RSS

Månadsrapport Januari 2015

31 Jan

Redan dags för årets första månadsrapport! Här ser ni vad jag har läst och sett under januari.

Månadsrapport januari 2015

Antal lästa böcker: 15
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 2
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier: 2

Januari har verkligen varit en suverän läsmånad. I år har jag ju lovat mig själv att bara läsa böcker jag själv är intresserad av och det har verkligen gett resultat. I stort sett så har jag bara gillat allt som jag har läst. Hela två böcker fick betyget 9 vilket säger en del om hur bra läsningen har varit 🙂

Bästa bok: Rött Uppror av Pierce Brown och UnDivided av Neal Shusterman
Så himla bra båda två. Den ena är en fantastisk seriestart och den andra är en enastående serieavslutning. Båda fick mig att skratta och berörde mig till tårarna.

Bästa överraskning: The Night Circus
Trodde inte att jag skulle gilla den lika mycket som jag gjorde. Älskar språket och stämningen samt att man aldrig riktigt visste vart berättelsen var på väg.

Största besvikelse: Apollyon av Jennifer L. Armentrout
Har gjort en minimaraton på den här serien under januari och det kanske är därför jag är besviken på den här boken, lite för mycket av det goda liksom. Gillar ju de andra böckerna i serien men den här tyckte jag mest var seg.

Skrattat mest åt: Jackaby
Gråtit mest till: All the Bright Places (herregud, så många fällda tårar!)
Beundrat mest omslaget tillThe Night Circus
Finaste kärleksförhållande: Celia och Marco i The Night Circus
Finaste icke-romantisk-förhållande: Darrow och hans gäng i Rött Uppror

Skrivandet:
Fastnade på ett och satte igång med planering inför en annan. Planeringen har gått riktigt bra faktiskt. Har nu bara ett par delar kvar och hoppas kunna påbörja själva skrivandet i februari!

___________________________________________________________

Avslutade anime

Kuroko no Basket 2

Kuroko no Basket Säsong 2 (25 avsnitt)
Haha, allting är ännu mer överdriven i den här säsongen. T.ex. att huvudrollen kan göra sina medspelare “osynliga” på planen. Och det roliga är ju att de försöker förklara det med fysik men det är ju helt omöjligt. Väldigt långa matcher men ändå underhållande. Ska definitivt se tredje säsongen och se om de vinner turneringen eller inte.

Tokyo Ghoul

Tokyo Ghoul Säsong 1 (13 avsnitt)
Ojoj, vilken överraskning. Jag blev intresserad av den här på grund av alla fina fan arts jag har sett på diverse forum och när min kusin rekommenderade den så började jag att titta… och tog mig igenom de tretton avsnitten på två dagar. Gillar verkligen ritstilen och karaktärerna. Jag älskar ju karaktärer som varken är helonda eller helgoda och det har den här serien verkligen lyckats med. Finns flera väldigt bra scener som verkligen få en att tänka efter vem som har rätt och vem som har fel. Det enda klagomålet jag har är att serien är alldeles för kort, takten en aning för snabb och slutet är en cliffhanger. Så därför kastade jag mig direkt över mangaversionen när jag såg klart animen.

___________________________________________________________

Avslutade manga

tokyo-ghoul manga

Tokyo Ghoul Volume 1-14
Som sagt så kastade jag mig över mangan så fort jag hade sett klart animen som täckte cirka vol 1-7 av mangan. Mangaversionen är mycket djupare än animen och nu fick karaktärerna mycket bättre bakgrundshistorier. Tycker även om Kanekis inre monologer som man inte fick se särskilt mycket av i animen. Speciellt i slutet av kapitel 1 då han tänkte:

I’m not the protagonist of a novel or anything…
I’m a college student who likes to read like you could find anywhere…
But.. if, for argument’s sake, you were to write a story with me as the main character
… It would certainly be…
a tragedy.”

Detta tillsammans med bilderna på när han vaknar upp i sjukhuset är så himla berörande, fick verkligen rysningar. Och ja, Kaneki är mycket riktigt en av de mest tragiska huvudrollerna jag känner till.

Men herregud… SLUTET!!! Det rättare sagt, bristen på slut! Tårarna bara rann och jag kän inte fatta att det stod “No more chapters”. Det slutar ju liksom mitt i en cliffhanger. Gahh, varför gör man så?!! Även om jag vet att det finns en uppföljande ny serie så tror jag inte att den kommer att handla om samma karaktärer och det känns bara så tragiskt och elakt att inte få läsa mer om Kaneki och hans kamp med att balansera mänskligheten och monstret inuti honom.

___________________________________________________________

Avslutade tv-serier

Buffy s4
Buffy the Vampire Slayer Säsong 4 (Avsnitt 1-22)
Tagit lång tid att titta igenom säsongen för att den var ärligt talat rätt tråkig. Det var rätt spännande med Initiative-delen men annars är det för mycket kommunikationsproblem och utfyllnadsavsnitt. Speciellt sista avsnittet kändes så konstigt. De första episoderna var en aning plågsamma att se då Buffy var helt vilse och gled ifrån sina vänner. Hon ska ju vara en Slayer, det kändes inte alls som hennes osäkerhet gick ihop med hennes personlighet i de tidigare säsongerna. Gillar Spike i den här säsongen dock 🙂

___________________________________________________________

Bokrelaterade filmer

Gone GIrl
Gone Girl baserad på Gone Girl
Ändrat en del från boken men i överlag en bra filmatisering. Gillar skådespeleriet. Svårt att se Neil Patrick Harris som en seriös person för jag kan bara se honom som Barney från How I Met Your Mother haha.
Tyckte ändå att filmen var spännande trots att jag redan har läst boken och visste hur det hela låg till.

 
11 Comments

Posted by on January 31, 2015 in Läsvanor, Månadsrapport

 

11 responses to “Månadsrapport Januari 2015

  1. Cecilia

    January 31, 2015 at 16:49

    Visst är det härligt när det bara går uppåt för läsningen? 😀 Hade samma sak nu i januari och jag kan bara hoppas på att februari blir lika bra! 🙂

     
  2. Klara

    January 31, 2015 at 17:33

    Tyckte du om Systrars öde? 🙂

     
  3. Veronica A.

    January 31, 2015 at 18:10

    Håller med dig om Neil Patrick Harris, det är svårt att ta han seriöst, men tycker ändå att han gjorde ett bra jobb i gone girl 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 31, 2015 at 20:41

      Jag tänkte hela tiden på att tjejen kommer snart att hitta hans playbook och samling av erotiska filmer :p

       
  4. MonsterSteffa

    January 31, 2015 at 21:19

    Säsong 5 av Buffy är roligare ^^ Och gillar du Spike, kommer du gilla resten av Buffy! 😀

     
  5. frida

    January 31, 2015 at 22:54

    Jag håller på att läsa Rött Uppror nu och den verkar vädligt lovande! Ska snart läsa Undivided oxå, ska bli spännande att se hur den slutar!!

     
  6. Carro

    February 1, 2015 at 13:29

    Rött uppror ska jag också försöka läsa snart! 🙂

     
  7. stina liffner

    February 1, 2015 at 13:34

    15 böcker är verkligen inte dåligt, bra!

    Ps har en fråga vet du om det finns några Tidningar för undomar som tar emot noveller/berättelser)

     
    • Anna - Boktycke

      February 1, 2015 at 15:34

      Känner tyvärr inte till några ungdomstidningar som tar emot noveller :/

       

Leave a comment