RSS

Fängslad i en labyrint

09 Oct

Ett gäng pojkar, en gigantisk labyrint och dödliga monster, kampen för överlevnad har börjat.

Titel: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner 1
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2010

Handling:
Det enda Thomas kan minnas när han vaknar är förnamnet. Utan några andra personliga minnen åker han i en hiss som till slut stannar, och han hamnar på ett ställe som kallas The Glade. Det finns andra pojkar där, tonåringar som välkomnar och ger order åt honom. Thomas lär sig snabbt att The Glade är mittpunkten i en kolossal labyrint som ändrar sig varje natt. Utanför finns hemska monster som dödar allt de kommer åt. Någon har fångat pojkarna, raderat deras minnen och kastat in dem i labyrinten. Vill han överleva måste han följa regler och aldrig lämna The Glade. Men Thomas känner en oförklarlig dragning till labyrinten, och han har en märklig känsla av att han har varit här förut.

Omdöme:
Jag har hört att boken är bra och wow, det är den verkligen. Den är mörk och fullständigt packad med spänning. Det finns så många frågor kring labyrinten och det är så lätt att leva sig in i historien, man känner desperationen och faran, men man känner även hopp och nyfikenhet.

Thomas är en väldigt bra karaktär. Han är smart, modig och atletisk. Han är väldigt kompetent i det han gör och man vill genast bli hans bästa vän (speciellt om man är fast i en labyrint). Redan från början vet man att det är något speciellt med honom och man måste bara ta reda på vem han egentligen är. Minho och Newt gillade jag väldigt mycket också, speciellt Newt. Han hatar ledarposition men sanningen är att han är en suverän ledare. Precis som Thomas är de väldigt duktiga i det de gör och man det är så lätt att tycka om dem.

Labyrinten och varför killarna har hamnat i den är det stora mysteriet genom boken. Och det är helt omöjligt att inte ryckas med av spänningen när de utforskar och försöker lösa gåtan med deras fängelse. Det händer mycket i boken och man märker inte ens att tiden går. Det är alltid något på gång och berättelsen blir aldrig tråkig. Det sista jag gjorde innan jag la mig var att läsa boken och det första jag gjorde när jag vaknade var att plocka upp den igen.

The Maze Runner är en väldigt väldigt bra bok och jag tvivlar inte på att den skulle göra sig utmärkt som film också. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli en film (vad jag vet så finns intresset) för det skulle bli väldigt häftigt att se The Glade och monstren på bild. Jag hade egentligen tänkt vänta med en ny bokbeställning men efter att ha läst denna var jag tvungen att klicka hem andra boken, The Scorch Trials, direkt!

Karaktärer: +1
Berättarröst:+1
Spänning: +1
Handling: +1
Språk: +0,5

Betyg: 9,5/10

Andra delar i serien:
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

15 responses to “Fängslad i en labyrint

  1. Andrea :D

    October 9, 2011 at 17:57

    Låter som en intressant bok!
    Den skulle inte vara läskig eller något sånt för en elvaåring(eller egentligen beror det ju på hur man är..)

     
    • Anna - Boktycke

      October 9, 2011 at 21:42

      Jag tyckte inte att den var läskig alls men som du säger så beror det väl på hur känslig man är som person.

       
      • Andrea :D

        October 10, 2011 at 14:14

        Ah,då så!
        Jag är inte särskilt känslig men om jag skulle bli rädd så är det bara att stänga igen boken ett tag!

         
  2. we - bookfrenzy

    October 9, 2011 at 18:02

    Åh, hoppas den blir översatt!

     
  3. Pia

    October 9, 2011 at 18:07

    Definitivt en av de top 3 bästa böckerna jag någonsin läst ❤

     
  4. Lisa

    October 9, 2011 at 19:09

    Jag måste vara den ända som inte tyckte boken var sådär överdrivet bra, haha. Visst den var rätt så spännande med jag tyckte Thomas var så oerhört tråkig.. Dessutom ogillade jag slutet starkt.

     
  5. Linnea (@BokNeas)

    October 9, 2011 at 19:43

    En av de bästa böcker som någonsin skrivits! 😀

     
  6. Fia Filur

    October 9, 2011 at 21:25

    Den låter spännande! Känns lite som Hungerspelen i annan miljö på ett annat sätt. Men är det meningen att de ska stanna i labyrinten för evigt? Är det enda målet att överleva? Kan man inte “vinna” på något sätt och ta sig därifrån?

     
    • Anna - Boktycke

      October 9, 2011 at 21:44

      Killarna vet inte vad målet är eller varför de har hamnat där. De är arga på personerna som har stängt in dem där och försöker ta sig ut. Ah, kan inte avslöja för mycket, du får läsa den ^^

       
      • Fia Filur

        October 9, 2011 at 22:54

        Okej, låter som en häftig bok! Som en gåta att lösa under tiden man läser. Är det en serie? Hur många böcker finns det? Hoppas att den kommer på svenska.

         
      • Anna - Boktycke

        October 9, 2011 at 22:58

        Det är en trilogi och den sista delen släpps nästa vecka. Hoppas också att den kommer på svenska. Är förvånad över att inget svenskt förlag har nappat på den än.

         
  7. Anna

    October 9, 2011 at 22:04

    Åh den här boken tycker jag om! 😀

     
  8. Johanna

    October 10, 2011 at 13:41

    Måste bara säga att jag är så glad att jag hittat hit! Har inte varit in på din blogg förut men har nu läst mig igenom flera månader bakåt i tiden! Älskar när du skriver om nya boksläpp! Det kliar i fingrarna efter att få beställa hem nya böcker nu!
    Tack för en fantastisk blogg!

    Boken här ovan är ett exempel på en bok jag är glad att jag nu inte har missat. Ska beställas inom kort!

     
    • Anna - Boktycke

      October 10, 2011 at 17:04

      Vad kul att du gillar bloggen! På tal om nya boksläpp så ska jag lägga upp veckans lista alldeles strax ^^

       
  9. mii (BooksULike)

    October 11, 2011 at 19:55

    Hej! är inte direkt personen som kommenterar, men har följt din blogg ett tag! 🙂
    Tycker boken “Deadly Cool” verkar bra ;))<3

    Btw; har jag blivit ganska inspererad av din blogg och har bestämt mig för att starta en blogg själv! 😀 Kan du snälla kolla in den? 😛

     

Leave a comment