delen….

     
    • Anna - Boktycke

      December 20, 2012 at 19:03

      Haha, hoppas att du kommer att gilla den lika mycket som jag gör! 🙂

       
  2. Rebecca

    December 20, 2012 at 18:51

    Ojdå, uppföljaren verkar vara riktigt bra ju 🙂

     
  3. Sara - en bokblogg

    December 20, 2012 at 21:15

    Sv: Ja! Beautiful Disaster är verkligen jättebra! Längtar väääldigt mycket efter nästa del! 🙂

     

Leave a comment