RSS

En bokbloggerska som huvudroll…

14 Nov

… går definitivt hem hos mig.

Titel: Obsidian
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #1
Sidantal: 335 + bonuskapitel från Daemons PoV
Utgivningsår: 2011

Handling:

När bokbloggerskan Kat flyttar med sin mor till en liten stad mitt ute i ingenstans trodde hon det var slutet på hennes sociala liv. Men så blir hon kompis med sin granne Dee och träffar på hennes superheta bror, Daemon. Trots att han är en arrogant idiot så dras Kat motvilligt till honom och ju mer hon umgås med syskonen desto fler konstigheter hittar hon hos dem. T.ex. så verkar alla i staden vara rädda för syskonen och Daemon rör sig ibland onaturligt snabbt. Inom kort vänds Kats liv upp och ner och hennes liv befinner sig i fara.

 

Omdöme:
Från början så trodde jag att den här boken skulle vara en typisk paranormal romance så jag har inte varit särskilt intresserad av den. Men så fick jag se att Petra har gett den här boken fullpott och jag blev väldigt nyfiken. Nu efter att ha läst den så kan jag bara tacka Petra för tipset!

För det första, Kat är en bokbloggerska! Wohoo, även om själva bloggen knappt tar plats i historien så älskar jag alla de gånger hon nämner bloggen. T.ex. att hon gör Waiting on Wednesday-inlägg (blev till och med lite sugen själv att börja med de inläggen) och spelar in bookhauls. Hon blir glad av kommentarer och nya följare och jag känner igen mig själv till 100% där. Med en sådan älskvärd huvudroll är det svårt att inte tycka om boken.

Daemon *dregel*. Från början kändes han som den typiska superheta bad boy kärleksintresset men inom kort så fattar man att han faktiskt har en personlighet. Hans kaxiga stil skulle förmodligen ha gått mig på nerverna ifall jag hade känt honom på riktigt men nu gillar jag honom skarpt. Vissa av dialogerna mellan honom och Kat är bara så hysteriskt roliga och sarkastiska att jag satt och flinade som en idiot.

Handlingen tycker jag i sig inte är så superspecial. Alldaglig tjej träffar på en kille som inte visar sig vara människa och nu är fienden efter henne. Men Armentrout har fått till karaktärerna så bra att man inte bryr sig ett dugg om att det är en handling som man har sett förr. Är det något jag tycker är negativ med boken så är det väl att kärleksvelandet mellan Kat och Daemon kunde ibland kännas lite överdrivet och man bara satt och väntade på att de skulle fatta att de var kära i varandra.

Vad jag vet nu så är minst fyra böcker till planerade i serien och jag tänker läsa alla. Kan verkligen inte få nog av Kat och Daemon!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Dialoger: +0,5

Mest intressanta karaktär: Daemon
Bästa scen eller del: Alla scener där Kat och Daemon slänger ur sig flörtiga och dräpande repliker mot varandra. Exempel nedan.
Minnesvärt citat: ”I checked out your blog.”
Oh. Dear. Baby. Jesus. How did he find ut? Wait. More importantly was the fact that he had found it. Was my blog now Googleable? That was awesomesauce with an extra heaping of sauce. “Stalking me again, I see. Do I need to get a restraining order?”
“In your dreams, Kitten.” He smirked. ”Oh wait, I’m already starring in those, aren’t I?”
I rolled my eyes. “Nightmares, Daemon. Nightmares.”

Andra böcker som jag kom att tänka på:
I am Number Four av Pittcaus Lore – Liten spoiler [Båda handlar om aliens med övernaturliga krafter som tar tillflykt på jorden och jagas av en annan alienras.]

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Obsidian
2. Onyx
3. Opal
4. Origin
5. Opposition

Extraböcker:
0.5. Shadows

 

Tags: , , ,

11 responses to “En bokbloggerska som huvudroll…

  1. Ebba

    November 14, 2012 at 17:47

    Är inget jättefan av romance böcker med den här låter intressant, hon är ju liksom bokbloggare! ^^

     
  2. Lucy

    November 14, 2012 at 18:02

    Åh, vad den verkar härlig! 😀

     
  3. maddie

    November 14, 2012 at 18:10

    sjukt sugen på att läsa den är! 🙂

     
  4. Ebba

    November 14, 2012 at 21:28

    Verkar riktigt roligt! Kanske borde man köpa den ^^

     
  5. Boktjuven/ingerun

    November 14, 2012 at 22:04

    Ja kul att hon är en bokbloggare!

     
  6. Cecilia

    November 14, 2012 at 23:22

    Ooh den här verkar intressant!

     
  7. Petra

    November 15, 2012 at 11:11

    Vad roligt att du gillade den! 🙂

     
  8. Bokomaten

    November 15, 2012 at 12:42

    Wohooo!! Vilket tips! Guilty bokbloggarpleasure! MÅSTE man ju bara kolla in helt enkelt!

     
  9. Mimsan

    November 15, 2012 at 16:32

    Har bara varit smått intresserad av den här tidigare. Nu när jag fick reda på att huvudrollen bokbloggar bara MÅSTE jag ha den! 😉

     
  10. Mel

    February 20, 2013 at 13:52

    Gillade Obsidian, men uppskattade Onyx ännu mer =D älskar deras förhållande, och det kändes både mer allvarligt och komiskt i bok nummer 2. Har tredje boken här hemma och jag läntar såååå tills jag ska läsa den!
    PS: det märks ännu bättre i Onyx att hon bokbloggar, i första boken nämns det ju typ bara lite snabbt =)

     
    • Anna - Boktycke

      February 20, 2013 at 18:01

      Åh, det låter ju hur bra som helst. Ska genast flytta upp Onyx i läsprioriteringslistan 🙂

       

Leave a comment