RSS

Efter lugnet kommer stormen i Morganville

15 Nov

Det är aldrig lugn och ro i vampyrstaden.

Titel: Fade Out
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #7
Sidantal: 345
Utgivningsår: 2009

(Obs, spoilers för tidigare böcker kan förekomma i handlingen)

Handling:
Efter att ha besegrat Bishop och Amelia har tagit över makten i Morganville så trodde Claire att hon äntligen skulle få lite lugn och ro. Hon hade knappast räknat med att hennes bästis Eve överger henne för den tuffa gothtjejen Kim som även har varit Shanes flickvän för i tiden. Inte bättre blir det när Kim visar sig fortfarande vara förtjust i Shane och bitchig mot Claire. Och på tal om svartsjuka så är Myrnins gamla assistent Ada, numera en dator, inte så förtjust i Claire och försöker då och då att döda henne. Nej, livet är aldrig lugnt i Morganville… och det verkar bara bli värre.

Omdöme:
Då har man läst den sjunde boken och ändå har jag inte ens avverkat hälften av böckerna i den här serien. Förra boken kändes väldigt avslutande och jag var väldigt nyfiken på vad Caine skulle hitta på med resten av böckerna. Fade Out startar igång en ny tråd och författaren gjorde mig inte alls besviken.

Jag gillar verkligen hur Caine har fått till sina karaktärer. Claires berättarröst är riktigt bra och som läsare kände jag verkligen med henne. Det är riktigt imponerande hur mycket hon har utvecklat. Det bästa är att karaktärsutvecklingen är subtil och författaren skriker dig inte rakt i ansiktet om hur mycket huvudrollen har växt. Det är när läsaren själv tänker efter och jämför Claire från första boken med den hon har blivit nu som man märker skillnaden.

Den nya karaktären Kim är riktig jobbig och jag förstår varför Claire avskyr henne till 100%. Tycker även att Eve är störig när hon hela tiden ställer sig på Kims sida och bråkar med Micheal som gör det enda vettiga. Ett litet tag trodde jag att det skulle bli något mellan Claire och Micheal för att både Shane och Eve var så tröga när det gällde Kim. Myrnin gillade jag riktigt mycket i den här boken. Men vet aldrig var man har honom och hans fashion-sense verkar hur grym som helst🙂

Handlingsmässigt så tycker jag att boken var underhållande rakt igenom. Jättespännande kan jag inte säga att den var men jag var hela tiden sugen på att läsa vidare vilket jag inte brukar känna med böckerna i den här serien. Kanske beror det på att jag numera känner mig hemmastadd i Morganville och trivs med att bara läsa om hur Claire har det i skolan och hennes lektioner med Myrnin. Tänkte bara ha boken som pendelbok men det slutade med att jag läste ut den hemma.

Så ja, Morganville är en serie som börjar växa i mina ögon. Jag tyckte bok 2-5 var en aning sega och händelselösa men i de två senaste böckerna har varit ändring på det. Fortsätter det att förbättras i samma takt så kommer jag nog att gilla den här serien riktigt mycket.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Myrnin
Bästa scen eller del: Spoiler [När de kom på att Kim hade smygfilmat dem]
Minnesvärt citat: (Claire) ”So who sent you a bomb?”
(Myrnin) He shrugged. “Eh, it was so long ago. Might have been Klaus. But I might have actually sent it to myself. I’m not always that rational, you know.”

Betyg: 7/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickors dans)
3. Midnight Alley
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

2 responses to “Efter lugnet kommer stormen i Morganville

  1. amber

    December 30, 2012 at 13:14

    hej jag tycker väligt mycket om din blogg och tycker också väldigt mycket om morganville serien och undrar om du vet i fall alla dellar kommer komma ut på svenska det skulle underlätta en hel del för mig

     
    • Anna - Boktycke

      December 30, 2012 at 13:39

      Åh tack, vad kul att höra🙂
      I Sverige så är det förlaget Styxx Fantasy som har hand om utgivningen av Morganville-serien. Jag vet inte hur många böcker de har köpt rättigheter till men jag skulle gissa att så länge serien säljer bra i Sverige så kommer de att ge ut hela. Men det bästa är att maila dem och fråga så blir det inga missförstånd. Här har du deras kontaktsida: http://styxxfantasy.se/kontakt.html

       

Leave a Reply

 
