RSS

Fyra noveller om Four

23 Oct

Perfekt för alla Divergent-fans!

FourTitel: Four
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #0.1 – 0.4
Sidantal: 206
Utgivningsår: 2014

Handling:
4 noveller från Fours perspektiv.

Tycke:
Samlingsromanen med novellerna från Fours synvinkel är här! Det var ju ett tag sen jag läste ut Allegiant så det var väldigt trevligt att återvända till Divergent-världen och hälsa på i Dauntless-grottorna. Kort sagt så får man läsa om varför Four bytte falang och hur hans tid som novis var. Man fick även läsa ett flertals scener ur Divergent fast med hans synvinkel istället. Åh, han och Tris i skräcklandskapet. *Swoon*

Jag tror faktiskt att jag skulle ha gillat den här boken mer om jag hade läst den innan Allegiant. Four sjönk en del i mina ögon i sista boken plus man fick ju läsa ur hans berättarröst redan där. I och med att novellerna behandlar Fours bakgrund så är de inte heller så spännande eftersom man redan vet hur det kommer att sluta.

Vad jag däremot gillar stark är stämningen och att man fick träffa så många saknade och älskvärda karaktärer igen. Veronica Roth har lyckats bra med Fours berättarröst och den känns så äkta. Att läsa novellerna är som att komma till en mysig hemmafest hos en kompis man inte ha träffat på ett bra tag. Även om handlingen är mörk och dyster så känns det ändå trevligt på något sätt.

Sammanfattat så är den här boken ett måste för alla Divergent-fans. )

Mest intressanta karaktär: Four
Bästa scen eller del: Skräcklandskapet

Rekommenderar för:
Ni som har läst Divergent och Insurgent och tycker om dem.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte har läst någon del ur serien.

B7Betyg: 7/10

Andra delar i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

Extraböcker:
Four

 

Tags: , ,

9 responses to “Fyra noveller om Four

  1. stina liffner

    October 23, 2014 at 17:52

    Jag tyckte om novellen väldigt mycket men jag håller med om att man skulle fått en bättre bild av Four om man läst den innan allegit

     
  2. Klara

    October 23, 2014 at 18:44

    Jag tyckte det var en bra novellsamling! Glad att jag läste den före Allegiant! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 24, 2014 at 08:46

      Önskar att jag hade gjort det också! Tror att jag skulle ha gillat den mer då.

       
  3. Lena

    October 24, 2014 at 18:55

    Har tänkt att läsa Four snart, innan jag läser Allegiant.

     
  4. Liza

    October 25, 2014 at 03:25

    Hej Anna ! Jag har nominerat dig på min blogg, hoppas du inte gjort den redan 🙂 trevlig helg !

     
  5. annasbokbord

    October 27, 2014 at 08:40

    Tror också att man kanske gillar denna mest om man läser den innan den sista men efter den första. Men ändå mycket bra tyckte jag.

     
  6. Malin Ankardal

    April 17, 2016 at 18:58

    Har precis läst klart Divergent. När rekommenderar du att man läser den här novellsamlingen? Före eller efter man läst klart triologin? Du skriver före Allegiant, men är det ok/bra även redan före Insurgent?

     
    • Anna - Boktycke

      April 18, 2016 at 16:28

      Hej! Om jag ska vara helt ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg vad alla noveller handlade om. Det kanske finns något litet spoiler för Insurgent men jag tror inte det. Du kan säkert läsa novellsamlingen nu 🙂

       

Leave a comment