RSS

Zombierna på andra sidan staden

17 Dec

Sista  boken i zombieserien med mycket mer romans än zombier.

Den mörka stadenTitel: Den mörka staden (eng. The Dark and Hollow Places)
Författare: Carrie Ryan
Serie: The Forest of Hands and Teeth #3
Sidantal: 393
Utgivningsår: 2013 (original 2011)

Obs! Spoilers från föregående delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Annah har klarat sig ensamt i tre är sedan Elias lämnade henne för att sälla sig till Rekryterna. Hennes enda hopp är att han en dag ska komma tillbaka och återförenas med henne. Men när staden invaderas av tusentals zombier och mannen som räddar henne är en främling vid namn Catcher som verkar känna igen henne. Det var början på mardrömmen, Annah får snart lära sig att hennes tvillingsyster Abigail är vid livet, vacker och hel till skillnad från henne. Hon träffar på Elias igen, men han är inte samma person längre för han är upp över ögonen förälskad i Abigail. Annah har många gånger drömt om att få återse Elias och Abigail, men inte kunde hon ana att hennes drömmar skulle slå igenom, och inte på det här sättet.

Tycke:
The Forest of Hands and Teeth är för mig den vemodiga serien som innehåller mer kärlek än zombiebett. Klarar den sista boken i serien att leva upp till förväntningen? Svaret är ja!

Annah måste vara min favorit bland de tre kvinnliga huvudroller vi har stött på. Hon är modig, hon är bitter, hon är trasig och hon är faktiskt ganska så kickass. Ibland så blev hon lite väl deppig för min smak men för det mesta så gillar jag henne. Elias gillar jag inte särskilt mycket från förra boken och mitt intryck av honom förbättrades tyvärr inte genom boken. Däremot så gillar jag Catcher mycket mer än innan. Hans immunitet har gjort honom till en riktigt intressant karaktär.

Precis som sina föregångare innehåller det mycket känslor och kärlek(svelande). Det var jag dock beredd på så det gjorde inte så mycket. Jag har även lättare att förlåta snabba blixtförälskelser i zombieböcker. Om man vet att kan dö redan imorgon så tror jag nog att man inte är lika kräsen och handlar mycket mer på impuls än förnuft.

Stämningen är bra liksom språket. Tycker även att handlingen, speciellt slutet är rätt spännande. På det hela taget så tycker jag att det är ett bra avslut till en bra serie.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Hatar verkligen rekryterna, de är ju värre monster än zombierna! Fattar ärligt talat inte hur Ox och dem tänker när de pressar Annah, Elias och Gabry så himla hårt. Om de nu vill att Catcher ska jobba för dem så kan de väl behandla dem bättre? Det är minsann rätt åt dem att de dör.
  • Himla snabbt Annah blev kär i Catcher. Speciellt om hon ska ha varit förälskat i Elias så länge. Men ja, Catcher kanske är hennes rebound? J
  • Gillar slutet. Kanske lite väl lyckligt men det tycker jag att dem förtjänar! Hela slutet med tunnelbanan var spännande.

Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Anna och Catcher
Bästa scen eller del: Slutet

Andra böcker som jag kom att tänka på:
Enclave av Ann Aguirre – Zombier i tunnelbanan

Rekommenderar för:
För er som vill avsluta serien och även för er som vill ha mycket romans i era zombieböcker.

Rekommenderar inte för:
Gillar ni inte bittra huvudroller som blir kär väldigt snabbt så undvik den här.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. De vassa tändernas skog (eng. The Forest of Hands and Teeth)
2. De dödas strand (eng. The Dead-Tossed Waves)
3. Den mörka staden (eng. The Dark and Hollow Places)

Extraböcker:
0.4. What Once We Feared
0.5. Hare Moon
Novellsamling – The Dead and Empty World

 

2 responses to “Zombierna på andra sidan staden

  1. stina liffner

    January 22, 2014 at 21:42

    Var Mary med i den här boken?

     

Leave a comment