RSS

A till Ö undersökning

24 Aug

Emilie tipsade mig om den här roliga enkäten från The Perpetual Page-Turner som är en “A-Z”-enkät med bokiga frågor. Eftersom jag skriver på svenska så la jag även till frågorna Å-Ö. Här har ni min version av listan 🙂

Author you’ve read the most books from:
Tacka vet jag Goodreads som håller koll på detta åt mig 🙂

Mest lästa författare

Best Sequel Ever:
Hmm, kollar man på mina betyg så lär det bli Wolfsbane av Andrea Cremer, läste den dock för 2 år sedan så jag tror faktiskt inte att jag skulle ha gett den ett lika högt betyg ifall jag skulle ha läst den idag.

Currently Reading:
Enders Spel av Orson Scott Card. Åh, älskar att läsa om genier! Har lite svårt med berättarrösten och trovärdigheten men annars så gillar jag den.

Drink of Choice While Reading:
Te! Vanligt vatten går också bra. Oftast när jag är helt inne i en bok så glömmer jag ändå bort att dricka.

E-reader or Physical Book?
Även om jag börjar gilla e-böcker mer och mer så finns det ändå inget bättre än att bläddra i en riktig bok.

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Vet inte om vi skulle ha blivit tillsammans men jag skulle definitivt inte tacka nej till St. Clair från Anna and the French Kiss. Mitt namn nämns ju ändå i titeln så det passar ju perfekt :p

Glad You Gave This Book A Chance:
Eleanor & Park som jag läste för inte så länge sen! Trodde inte att det skulle vara min typ av bok men jag tokgillar den!

Hidden Gem Book:
Jag säger väl mitt vanliga svar: I am not a serial killer av Dan Wells. Vet dock att den här boken inte passar alla så läs på egen risk. Jag har faktiskt inte recenserat den så jag borde väl läsa om boken och göra det.

Important Moment in your Reading Life:
När jag startade Boktycke. Trodde aldrig att det skulle bli så kul att bokblogga och att jag skulle få så många läsare. Att hitta andra att diskutera böcker med har verkligen förändrat mitt liv 🙂

Just Finished:
Asunder av Jodi Meadows. Varför måste böckerna alltid sluta när de är som mest spännande?!

Kinds of Books You Won’t Read:
Biografier och memoarer är verkligen inte min grej. Sen är jag inte så förtjust i deckare som fokuserar på relationsdrama istället för fallet heller.

Longest Book You’ve Read:
Utan tvekan Gone with the Wind på nästan 1500 sidor!

Major book hangover because of:
The Fault in Our Stars av John Green. Var helt förstörd i flera dagar efteråt när jag hade läst klart boken.

Number of Bookcases You Own:
4 stycken. Men det är bara 1 som är en “ren” bokhylla. Resten har en massa krimskrams.

One Book You Have Read Multiple Times:
Jag brukar inte läsa om böckern men Narnia-böckerna läste jag om hela tiden när jag var liten.

Preferred Place To Read:
På balkongen när det är varmt ute. Annars är det soffan eller sängen som gäller.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Den här var svår, jag brukar inte lägga märke till citat men den senaste som jag verkligen gillade är från Gone with the Wind. “Until you’ve lost your reputation, you never realize what a burden it was or what freedom really is.” Mycket av boken handlar om rykten och heder så det här citatet passar verkligen in.

Reading Regret:
Hm… att jag inte läste mer när jag var student? Har faktiskt inte så mycket jag ångrar mig över men då jag pluggade i högskolan läste jag kanske bara en bok varannan månad.

Series You Started And Need To Finish(all books are out in series):
Last Survivors av Susan Beth Pfeffer. Älskar ju första boken så jag fattar inte själv varför jag inte har läst klart hela serien än.

Three of your All-Time Favorite Books:
Ojoj, svår fråga men jag säger: The Hunger Games, I am not a serial killer och Unspoken.

Unapologetic Fangirl For:
Unspoken för den är helt perfekt för mig.

Very Excited For This Release More Than All The Others:
Untold som är fortsättningen på Unspoken. Och den kommer ut nästa vecka!!!

Worst Bookish Habit:
Att jag köper och lånar hem alldeles för många böcker. Har nu tillräckligt med olästa böcker för hela året ut men jag väntar ändå på ett par bokpaket…

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
Det blir Heist Society av Ally Carter

Your latest book purchase:
Kika in på det här inlägget om ni vill veta det 🙂

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
Enders Spel som jag läste till klockan 1 på natten igår (eller egentligen idag)

Ålder då du lärde dig att läsa:
Tro det eller ej men jag gillade inte alls att läsa när jag var yngre. Lärde mig inte att läsa ordentligt förrän sent i tvåan eller i början av trean, så det är väl mellan 8-9 år.

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Måste vara Candide av Voltaire som gavs ut 1759. Läste den under gymnasiet och kommer knappt ihåg någonting.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Smaragdgrön kommer jag att läsa när jag är klar med Enders spel 🙂

Posta gärna din version av listan på din blogg!

 
14 Comments

Posted by on August 24, 2013 in Listor och enkäter

 

14 responses to “A till Ö undersökning

  1. C.R.M. Nilsson

    August 24, 2013 at 14:28

    Den här måste jag göra någon gång 🙂

     
  2. Cecilia A

    August 24, 2013 at 15:10

    Vilken rolig grej! Ska jag absolut göra 😀
    Du nämnde att du har fyra bokhyllor, skulle inte du kunna visa upp dem? 🙂 Är väldigt nyfiken! 😛

     
    • Anna - Boktycke

      August 25, 2013 at 09:27

      Hahah, det är mindre spännande än vad det låter som. Har en bokhylla för lästa böcker, en för olästa böcker, en för böcker jag är osäker på om jag kommer att läsa och en som inte innehåller några böcker alls :p Har jag tid så kan jag fota dem och lägga upp bilderna på bloggen 🙂

       
  3. Frida

    August 24, 2013 at 16:44

    Vilken rolig lista! 🙂 Ska försöka göra den nästa vecka.

     
  4. Ella

    August 24, 2013 at 16:45

    Åh vad kul! Den måste jag göra 😀

     
  5. Lottens Bokblogg

    August 24, 2013 at 16:48

    Kul! Den här snor jag för användning framöver 😉
    Har just läst Smargdgrön och kommer nog att läsa Enders Spel såsmåningom eftersom sonen fick den idag i present…

     
  6. Jennifer

    August 24, 2013 at 20:12

    Åh va kul! Denna ska göras direkt! 🙂

     
  7. Anna A

    August 25, 2013 at 11:04

    Kommer definitivt att göras inom snar framtid 🙂

     
  8. Kattugglan

    August 25, 2013 at 22:13

    Vilken rolig lista! Den var jag tvungen att ta efter 🙂 Man fick verkligen tänka till på vissa punkter!

     
  9. Amanda

    August 29, 2013 at 22:23

    Vilken rolig grej 🙂

    Jag undrar om du kommer lägga ut en recension på “gone with the wind” snart, är nyfiken på den 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      August 30, 2013 at 19:40

      Yes! Den kommer ut imorgon enligt planeringen 🙂

       
  10. Evelina

    September 1, 2013 at 09:22

    Vilken rolig lista! Tror jag tänker ta och göra den själv snart också 🙂

     
  11. Helena, MsHisingen

    September 4, 2013 at 22:46

    Rolig lista! Har börjat skriva på min egna…

     

Leave a comment